hyundai i30

Rijtest nieuwe Hyundai i30: veel voor weinig

AUTOVANDAAG – De nieuwe Hyundai i30 moet net als de i40 het laatste visitekaartje zijn voor de groei en kwaliteitsslag die het merk de afgelopen jaren in gang heeft gezet. Dankzij de duidelijk herkenbare fluidic sculpture designtaal van Hyundai heeft de nieuwe i30 onmiskenbaar een eigen gezicht gekregen. Een rijtest.

De vorige generatie kon door een facelift voor een deel van die ontwerpstijl profiteren; de nieuwe is helemaal van deze tijd en heeft daarom het hele pakket, inclusief de ‘eagle eyes’, de hexagonale grille en een heleboel lijntjes.

Nieuwe generatie i30

Misschien wel iets teveel als we bijvoorbeeld de achterzijde bekijken, maar daarover lopen de meningen – net als bij de i40 – uiteen. Toch heeft de i30 hierdoor een zelfverzekerde uitstraling, al is dat ook te danken aan de proporties van de koets; de nieuwe generatie is langer, breder en iets lager.

De toegenomen afmetingen hebben een positief effect op de interieurruimte; zowel voor- als achterin is de i30 ruim, met genoeg hoofd- en beenruimte. Prima! Als het om bagageruimte gaat troeft hij segmentgenoten als de Leon, Golf, Focus en Astra af; 378 liter is voor een compacte middenklasser bijzonder scheutig en een waarde die alleen de Civic weet te overtreffen.

Uitrusting

Misschien nu nog wel belangrijker is de totale indruk die de i30-cockpit maakt. Hoewel we niet geheel toevallig alleen de meest complete uitrusting hebben kunnen beproeven valt het zitcomfort en de ergonomie in positieve zin op. De stoelen zijn zeker niet te hard en ondersteunen voelbaar het lichaam.

Daarnaast is de middenconsole geclusterd ingericht en werkt het touchscreen infotainmentsysteem heel intuïtief (en snel). Hyundai heeft de afwerking netjes in orde en creëert met hoogglans zwarte en zilvergrijskleurige delen een verzorgd geheel. Een groot aantal Aziatische merken kunnen hiervan nog wat leren.

1.6 GDI

Als het om de techniek gaat, bewandelt Hyundai een eigen weg. Hoewel in Korea heus wel de opmars van turbomotoren wordt gesignaleerd, heeft de i30 gewoon een atmosferische benzinemotor. Voor Nederland is dat de 1.6 GDI met start/stop-techniek aangezien de vertrouwde 1.4 niet zuiniger bleek en dat in ons land nou eenmaal fiscale en financiële gevolgen heeft. Slechts 118 gram CO2-uitstoot voor de een-punt-zes is iets om trots op te zijn.

Net als in de ix35 en i40 levert de direct ingespoten krachtbron 135 pk en 164 Nm. Hoewel de maximale trekkracht pas bij 4850 toeren vrij komt betekent dat niet dat daaronder niets te beleven valt. Ja, het is een toerenmotor dus vanaf zo’n 4000 toeren zet de GDI-motor voelbaar zijn beste beentje voor, de viercilinder voelt echter altijd energiek, is lekker soepel en zet nooit een keel op. Die mate van verfijning past uitstekend bij de handgeschakelde zesbak, die zich licht maar met een klik-klak gevoel van verzet laat wisselen. Het gevoelloze dinky-toy schakelen is verleden tijd!

1.6 CRDi dieselmotor

De als tweede geteste 1.6 CRDi dieselmotor met 128 pk brengt de vaart er door 260 Nm koppel nog makkelijker in, maar is minder stil en met 97 gram CO2 net niet zuinig genoeg voor 14% bijtelling. Rijden in de i30 (handgeschakeld) doe je dus altijd met 20% bijtelling. Voor zowel de benzine- als dieselvariant levert Hyundai desgewenst een zestrapsautomaat. De meerprijs is echter aanzienlijk en het verbruik stijgt navenant. Een optie voor de liefhebbers dus, want de efficiëntere DCT-transmissie is voorlopig nog niet in zicht.

Voor de veelgehoorde kritiek op de (lichte) besturing bij Hyundai hebben de techneuten wel een oplossing; Flex Steer. Met behulp van een knop op het stuur kun je onderweg kiezen tussen een Comfort-, Normal en Sport-modus van de stuurbekrachtiging, voor elk wat wils. In de praktijk bleek de gulden middenweg al gek genoeg: licht sturen is meer iets voor een i10, zwaarder sturen voor een ondeugd als een Genesis Coupé. De i30 ís geen auto die wilt uitdagen; voorop staat veilig weggedrag met een gezonde dosis comfort. En zo ervaar je dat ook. Daag je de i30 zelf uit, dan valt hij niet door de mand.

Prijs

Aan één ding heeft Hyundai niet getornd; de prijs. Net als bij de introductie van zijn voorganger is de i30 er weer vanaf 16.995 euro. Daar heb je anno 2012 wel een een-punt-zes, meer ruimte en extra uitrusting voor. Van de uitrustingsniveau’s i-Drive, i-Motion, Business Edition, i-Vision en i-Catcher is de Business Edition het meest interessant.

Voor net geen twintig mille (diesel: 23.495 euro) heb je dan een pakket uitrusting waar de concurrentie jaloers op is. Te noemen valt automatische airco, 15 inch lichtmetalen wielen, radio/navigatie met touchscreen en achteruitrijcamera, USB en AUX-aansluiting, parkeersensoren achter, elektrisch bediende handrem, elektrisch bediende ramen rondom, cruise control, een regensensor, Bluetooth, bochtenverlichting, een met leder bekleed stuur en Flex Steer. Anders nog iets?

Conclusie

Het is duidelijk dat de nieuwe Hyundai i30 zichzelf weer heeft overtroffen. De nieuwe compacte middenklasser heeft een eigen gezicht, is ruim, rijdt heel volwassen, mag rekenen op zuinige motoren en trakteert op veel uitrusting. De kracht van de Koreaan komt tot uiting in de prijs. Een dergelijk totaalplaatje voor minimaal zeventien mille is gewoon lovenswaardig, zeker bij ons Nederlanders.

De Hyundai i30 staat vanaf eind maart bij de dealer.

AutoVandaag

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest nieuwe Hyundai i30: veel voor weinig | RijschoolPro
hyundai i30

Rijtest nieuwe Hyundai i30: veel voor weinig

AUTOVANDAAG – De nieuwe Hyundai i30 moet net als de i40 het laatste visitekaartje zijn voor de groei en kwaliteitsslag die het merk de afgelopen jaren in gang heeft gezet. Dankzij de duidelijk herkenbare fluidic sculpture designtaal van Hyundai heeft de nieuwe i30 onmiskenbaar een eigen gezicht gekregen. Een rijtest.

De vorige generatie kon door een facelift voor een deel van die ontwerpstijl profiteren; de nieuwe is helemaal van deze tijd en heeft daarom het hele pakket, inclusief de ‘eagle eyes’, de hexagonale grille en een heleboel lijntjes.

Nieuwe generatie i30

Misschien wel iets teveel als we bijvoorbeeld de achterzijde bekijken, maar daarover lopen de meningen – net als bij de i40 – uiteen. Toch heeft de i30 hierdoor een zelfverzekerde uitstraling, al is dat ook te danken aan de proporties van de koets; de nieuwe generatie is langer, breder en iets lager.

De toegenomen afmetingen hebben een positief effect op de interieurruimte; zowel voor- als achterin is de i30 ruim, met genoeg hoofd- en beenruimte. Prima! Als het om bagageruimte gaat troeft hij segmentgenoten als de Leon, Golf, Focus en Astra af; 378 liter is voor een compacte middenklasser bijzonder scheutig en een waarde die alleen de Civic weet te overtreffen.

Uitrusting

Misschien nu nog wel belangrijker is de totale indruk die de i30-cockpit maakt. Hoewel we niet geheel toevallig alleen de meest complete uitrusting hebben kunnen beproeven valt het zitcomfort en de ergonomie in positieve zin op. De stoelen zijn zeker niet te hard en ondersteunen voelbaar het lichaam.

Daarnaast is de middenconsole geclusterd ingericht en werkt het touchscreen infotainmentsysteem heel intuïtief (en snel). Hyundai heeft de afwerking netjes in orde en creëert met hoogglans zwarte en zilvergrijskleurige delen een verzorgd geheel. Een groot aantal Aziatische merken kunnen hiervan nog wat leren.

1.6 GDI

Als het om de techniek gaat, bewandelt Hyundai een eigen weg. Hoewel in Korea heus wel de opmars van turbomotoren wordt gesignaleerd, heeft de i30 gewoon een atmosferische benzinemotor. Voor Nederland is dat de 1.6 GDI met start/stop-techniek aangezien de vertrouwde 1.4 niet zuiniger bleek en dat in ons land nou eenmaal fiscale en financiële gevolgen heeft. Slechts 118 gram CO2-uitstoot voor de een-punt-zes is iets om trots op te zijn.

Net als in de ix35 en i40 levert de direct ingespoten krachtbron 135 pk en 164 Nm. Hoewel de maximale trekkracht pas bij 4850 toeren vrij komt betekent dat niet dat daaronder niets te beleven valt. Ja, het is een toerenmotor dus vanaf zo’n 4000 toeren zet de GDI-motor voelbaar zijn beste beentje voor, de viercilinder voelt echter altijd energiek, is lekker soepel en zet nooit een keel op. Die mate van verfijning past uitstekend bij de handgeschakelde zesbak, die zich licht maar met een klik-klak gevoel van verzet laat wisselen. Het gevoelloze dinky-toy schakelen is verleden tijd!

1.6 CRDi dieselmotor

De als tweede geteste 1.6 CRDi dieselmotor met 128 pk brengt de vaart er door 260 Nm koppel nog makkelijker in, maar is minder stil en met 97 gram CO2 net niet zuinig genoeg voor 14% bijtelling. Rijden in de i30 (handgeschakeld) doe je dus altijd met 20% bijtelling. Voor zowel de benzine- als dieselvariant levert Hyundai desgewenst een zestrapsautomaat. De meerprijs is echter aanzienlijk en het verbruik stijgt navenant. Een optie voor de liefhebbers dus, want de efficiëntere DCT-transmissie is voorlopig nog niet in zicht.

Voor de veelgehoorde kritiek op de (lichte) besturing bij Hyundai hebben de techneuten wel een oplossing; Flex Steer. Met behulp van een knop op het stuur kun je onderweg kiezen tussen een Comfort-, Normal en Sport-modus van de stuurbekrachtiging, voor elk wat wils. In de praktijk bleek de gulden middenweg al gek genoeg: licht sturen is meer iets voor een i10, zwaarder sturen voor een ondeugd als een Genesis Coupé. De i30 ís geen auto die wilt uitdagen; voorop staat veilig weggedrag met een gezonde dosis comfort. En zo ervaar je dat ook. Daag je de i30 zelf uit, dan valt hij niet door de mand.

Prijs

Aan één ding heeft Hyundai niet getornd; de prijs. Net als bij de introductie van zijn voorganger is de i30 er weer vanaf 16.995 euro. Daar heb je anno 2012 wel een een-punt-zes, meer ruimte en extra uitrusting voor. Van de uitrustingsniveau’s i-Drive, i-Motion, Business Edition, i-Vision en i-Catcher is de Business Edition het meest interessant.

Voor net geen twintig mille (diesel: 23.495 euro) heb je dan een pakket uitrusting waar de concurrentie jaloers op is. Te noemen valt automatische airco, 15 inch lichtmetalen wielen, radio/navigatie met touchscreen en achteruitrijcamera, USB en AUX-aansluiting, parkeersensoren achter, elektrisch bediende handrem, elektrisch bediende ramen rondom, cruise control, een regensensor, Bluetooth, bochtenverlichting, een met leder bekleed stuur en Flex Steer. Anders nog iets?

Conclusie

Het is duidelijk dat de nieuwe Hyundai i30 zichzelf weer heeft overtroffen. De nieuwe compacte middenklasser heeft een eigen gezicht, is ruim, rijdt heel volwassen, mag rekenen op zuinige motoren en trakteert op veel uitrusting. De kracht van de Koreaan komt tot uiting in de prijs. Een dergelijk totaalplaatje voor minimaal zeventien mille is gewoon lovenswaardig, zeker bij ons Nederlanders.

De Hyundai i30 staat vanaf eind maart bij de dealer.

AutoVandaag

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.