Volkswagen Up, aardgas, eco

Rijtest Volkswagen Eco Up: goedkoop rijden op aardgas

AUTOVANDAAG – Volkswagen komt later dit jaar met de Eco Up op aardgas. Met de almaar stijgende dieselprijzen, kan rijden op aardgas best interessant zijn. De auto zelf rijdt vrijwel hetzelfde als een gewone Up op benzine.

Ja, stationair hoor je het motortje iets rauwer lopen, maar daar moet je dan wel een raam voor open zetten. De aardgasversie heeft voldoende pit om mee te komen met het verkeer en voelt net zo energiek aan als zijn benzinebroertjes. Slechts op de snelweg geeft de Up Ecofuel de indruk iets zwaarder aan de bak te moeten. Maar dan rijden we al wel 120.

Aardgas

De voorraad aardgas is geborgen in twee aardgastanks, waarvan één in de reservewielkuip is geplaatst en de ander zich bevindt op de vrijgekomen ruimte van de benzinetank, want die verkleind tot 10 liter. Samen hebben ze een capaciteit van 11 kg, waarmee een actieradius van zo’n 350 km te behalen valt.

De benzinetank louter als backup, want de Up Ecofuel rijdt primair op aardgas en grijpt pas naar benzine als de nood hoog is. Dat zie je ook aan de brandstofmeter in het instrumentarium, dat twee ‘nulpunten’ kent. Met een beetje pech zul je in Nederland regelmatig Euro95 moeten tanken, aangezien ruim 100 operationele aardgasstations nou eenmaal niet toereikend zijn om heel Nederland te bedienen.

Aardgas tankstation

‘Gelukkig’ laat de Up Ecofuel nog even op zich wachten – reken op een introductie eind dit jaar – waardoor er in de tussentijd weer een aantal tanklocaties aan de lijst toegevoegd zullen zijn.

Waarom het toch interessant is om op aardgas te rijden? Nog niet vanwege de aanschafprijs van de Up EcoFuel, want die is nog niet bekend. Maar wetende dat de gemiddelde CO2-uitstoot voor de Ecofuel slechts 79 gram bedraagt (en 86 gram zonder start/stop-systeem) zal deze Up vriendelijk zijn voor het milieu en portemonnee.

BPM en wegenbelasting

Je betaalt niet alleen geen BPM en wegenbelasting, de ‘kiloprijs’ van aardgas ligt daabij net iets onder een euro dus dat scheelt een slok op een borrel. Ja, een liter LPG is per definitie nog iets voordeliger maar uit CNG-brandstof haal je meer kilometers. Op aardgas rijd je dus het voordeligst.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest Volkswagen Eco Up: goedkoop rijden op aardgas”

Bert|12.04.12|21:08

Heel mooi en leuk, zeer leuke auto ook……
Maaaaaar, de Up staat (nog) helemaal niet in de CBR lijst…. http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard907.pdf

Bert|22.04.12|11:54

Niet zo vreemd toch? Alleen de 3 deurs is op dit moment leverbaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Volkswagen Eco Up: goedkoop rijden op aardgas | RijschoolPro
Volkswagen Up, aardgas, eco

Rijtest Volkswagen Eco Up: goedkoop rijden op aardgas

AUTOVANDAAG – Volkswagen komt later dit jaar met de Eco Up op aardgas. Met de almaar stijgende dieselprijzen, kan rijden op aardgas best interessant zijn. De auto zelf rijdt vrijwel hetzelfde als een gewone Up op benzine.

Ja, stationair hoor je het motortje iets rauwer lopen, maar daar moet je dan wel een raam voor open zetten. De aardgasversie heeft voldoende pit om mee te komen met het verkeer en voelt net zo energiek aan als zijn benzinebroertjes. Slechts op de snelweg geeft de Up Ecofuel de indruk iets zwaarder aan de bak te moeten. Maar dan rijden we al wel 120.

Aardgas

De voorraad aardgas is geborgen in twee aardgastanks, waarvan één in de reservewielkuip is geplaatst en de ander zich bevindt op de vrijgekomen ruimte van de benzinetank, want die verkleind tot 10 liter. Samen hebben ze een capaciteit van 11 kg, waarmee een actieradius van zo’n 350 km te behalen valt.

De benzinetank louter als backup, want de Up Ecofuel rijdt primair op aardgas en grijpt pas naar benzine als de nood hoog is. Dat zie je ook aan de brandstofmeter in het instrumentarium, dat twee ‘nulpunten’ kent. Met een beetje pech zul je in Nederland regelmatig Euro95 moeten tanken, aangezien ruim 100 operationele aardgasstations nou eenmaal niet toereikend zijn om heel Nederland te bedienen.

Aardgas tankstation

‘Gelukkig’ laat de Up Ecofuel nog even op zich wachten – reken op een introductie eind dit jaar – waardoor er in de tussentijd weer een aantal tanklocaties aan de lijst toegevoegd zullen zijn.

Waarom het toch interessant is om op aardgas te rijden? Nog niet vanwege de aanschafprijs van de Up EcoFuel, want die is nog niet bekend. Maar wetende dat de gemiddelde CO2-uitstoot voor de Ecofuel slechts 79 gram bedraagt (en 86 gram zonder start/stop-systeem) zal deze Up vriendelijk zijn voor het milieu en portemonnee.

BPM en wegenbelasting

Je betaalt niet alleen geen BPM en wegenbelasting, de ‘kiloprijs’ van aardgas ligt daabij net iets onder een euro dus dat scheelt een slok op een borrel. Ja, een liter LPG is per definitie nog iets voordeliger maar uit CNG-brandstof haal je meer kilometers. Op aardgas rijd je dus het voordeligst.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest Volkswagen Eco Up: goedkoop rijden op aardgas”

Bert|12.04.12|21:08

Heel mooi en leuk, zeer leuke auto ook……
Maaaaaar, de Up staat (nog) helemaal niet in de CBR lijst…. http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard907.pdf

Bert|22.04.12|11:54

Niet zo vreemd toch? Alleen de 3 deurs is op dit moment leverbaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.