ADAS, Volkswagen, automatisch Piloot, TAP

Volkswagen ontwikkelt automatische piloot voor auto’s

Volkswagen heeft een automatische piloot voor auto’s ontwikkeld. Het systeem houdt onder meer automatisch een veilige afstand tot de voorligger en ook in bochten een centrale positie tussen wegmarkeringen. Toch blijft de bestuurder altijd eindverantwoordelijk. Hij dient het verkeer en het functioneren van de auto continu in de gaten te houden.

Het Temporary Automatic Pilot (TAP) maakt het mogelijk dat een auto onder toezicht van de bestuurder tot snelheden van 130 km/h semi-autonoom kan rijden. Daarmee vormt de TAP de schakel tussen moderne assistentiesystemen en volledig automatisch rijden.

Ongelukken voorkomen

Het doel van het systeem is het voorkomen van ongelukken die kunnen ontstaan door een afgeleide of onoplettende bestuurder. In Pilot Mode, de semi-automatische modus, zorgt de TAP ervoor dat het voertuig een veilige afstand houdt tot de voorligger en de door de bestuurder gekozen snelheid aanhoudt.

In bochten wordt de snelheid automatisch aangepast en houdt het voertuig automatisch een centrale positie tussen de wegmarkeringen. Het systeem herkent bovendien inhaalverboden en snelheidsaanduidingen. Ook optrekken en afremmen in druk (file)verkeer gaat volledig automatisch.

Temporary Automatic Pilot

De Temporary Automatic Pilot is inzetbaar tot snelheden van 130 km/h. Daarbij is het van wezenlijk belang dat de bestuurder zijn aandacht continu op het verkeer richt zodat hij, indien nodig, kan ingrijpen. De TAP is gebaseerd op een sensorplatform met onder meer radar-, camera-, en ultrasoon-sensoren die nu al in productiemodellen worden gebruikt. Deze technologieën worden gecombineerd met een laserscanner en een ‘elektronische horizon.’

De Temporary Automatic Pilot is ontwikkeld in het kader van het Europese onderzoeksproject HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport). Dit onderzoek wordt financieel ondersteund door de EU en is het leven geroepen om verregaand automatisch rijden mogelijk te maken.

Verkeersveiligheid

De achterliggende gedachte is het terugbrengen van de belasting van de bestuurder, het voorkomen van ongevallen, het terugdringen van milieubelastende effecten en het vergroten van de verkeersveiligheid. Bij HAVEit zijn autofabrikanten, toeleveranciers en wetenschappelijke instituten uit heel Europa betrokken. In totaal is er 28 miljoen euro in het project geïnvesteerd.

Het systeem is nog niet in productiemodellen verkrijgbaar.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.