Kia Rio

Rijtest nieuwe Kia Rio: Ook op design 7 jaar garantie

AUTOVANDAAG – De Kia Rio heeft in ons land een onopvallend bestaan geleid. De nieuwe versie heeft daarom een totaal nieuw design en zuinige motoren gekregen.

Kia heeft grote stappen gemaakt op gebied van naamsbekendheid, design en kwaliteit. Z’n uiterlijk ging er door de creatieve pen van Peter Schreyer met sprongen op vooruit.

Sportage

De Rio is geen brave grijze muis meer maar een stoere, moderne verschijning. Kijk alleen al naar de krachtige hoge schouders en de combinatie van de vlak geplaatste achterlichten en het hoge achterruitje. Dat doet zelfs denken aan de Sportage. Een slimme truc om de Rio volwassen te laten ogen. Lichtmetalen wielen zijn altijd optioneel omdat deze invloed hebben op het brandstofverbruik.

In de Rio is Kia vernieuwend en creatief te werk gegaan door met diverse kleurstellingen – waaronder bruin – op de proppen te komen. De druktoetsen op het dashboard die iets weg hebben van tuimelschakelaars zijn leuk bedacht en bevestigen het enthousiasme van de Koreanen.

Uitvoering

Het centenvakje naast de radio is een goedbedoelde vondst om snel van parkeergeld af te komen. In de meest luxe uitvoering vind je hier –jawel!- een fotolijstje. Ook zijn dan de deurpanelen deels met leder-achtig materiaal afgewerkt en is het dashboard ‘soft touch’. We zien liever dat Kia elke Rio hiermee voorziet maar zijn blij dat dit volwassen niveau in ieder geval te bereiken is.

Van grotere waarde zijn de kwaliteit van de stoelen en zitpositie. Om maar met de deur in huis te vallen; die is goed. De voorstoelen zijn groot genoeg waarbij het exemplaar van de bestuurder in hoogte te verstellen is. Achterin is voldoende ruimte voor hoofd- en benen; hier werpt de ruime wielbasis zijn vruchten af. Voor bagage is er 288 liter beschikbaar en dat is in deze klasse doorsnee. Door de achterbank neer te klappen komt er 920 liter vrij.

Diesel

De technische kennis en kunde van Kia is anno 2011 zeker serieus te nemen. Niet eerder is het een fabrikant gelukt een benzine- of dieselauto zo zuinig te maken dat deze slechts 85 gram CO2 uitstoot. Een dergelijke waarde zou zelfs een Picanto niet misstaan en zet zelfs de smart cdi diesel (met 86 gram CO2) in z’n hemd.

Om deze CO2 kampioen te realiseren ging de Rio op dieet – luxe als airco en elektrische ramen is niet voorhanden. Wil je dat wel, dan bedraagt de CO2-uitstoot nog steeds een nette 94 gram. In beide gevallen wordt een kleine dieselmotor uit de kast getrokken, de 1.1 CRDi.

Snelheid

Met 75 pk en 170 Nm behoort de spaardiesel niet tot de snelheidsduivels – op papier laat hij bijvoorbeeld de Polo BlueMotion achter zich – maar dankzij montage van een zesbak komt de Rio er verbluffend goed mee weg. Letterlijk, want je hebt zelden het gevoel met een mini-diesel onderweg te zijn.

Ook in de heuvels van Lissabon waar we op pad zijn gestuurd. Bovendien is de CRDi opvallend goed gemanierd als driecilinder; hij is stil, dreunt en trilt niet en kent geen storend turbogat. Dankzij de zesversnellingsbak kun je zelfs enigszins schakellui rijden. Wat een verademing!

Benzine

Natuurlijk levert Kia ook benzinemotoren, en die zijn er in de vorm van de 1.25 liter uit de Picanto met 85 pk. Voor minder doet Kia het in tegenstelling tot zijn naaste concurrenten niet. Ook de 1.4 uit de Ceed met 109 pk ligt in de schappen.

Met deze vierpitter hoopt Kia voor liefhebbers er een vlot karretje van te maken en dat is redelijk gelukt. Beide motoren moeten op de testroutes flink aan het werk maar zijn wel mooi stil. De 1.25 is (voorlopig) door z’n CO2-uitstoot van 109 gram ook wegenbelasting- en BPM vrij aan te schaffen, vrij uniek in deze klasse. Automaatrijders zijn ongeacht hun intenties aangewezen op de niet-belastingvrije 1.4. Zij krijgen een conventionele viertraps transmissie voor hun kiezen.

Stuur

Ongeacht de motorisering ligt de nieuwe Rio solide op de weg. De koets reageert strak op oneffenheden en laat zich niet van de wijs brengen. Helaas is de besturing naar onze smaak te licht; bij stuuruitslag voelen we weinig weerstand en dat geeft minder vertrouwen bij het nemen van bochten. Ook als je geen haast hebt. Blijkbaar hebben de Koreanen dat nog niet goed onder de knie of verschillen wij structureel van mening hoe een Europese auto moet sturen.

Het prijskaartje van de Rio kan wel op onze goedkeuring rekenen. Met een vanafprijs van 11.695 euro voor de 1.2 CVVT benzine en 14.295 euro als het de 1.1 CRDI mag zijn is de Rio weliswaar niet de goedkoopste, maar dat doel heeft men ook niet voor ogen gehad.

Airco

Standaard voorzien van zes airbags, ESP, elektrisch verstelbare buitenspiegels, radio/cd-speler en een in hoogte verstelbare stoel en stuur. ISG-start/stop-techniek is ook inbegrepen. Toch zouden wij minimaal opteren voor de Rio Comfort Pack (+1495 euro) want dan heb je ook airco en elektrische ramen aan boord.

De uitvoering Plus Pack kost 695 euro meer dan de Comfort Pack-uitvoering en staat in de picture met privacyglass, LED-dagrijverlichting, mistlampen, bochtenverlichting en een regensensor. De Rio met Super Pack biedt bijna alles wat je in deze klasse kunt verwachten, tot aan parkeersensoren achter en een start/stop-knop. Hiervoor betaal je 1410 euro bovenop de prijs van de andere Packs. Liefhebbers kunnen daarnaast nog een prettig radio/navigatie-systeem bestellen (1595 euro) en een schuif-/kanteldak. Vijf deuren kosten altijd 900 euro extra.

Conclusie

Kia is geen moment te laat de Rio een nieuw leven in te blazen. De interesse in het drukbevochten segment groeit bij ons met de dag en dus zijn de Koreanen wel gek als ze geen graantje willen meepikken. Ondanks dat de nieuwe Rio niet kan bouwen op een grote schare huidige rijders heeft de nieuwe telg veel in zijn mars kopers naar de showroom te lokken.

Niet alleen door te schermen met 7 jaar fabrieksgarantie of twee belastingvrije versies. Ook het verfrissende, vlot gelijnde design en ruime interieur spreken in zijn voordeel. De uitrustingsmogelijkheden zijn bovendien legio, al loopt de prijs van een luxe versie met toeters en bellen wel snel op.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.