
Permanent met grootlicht rijden door Dynamic Light Assist
LEUSDEN – Volkswagen heeft een systeem ontwikkeld dat switchen tussen grootlicht en gedimd grootlicht overbodig maakt; Dynamic Light Assist. Dit innovatieve, cameragestuurde assistentiesysteem kan delen van de lichtbundel maskeren en maakt het zo mogelijk om altijd met grootlicht aan te rijden zónder daarbij tegenliggers te verblinden.
De in de voorruit geïntegreerde camera ‘herkent’ tegenliggers. Een speciale maskeringvoorziening in de Xenon-koplamp maakt het samen met de zijdelingse bewegingsmogelijkheid van de dynamische bochtverlichting mogelijk om de lichtbundel om de tegenligger heen te leiden (links en rechts). Dankzij dit gemaskeerde grootlicht wordt de tegenligger dus niet verblind.
Lichtopbrengst
De bestuurder van de Volkswagen met Dynamic Light Assist profiteert echter wel van een maximale lichtopbrengst en dat is een veiligheidsfactor van belang. Dynamic Light Assist gaat verder dan andere adaptieve Xenon-lichtsystemen die ‘slechts’ verschillende lichtbundels voor stad, land en snelweg bieden.
Dynamic Light Assist is alleen leverbaar in combinatie met Xenon-verlichting. Voor de Touareg is het leverbaar als losse optie voor 490 euro en bij de Phaeton bedraagt de meerprijs 750 euro. Bij de Sharan maakt Dynamic Light Assist deel uit van een pakket waartoe ook Xenon-verlichting en Lane Assist (rijbaanassistent) behoren. De meerprijs van dit pakket bedraagt 2.290 euro.
Bij de Touran wordt Dynamic Light Assist geleverd voor 790 euro en dan is Lane Assist inbegrepen. Voor de Passat en Passat CC worden de prijzen binnenkort bekend gemaakt. De al langer beschikbare grootlichtassistent van Volkswagen blijft leverbaar in combinatie met halogeen verlichting.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Tegenliggers hebben er dan misschien geen last van, maar mensen die aan het uiteinde van een weg wonen des te meer.
Dit is reclame. Gele lampjes uit Frankrijk zijn veiliger. Een beetje angst doet wonderen.
Vele systemen laten onkundige mensen denken dat ze relatief veilig steeds harder kunnen rijden, terwijl ze met 1400 kilo op 4 halve zolen staan. Daar helpt geen ABS tegen, en ook geen groot licht.
Verwar dus reclame niet met veiligheid.