Nederlander kiest nieuwe auto zorgvuldig

ANDELST – Autobedrijf J en F auto’s in Andelst gebruikt maandag de term crisisprijzen om te adverteren. De auto-industrie heeft te maken met zeer slechte verkopen. Uit onderzoek is onlangs gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders de oude auto nog even houdt. ANP PHOTO JACQUELINE DE HAAS

Nederlanders gaan niet over één nacht ijs als het om de keuze van een nieuwe auto gaat. Vrouwen doen er gemiddeld vijf weken over om hun keus te maken, mannen zelfs meer dan anderhalve maand. Dat blijkt uit het ‘LeasePlan Instapweken Onderzoek’ onder 1000 autobezitters.

Vrouwen oriënteren zich duidelijk vaker op een kleinere auto, mannen doorgaans op een wat grotere middenklasser. Klein of groot, de Nederlander is doorgaans behoorlijk trots op de eigen auto: 66% geeft een rapportcijfer 8 of hoger, 20% zelfs een 9 of een 10.

Gelukkig

Een nieuwe auto draagt ook wezenlijk bij aan het geluksgevoel van de gemiddelde Nederlander. Maar liefst 84% van de ondervraagden zegt gelukkig te worden van een nieuwe auto. Leaserijders spannen de kroon: 97% heeft een heerlijke dag als de sleutels van de nieuwe leaseauto worden overhandigd. De leaseauto voelt dus meer als een onbezorgd cadeau dan een auto in eigen bezit.

Volkswagen

De merken Opel, Ford en Volkswagen zijn het meest populair bij zowel mannen als vrouwen, maar in de vrouwen top 10 doen ook de kleinere auto’s van Suzuki het goed. Opvallend is het lage aandeel SUV’s: bij niet meer dan 2% van de ondervraagden gaat de voorkeur uit naar een ‘PC Hooft tractor’.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.