chevrolet, cruze, hatchback

Rijtest Chevrolet Cruze Hatchback op Opel Astra-onderstel

AUTOVANDAAG – Chevrolet introduceert de Cruze nu ook als hatchback. Is de Cruze met een Europese uitstraling, een degelijk Astra-platform en vrij complete uitrusting voor een Chevrolet-prijskaartje een echt staaltje ‘value for money’.

De Chevrolet Cruze ‘zonder kont’ oog net even compacter dan zijn sedanbroer. Z’n weliswaar niet heel spannende achterzijde heeft er ook aan bijgedragen dat de Cruze hatchback negen centimeter korter is.

Bagageruimte

Toch heeft de inhoud van de bagageruimte daar niet groots onder geleden. Met 413 liter bagageruimte, wat met behulp van de in delen neerklapbare achterbank nog is uit te breiden naar 883 liter – kunnen wij best uit de voeten. Ruimte voor- en achterin was bij de Cruze sedan al dik in orde en is dat nu dus nog steeds.

Ten opzichte van de Cruze sedan is de hatchback verder niet opvallend gewijzigd. Ja, er zijn nieuwe (zwarte) wielen beschikbaar maar dat is dan het enige. Wel profiteert het interieur van kleine interieurverfijningen die voor het nieuwste modeljaar zijn weggelegd.

Dashboard

De Cruze cockpit is overzichtelijk ingericht en netjes afgewerkt met een leder stuur, aluminium delen in de middenconsole en zelfs een laagje stof op het passagiersgedeelte van het dashboard. Wie lederen stoelbekleding bestelt krijgt daar lederlook afwerking, ook in de deuren. Afhankelijk van de uitvoering trakteert Chevrolet ook op luxe als geïntegreerde navigatie, bluetooth en alle benodigde MP3, AUX- en USB-aansluitingen.

Hoe rijdt de nieuwe Cruze hatchback? Niet wezenlijk anders dan de sedan. Dankzij het Delta-platform van General Motors – waar ook de Opel Astra gebruik van maakt – rijdt de Cruze heel solide en volwassen, met een Duitse mate van comfort. Jammer dat de besturing te licht en wat ongevoelig is.

Benzinemotor

Het motorpalet van de vijfdeurs komt overeen met de sedan, al zijn ze wel meteen lichtjes herzien door een hogere compressie, een ander inlaatspruitstuk en gewijzigde motorsoftware. De 1.6 liter benzinemotor levert daarom nu 124 pk en verbruikt 6.6 l/100km.

Voor de rijtest hebben we de 2.0D dieselmotor bij de kladden gepakt. Met 163 pk en 360 Nm zet de Cruze daarmee forse stappen, zeker nu Chevrolet een zesbak monteert. Na een kort moment van ademhalen sleurt de diesel vanaf 1750 toeren gretig door. Daarbij blijft de geluidsproductie mooi op de achtergrond; Chevrolet heeft goed werk gemaakt van isolatie.

D-label

Het D-label verraadt echter dat daar wel het nodige aan dieselbrandstof tegenover staat. Gezien de CO2-uitstoot van 147 gram zit 20% bijtellingscategorie voor zakelijke rijders er duidelijk niet in. Het is het enige (niet onbelangrijke) smetje op de fijne diesel.

Mogelijk dat de 1.8 benzinemotor als Bifuel (LPG) in de markt wordt gezet. De importeur beraadt zich op een dergelijke uitvoering – die waarschijnlijk wel in aanmerking komt voor lagere bijtelling – maar wacht de nieuwste beleidsregels die in september worden gepresenteerd even af. In een later stadium wordt het motorpalet uitgebreid met een 1.4 Turbo en de nieuwste 1.7 liter dieselmotor van Opel. Die moet de Cruze nog verder kunnen ‘verzuinigen’.

Automatische airco

De Chevrolet Cruze doet het goed met de standaarduitrusting. Zes airbags zijn standaard op de instapper LS, net als ESP en ISOfix. De comfortabele standaard wordt gezet door airco, elektrische ramen voor, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en -stuur. Parkeersensoren, automatische airco, mistlampen, een regensensor, 16 of 17 inch lichtmetaal en cruise control zijn standaard op de luxueuze LT of LTZ.

De prijs van de Chevrolet Cruze hatchback is identiek aan de sedan; de dealer doet zaken vanaf 18.995 euro, maar snelle beslissers kunnen daar nog 1750 euro vanaf trekken. Een Cruze met dieselmotor gaat altijd gepaard met zoveel mogelijk luxe, waardoor prijs veel hoger ligt (28.695 euro).

De benzineversies bieden daardoor het meeste value for money, zeker als daar wellicht straks nog een Bifuel-versie bij komt.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Chevrolet Cruze Hatchback op Opel Astra-onderstel | RijschoolPro
chevrolet, cruze, hatchback

Rijtest Chevrolet Cruze Hatchback op Opel Astra-onderstel

AUTOVANDAAG – Chevrolet introduceert de Cruze nu ook als hatchback. Is de Cruze met een Europese uitstraling, een degelijk Astra-platform en vrij complete uitrusting voor een Chevrolet-prijskaartje een echt staaltje ‘value for money’.

De Chevrolet Cruze ‘zonder kont’ oog net even compacter dan zijn sedanbroer. Z’n weliswaar niet heel spannende achterzijde heeft er ook aan bijgedragen dat de Cruze hatchback negen centimeter korter is.

Bagageruimte

Toch heeft de inhoud van de bagageruimte daar niet groots onder geleden. Met 413 liter bagageruimte, wat met behulp van de in delen neerklapbare achterbank nog is uit te breiden naar 883 liter – kunnen wij best uit de voeten. Ruimte voor- en achterin was bij de Cruze sedan al dik in orde en is dat nu dus nog steeds.

Ten opzichte van de Cruze sedan is de hatchback verder niet opvallend gewijzigd. Ja, er zijn nieuwe (zwarte) wielen beschikbaar maar dat is dan het enige. Wel profiteert het interieur van kleine interieurverfijningen die voor het nieuwste modeljaar zijn weggelegd.

Dashboard

De Cruze cockpit is overzichtelijk ingericht en netjes afgewerkt met een leder stuur, aluminium delen in de middenconsole en zelfs een laagje stof op het passagiersgedeelte van het dashboard. Wie lederen stoelbekleding bestelt krijgt daar lederlook afwerking, ook in de deuren. Afhankelijk van de uitvoering trakteert Chevrolet ook op luxe als geïntegreerde navigatie, bluetooth en alle benodigde MP3, AUX- en USB-aansluitingen.

Hoe rijdt de nieuwe Cruze hatchback? Niet wezenlijk anders dan de sedan. Dankzij het Delta-platform van General Motors – waar ook de Opel Astra gebruik van maakt – rijdt de Cruze heel solide en volwassen, met een Duitse mate van comfort. Jammer dat de besturing te licht en wat ongevoelig is.

Benzinemotor

Het motorpalet van de vijfdeurs komt overeen met de sedan, al zijn ze wel meteen lichtjes herzien door een hogere compressie, een ander inlaatspruitstuk en gewijzigde motorsoftware. De 1.6 liter benzinemotor levert daarom nu 124 pk en verbruikt 6.6 l/100km.

Voor de rijtest hebben we de 2.0D dieselmotor bij de kladden gepakt. Met 163 pk en 360 Nm zet de Cruze daarmee forse stappen, zeker nu Chevrolet een zesbak monteert. Na een kort moment van ademhalen sleurt de diesel vanaf 1750 toeren gretig door. Daarbij blijft de geluidsproductie mooi op de achtergrond; Chevrolet heeft goed werk gemaakt van isolatie.

D-label

Het D-label verraadt echter dat daar wel het nodige aan dieselbrandstof tegenover staat. Gezien de CO2-uitstoot van 147 gram zit 20% bijtellingscategorie voor zakelijke rijders er duidelijk niet in. Het is het enige (niet onbelangrijke) smetje op de fijne diesel.

Mogelijk dat de 1.8 benzinemotor als Bifuel (LPG) in de markt wordt gezet. De importeur beraadt zich op een dergelijke uitvoering – die waarschijnlijk wel in aanmerking komt voor lagere bijtelling – maar wacht de nieuwste beleidsregels die in september worden gepresenteerd even af. In een later stadium wordt het motorpalet uitgebreid met een 1.4 Turbo en de nieuwste 1.7 liter dieselmotor van Opel. Die moet de Cruze nog verder kunnen ‘verzuinigen’.

Automatische airco

De Chevrolet Cruze doet het goed met de standaarduitrusting. Zes airbags zijn standaard op de instapper LS, net als ESP en ISOfix. De comfortabele standaard wordt gezet door airco, elektrische ramen voor, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en -stuur. Parkeersensoren, automatische airco, mistlampen, een regensensor, 16 of 17 inch lichtmetaal en cruise control zijn standaard op de luxueuze LT of LTZ.

De prijs van de Chevrolet Cruze hatchback is identiek aan de sedan; de dealer doet zaken vanaf 18.995 euro, maar snelle beslissers kunnen daar nog 1750 euro vanaf trekken. Een Cruze met dieselmotor gaat altijd gepaard met zoveel mogelijk luxe, waardoor prijs veel hoger ligt (28.695 euro).

De benzineversies bieden daardoor het meeste value for money, zeker als daar wellicht straks nog een Bifuel-versie bij komt.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.