Toyota Yaris

Rijtest: De nieuwe Toyota Yaris 1.3 benzine en 1.4 diesel

AUTOVANDAAG – Toyota’s nieuwe Yaris staat te trappelen van ongeduld in Nederland de weg op te gaan. Wij zochten de Japanner in Kopenhagen om de eerste kilometers te maken. Wat zijn onze bevindingen?

De nieuwe Yaris is helemaal nieuw ontwikkeld. Voor het exterieurdesign heeft Toyota eerder aan evolutie dan revolutie gedacht.

Model

Het nieuwste model heeft nog steeds veel weg van zijn voorganger maar onmiskenbaar vertolkt de nieuwe Yaris de laatste designtaal van het merk, dat even iets spannender is. Binnenin is de vernieuwing onmiskenbaar.

Het grijze interieur met centraal instrumentarium is verleden tijd. De Japanners kiezen nu voor zwart en een conventionele opstelling voor het tellerhuis. Hebben wij helemaal geen moeite mee. Enthousiast worden we van de gevarieerde mix ronde en vierkante vormen die het nu breed uitgesmeerde dashboard kenmerkt. Het ziet er frivool en speels uit.

Materialen

De verschillende soorten reliëf kunnen echter niet verdoezelen dat de gekozen materialen – op z’n zachtst gezegd – hard zijn. Jammer! Ook de bedieningsknoppen van de elektrische ramen in de deuren en toetsen voor de stoelverwarming en start/stop-installatie tussen de voorstoelen zijn niet naar onze smaak; fantasieloos.

Aan ruimte is er zowel voor-als achterin geen gebrek. Voorin zit je perfect; de stoelen zijn van formaat en bieden steun. Als bestuurder raak je ook door het leuke lederen stuurtje dat nu niet meer vlak staat meteen in de stemming te gaan rijden. Echt waar!

Benzinemotor

De eerste kilometers reden we met de 1.3 liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat. De vierpitter levert 99 pk en dat is genoeg om probleemloos met het verkeer mee te komen. Zoals zo vaak is de motor bij een rustige rijstijl en constante snelheden lekker stil.

Ga je de Yaris de sporen geven dan zul je dat ook horen. Toyota heeft ‘de schade’ wel beperkt door de continu variabele transmissie zeven overbrengingen mee te geven. Liefhebbers kunnen ook zelf schakelen via de flippers aan het stuur of het pookje. De sportknop die we tussen de voorstoelen treffen houden het toerental hoger, maar in een sportieve stemming raken we er niet direct van.

Diesel

Na de koffiestop is de 1.4D de sporen gegeven. Hoewel de 90 pk sterke diesel niet wegenbelastingvrij is en ook niet in aanmerking komt voor 14% bijtelling, brengt het de Yaris wel meer tot leven. Je merkt dan ook dat de nieuwe generatie strakker rijdt en directer stuurt. Zeker voor de ‘jongvoelenden’ onder ons is dat een vernieuwende eigenschap voor de normaliter wat brave Yaris.

De vierpits diesel moet wel een turbogat onder de 2000 toeren overwinnen, maar met behulp van de zesbak – die een opvallende korte slag heeft – blijf je moeiteloos ‘op stoom’. Dankzij goede isolatie dringt de diesel zich nauwelijks op met verbrandingsgeluiden in het interieur. Hier heeft Toyota zorgvuldig huiswerk verricht.

Wegenbelasting

De Yaris 1.0 is voorzien van de eenliter uit de Aygo die volgens onze huidige fiscale regels in aanmerking komt voor het fiscale pretpakket van 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Dit in tegenstelling tot de 1.3.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: De nieuwe Toyota Yaris 1.3 benzine en 1.4 diesel | RijschoolPro
Toyota Yaris

Rijtest: De nieuwe Toyota Yaris 1.3 benzine en 1.4 diesel

AUTOVANDAAG – Toyota’s nieuwe Yaris staat te trappelen van ongeduld in Nederland de weg op te gaan. Wij zochten de Japanner in Kopenhagen om de eerste kilometers te maken. Wat zijn onze bevindingen?

De nieuwe Yaris is helemaal nieuw ontwikkeld. Voor het exterieurdesign heeft Toyota eerder aan evolutie dan revolutie gedacht.

Model

Het nieuwste model heeft nog steeds veel weg van zijn voorganger maar onmiskenbaar vertolkt de nieuwe Yaris de laatste designtaal van het merk, dat even iets spannender is. Binnenin is de vernieuwing onmiskenbaar.

Het grijze interieur met centraal instrumentarium is verleden tijd. De Japanners kiezen nu voor zwart en een conventionele opstelling voor het tellerhuis. Hebben wij helemaal geen moeite mee. Enthousiast worden we van de gevarieerde mix ronde en vierkante vormen die het nu breed uitgesmeerde dashboard kenmerkt. Het ziet er frivool en speels uit.

Materialen

De verschillende soorten reliëf kunnen echter niet verdoezelen dat de gekozen materialen – op z’n zachtst gezegd – hard zijn. Jammer! Ook de bedieningsknoppen van de elektrische ramen in de deuren en toetsen voor de stoelverwarming en start/stop-installatie tussen de voorstoelen zijn niet naar onze smaak; fantasieloos.

Aan ruimte is er zowel voor-als achterin geen gebrek. Voorin zit je perfect; de stoelen zijn van formaat en bieden steun. Als bestuurder raak je ook door het leuke lederen stuurtje dat nu niet meer vlak staat meteen in de stemming te gaan rijden. Echt waar!

Benzinemotor

De eerste kilometers reden we met de 1.3 liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat. De vierpitter levert 99 pk en dat is genoeg om probleemloos met het verkeer mee te komen. Zoals zo vaak is de motor bij een rustige rijstijl en constante snelheden lekker stil.

Ga je de Yaris de sporen geven dan zul je dat ook horen. Toyota heeft ‘de schade’ wel beperkt door de continu variabele transmissie zeven overbrengingen mee te geven. Liefhebbers kunnen ook zelf schakelen via de flippers aan het stuur of het pookje. De sportknop die we tussen de voorstoelen treffen houden het toerental hoger, maar in een sportieve stemming raken we er niet direct van.

Diesel

Na de koffiestop is de 1.4D de sporen gegeven. Hoewel de 90 pk sterke diesel niet wegenbelastingvrij is en ook niet in aanmerking komt voor 14% bijtelling, brengt het de Yaris wel meer tot leven. Je merkt dan ook dat de nieuwe generatie strakker rijdt en directer stuurt. Zeker voor de ‘jongvoelenden’ onder ons is dat een vernieuwende eigenschap voor de normaliter wat brave Yaris.

De vierpits diesel moet wel een turbogat onder de 2000 toeren overwinnen, maar met behulp van de zesbak – die een opvallende korte slag heeft – blijf je moeiteloos ‘op stoom’. Dankzij goede isolatie dringt de diesel zich nauwelijks op met verbrandingsgeluiden in het interieur. Hier heeft Toyota zorgvuldig huiswerk verricht.

Wegenbelasting

De Yaris 1.0 is voorzien van de eenliter uit de Aygo die volgens onze huidige fiscale regels in aanmerking komt voor het fiscale pretpakket van 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Dit in tegenstelling tot de 1.3.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.