Audi A4, nieuwe

Rijtest met de nieuwe Audi A4 1.8 TFSI en 2.0 TDI

AUTOVANDAAG – Audi heeft de A4 een nieuw gezicht gegeven. Achter het nieuwe front schuilt een nieuwe stap voorwaarts in efficiëntie, waarbij de geavanceerde 1.8 TFSI en vernieuwde 2.0 TDI motor speciale aandacht verdienen. De bijtelling bedraagt 20%.

Nog geen drie jaar na introductie van de huidige A4 vindt Audi het al weer tijd voor een update. Die krijgt zichtbaar vorm dankzij een strak getrokken neus met (optionele) verfijnde LED-dagrijverlichting zoals we die ook al zagen op de Q3 en A5.

LED-verlichting

De achterlichten kregen ook een schoonheidsbehandeling en hebben eventueel eveneens een LED-strook in het armatuur. Samen met nieuwe sets wielen, de achterbumper met diffuser en zes nieuwe lakkleuren kan Audi’s middenklasser er weer even tegen.

Bijna niet te zien is dat het interieur ook profiteert van de facelift. Een nieuw type stuur, gewijzigde bediening van de klimaatregeling, andere sierlijsten en een MMI-systeem met vier in plaats van acht knoppen is het enige waarmee de vernieuwde A4 zich onderscheidt.

Internet

De kwaliteitsbeleving van het geheel blijft onberispelijk. Aan de standaarduitrusting heeft Audi evenmin veel hoeven tornen, wel introduceert het merk internetfunctionaliteit (WLAN) met Audi connect aan boord. Daarmee is het mogelijk via je eigen telefoon bijvoorbeeld weer- en nieuwsinformatie op te roepen of passagiers te laten internetten met hun tablet, telefoon of laptop. Dat werkt zonder problemen.

Van alle moderne snufjes in de A4 behoeft eigenlijk alleen de dodehoek detectie kritiek, dat meer op een ‘achterliggerdetector’ lijkt. Het systeem waarschuwt te vroeg en zet je op het verkeerde been. ‘Ben ik nou gek of…’. Goed afgestelde buitenspiegels bieden genoeg zekerheid.

Stuurbekrachtiging

De meest ingrijpende vernieuwing van de A4 schuilt onderhuids. Daar hebben de Duitsers verder ingezet op efficiëntie. Dankzij nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging en slimme thermische huishouding van de transmissie bleek een maximale brandstofbesparing van 0.3 liter mogelijk.

Daarnaast zijn diverse benzine- en dieselmotoren herzien. De 1.8 TFSI is nu het huzarenstukje uit de familie. Door de interne weerstand te verlagen, zowel indirecte als directe inspuiting toe te passen en start/stop-techniek te implementeren is de viercilinder niet alleen iets sterker geworden (170 pk) maar vooral veel zuiniger. 19% om precies te zijn.

Verbruik

Omdat de TFSI van huis uit al geen ‘slurper’ was blijkt het gemiddelde verbruik bijna onwerkelijk laag: 5.7 liter per 100 km. Snelle rekenaars weten dat deze consumptie overeenkomt met een heel interessante CO2-uitstoot: 134 gram. En dat wordt voor zakelijk rijders natuurlijk beloond met 20% bijtelling. De nieuwe 1.8 TFSI is met deze cijfers duidelijk de maatstaf in zijn segment.

We waren er daarom als de kippen bij een A4 met deze motor mee te nemen voor een testrit, om vrij snel tot de conclusie te komen en dat het een geweldige motor waar kracht en efficiëntie hand in hand gaan. Vanaf zo’n 1750 toeren zwellen de 320 Newtonmeters aan, om tot zo’n 4500 toeren op z’n sterkst te blijven sleuren.

Geluid

Opvallend is hoe goed het geluid van de 1.8 TFSI is weggefilterd achter het schutbord; zelfs als je de krachtbron op toeren jaagt blijft zijn geluidsproductie niet meer dan bescheiden doordringen. Wat wil je dus nog meer? Een 2.0 TFSI? Die is met zijn 211 pk en 350 Nm inderdaad nog krachtiger en voelt vanuit lage toeren nog soepeler aan, maar is vooral interessant voor degene die graag grotere stappen maakt (op de Autobahn), quattro wenst of niet zwicht voor lagere bijtelling.

Audi laat dieselrijders met de A4 facelift niet in de kou staan. Een nieuwe 3.0 TDI doet onder het mom ‘wel de lusten en niet de lasten’ zijn intrede. De zescilinderdiesel met 204 pk en 450 Nm is gekoppeld aan een Multitronic automaat en start/stop-techniek om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren.

Zespitter

Het resultaat is slechts 4.9 liter per 100 kilometer, een waarde die menig viercilinderdiesel al niet zou misstaan. Niet zo vreemd dus dat Audi deze A4 3.0 TDI de zuinigste zespitter in zijn segment is. Audi had bij introductie helaas nog geen testexemplaar beschikbaar om uit te zoeken hoe de nieuwe aandrijflijn zich gedraagt als je ‘m de sporen geeft. In ieder geval is de A4 3.0 TDI 204 pk altijd voorwielaangedreven; de echte krachtpatser met 245 pk gaat met quattro op pad.

Rijschoolhouders op zoek naar meer bijtellingsvoordeel komen vanzelf uit bij de 2.0 TDIe. Deze diesel profiteert van een nieuw lichtgewicht vliegwiel en is daardoor nog een tikkie zuiniger; met 4.2 l/100km en 112 gram CO2 betekent dat opnieuw 20% bijtelling voor de 136 pk variant. Zowel de A4 Limousine als Avant krijgt die status toebedeeld.

CO2-uitstoot

Audi levert daarnaast de 2.0 TDIe in een 163 pk-uitvoering. Met 115 gram CO2-uitstoot doet die variant in de Limousine ook nog even mee met de 20%-bijtelling boot. De reguliere uitvoeringen van de 2.0 TDI leveren 143 pk of 177 pk.

Wij reden die laatste in een Avant; de diesel bewees nog meer trekkracht onderin te hebben dan de 1.8 TFSI en vrijwel net zo stil te zijn. Slechts wanneer de motor nog niet op volle krachten draait hoor je in de verte gebrom uit de machinekamer. Even terugschakelen dus, maar das geen straf.

Audi Drive Select

Tegelijkertijd met de intrede van zuiniger motoren heeft Audi ook ingezet op extra rijplezier. Zo biedt het optionele Audi drive select nu meer rijmodi. Met keuze uit individual, comfort, dynamic, automatic en efficiency kun je de A4 laten rijden zoals je het op dat moment wilt.

Elke stand kent zijn eigen parameters voor de gasrespons, besturing en demping, waarbij de ‘individual’ modus zich door je eigen voorkeuren laat programmeren. In de efficiency-modus reageert de motor bijvoorbeeld duidelijk tammer om brandstof te besparen en is de adaptieve cruise control minder assertief met versnellen.

Besturing

In alle gevallen blijft de A4 een vrij stevige jongen; de slechte wegen in Portugal komen soms nog best hard aan. De besturing is licht op lage snelheden maar kun je in de sportstand wat steviger instellen. De mate van feedback verandert niet en dat is jammer want daarin is de Duitser helaas geen uitblinker.

Ook niet met de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging. We zetten daarom onze hoop op het volgend jaar leverbare Dynamic Steering waarbij onder meer de overbrenging van de besturing afhankelijk is van de snelheid. Wil je trouwens nog sportiever rijden, dan is de S line met 30 mm verlaagd onderstel en/of een sportdifferentieel leverbaar. De voorwielaangedreven A4-modellen hebben standaard een elektronisch differentieel achter de hand.

Prijzen

De vernieuwde Audi A4 staat vanaf februari in de showroom. Mede dankzij de CO2-gezinde motoren zijn de prijzen zeer competitief; de A4 1.8 TFSI is er vanaf 34.670 euro en voor de diesel wordt 36.990 euro genoteerd. De voor velen onmisbare luxe van het Pro Line Business pakket – met onder meer MMI-navigatie, audi sound system, telefoonvoorbereiding, het multifunctioneel stuur, een alarm en middenarmsteun is voor 1295 euro bijgeleverd.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest met de nieuwe Audi A4 1.8 TFSI en 2.0 TDI | RijschoolPro
Audi A4, nieuwe

Rijtest met de nieuwe Audi A4 1.8 TFSI en 2.0 TDI

AUTOVANDAAG – Audi heeft de A4 een nieuw gezicht gegeven. Achter het nieuwe front schuilt een nieuwe stap voorwaarts in efficiëntie, waarbij de geavanceerde 1.8 TFSI en vernieuwde 2.0 TDI motor speciale aandacht verdienen. De bijtelling bedraagt 20%.

Nog geen drie jaar na introductie van de huidige A4 vindt Audi het al weer tijd voor een update. Die krijgt zichtbaar vorm dankzij een strak getrokken neus met (optionele) verfijnde LED-dagrijverlichting zoals we die ook al zagen op de Q3 en A5.

LED-verlichting

De achterlichten kregen ook een schoonheidsbehandeling en hebben eventueel eveneens een LED-strook in het armatuur. Samen met nieuwe sets wielen, de achterbumper met diffuser en zes nieuwe lakkleuren kan Audi’s middenklasser er weer even tegen.

Bijna niet te zien is dat het interieur ook profiteert van de facelift. Een nieuw type stuur, gewijzigde bediening van de klimaatregeling, andere sierlijsten en een MMI-systeem met vier in plaats van acht knoppen is het enige waarmee de vernieuwde A4 zich onderscheidt.

Internet

De kwaliteitsbeleving van het geheel blijft onberispelijk. Aan de standaarduitrusting heeft Audi evenmin veel hoeven tornen, wel introduceert het merk internetfunctionaliteit (WLAN) met Audi connect aan boord. Daarmee is het mogelijk via je eigen telefoon bijvoorbeeld weer- en nieuwsinformatie op te roepen of passagiers te laten internetten met hun tablet, telefoon of laptop. Dat werkt zonder problemen.

Van alle moderne snufjes in de A4 behoeft eigenlijk alleen de dodehoek detectie kritiek, dat meer op een ‘achterliggerdetector’ lijkt. Het systeem waarschuwt te vroeg en zet je op het verkeerde been. ‘Ben ik nou gek of…’. Goed afgestelde buitenspiegels bieden genoeg zekerheid.

Stuurbekrachtiging

De meest ingrijpende vernieuwing van de A4 schuilt onderhuids. Daar hebben de Duitsers verder ingezet op efficiëntie. Dankzij nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging en slimme thermische huishouding van de transmissie bleek een maximale brandstofbesparing van 0.3 liter mogelijk.

Daarnaast zijn diverse benzine- en dieselmotoren herzien. De 1.8 TFSI is nu het huzarenstukje uit de familie. Door de interne weerstand te verlagen, zowel indirecte als directe inspuiting toe te passen en start/stop-techniek te implementeren is de viercilinder niet alleen iets sterker geworden (170 pk) maar vooral veel zuiniger. 19% om precies te zijn.

Verbruik

Omdat de TFSI van huis uit al geen ‘slurper’ was blijkt het gemiddelde verbruik bijna onwerkelijk laag: 5.7 liter per 100 km. Snelle rekenaars weten dat deze consumptie overeenkomt met een heel interessante CO2-uitstoot: 134 gram. En dat wordt voor zakelijk rijders natuurlijk beloond met 20% bijtelling. De nieuwe 1.8 TFSI is met deze cijfers duidelijk de maatstaf in zijn segment.

We waren er daarom als de kippen bij een A4 met deze motor mee te nemen voor een testrit, om vrij snel tot de conclusie te komen en dat het een geweldige motor waar kracht en efficiëntie hand in hand gaan. Vanaf zo’n 1750 toeren zwellen de 320 Newtonmeters aan, om tot zo’n 4500 toeren op z’n sterkst te blijven sleuren.

Geluid

Opvallend is hoe goed het geluid van de 1.8 TFSI is weggefilterd achter het schutbord; zelfs als je de krachtbron op toeren jaagt blijft zijn geluidsproductie niet meer dan bescheiden doordringen. Wat wil je dus nog meer? Een 2.0 TFSI? Die is met zijn 211 pk en 350 Nm inderdaad nog krachtiger en voelt vanuit lage toeren nog soepeler aan, maar is vooral interessant voor degene die graag grotere stappen maakt (op de Autobahn), quattro wenst of niet zwicht voor lagere bijtelling.

Audi laat dieselrijders met de A4 facelift niet in de kou staan. Een nieuwe 3.0 TDI doet onder het mom ‘wel de lusten en niet de lasten’ zijn intrede. De zescilinderdiesel met 204 pk en 450 Nm is gekoppeld aan een Multitronic automaat en start/stop-techniek om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren.

Zespitter

Het resultaat is slechts 4.9 liter per 100 kilometer, een waarde die menig viercilinderdiesel al niet zou misstaan. Niet zo vreemd dus dat Audi deze A4 3.0 TDI de zuinigste zespitter in zijn segment is. Audi had bij introductie helaas nog geen testexemplaar beschikbaar om uit te zoeken hoe de nieuwe aandrijflijn zich gedraagt als je ‘m de sporen geeft. In ieder geval is de A4 3.0 TDI 204 pk altijd voorwielaangedreven; de echte krachtpatser met 245 pk gaat met quattro op pad.

Rijschoolhouders op zoek naar meer bijtellingsvoordeel komen vanzelf uit bij de 2.0 TDIe. Deze diesel profiteert van een nieuw lichtgewicht vliegwiel en is daardoor nog een tikkie zuiniger; met 4.2 l/100km en 112 gram CO2 betekent dat opnieuw 20% bijtelling voor de 136 pk variant. Zowel de A4 Limousine als Avant krijgt die status toebedeeld.

CO2-uitstoot

Audi levert daarnaast de 2.0 TDIe in een 163 pk-uitvoering. Met 115 gram CO2-uitstoot doet die variant in de Limousine ook nog even mee met de 20%-bijtelling boot. De reguliere uitvoeringen van de 2.0 TDI leveren 143 pk of 177 pk.

Wij reden die laatste in een Avant; de diesel bewees nog meer trekkracht onderin te hebben dan de 1.8 TFSI en vrijwel net zo stil te zijn. Slechts wanneer de motor nog niet op volle krachten draait hoor je in de verte gebrom uit de machinekamer. Even terugschakelen dus, maar das geen straf.

Audi Drive Select

Tegelijkertijd met de intrede van zuiniger motoren heeft Audi ook ingezet op extra rijplezier. Zo biedt het optionele Audi drive select nu meer rijmodi. Met keuze uit individual, comfort, dynamic, automatic en efficiency kun je de A4 laten rijden zoals je het op dat moment wilt.

Elke stand kent zijn eigen parameters voor de gasrespons, besturing en demping, waarbij de ‘individual’ modus zich door je eigen voorkeuren laat programmeren. In de efficiency-modus reageert de motor bijvoorbeeld duidelijk tammer om brandstof te besparen en is de adaptieve cruise control minder assertief met versnellen.

Besturing

In alle gevallen blijft de A4 een vrij stevige jongen; de slechte wegen in Portugal komen soms nog best hard aan. De besturing is licht op lage snelheden maar kun je in de sportstand wat steviger instellen. De mate van feedback verandert niet en dat is jammer want daarin is de Duitser helaas geen uitblinker.

Ook niet met de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging. We zetten daarom onze hoop op het volgend jaar leverbare Dynamic Steering waarbij onder meer de overbrenging van de besturing afhankelijk is van de snelheid. Wil je trouwens nog sportiever rijden, dan is de S line met 30 mm verlaagd onderstel en/of een sportdifferentieel leverbaar. De voorwielaangedreven A4-modellen hebben standaard een elektronisch differentieel achter de hand.

Prijzen

De vernieuwde Audi A4 staat vanaf februari in de showroom. Mede dankzij de CO2-gezinde motoren zijn de prijzen zeer competitief; de A4 1.8 TFSI is er vanaf 34.670 euro en voor de diesel wordt 36.990 euro genoteerd. De voor velen onmisbare luxe van het Pro Line Business pakket – met onder meer MMI-navigatie, audi sound system, telefoonvoorbereiding, het multifunctioneel stuur, een alarm en middenarmsteun is voor 1295 euro bijgeleverd.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.