Kia Cee'd

Rijtest: nieuwe Kia Cee’d 1.6 GDI net zo goed als de rest?

AUTOVANDAAG – De Kia Cee’d is de bestverkochte Kia in Europa. Is het nieuwe model de auto waarmee ze ook het segment van de compacte middenklasser zichtbaar kunnen aanvallen? Een eerste kennismaking.

De laatste jaren krijgt Kia vooral lofzang te horen. De nieuwe Kia-modellen zijn zodanig serieus te nemen, dat ze het niet meer moeten hebben van hun (iets) lagere prijs en de complete uitrusting.

Vijfdeurs

Met dank aan de nieuwe Picanto, Rio en Sportage kunnen de Koreanen al menig Japans en Europees merk de baas zijn. De verwachtingen voor de Cee’d zijn misschien nog wel hoger gespannen. Niet alleen bevindt de vijfdeurs zich in een bestreden segment waar de Golf, Astra en Focus al jaren de baas zijn, ook is de Cee’d weer speciaal voor Europa ontwikkeld.

Net als de vorige generatie leunt de tweede Cee’d op een splinternieuw gedeeld platform waar ook de Hyundai i30 gebruik van maakt. De Kia bewandelt echter qua design, uitrusting en carrosserievarianten een eigen weg. Na de vijfdeurs die wij hier rijden staat in september de SportyWagon in de showroom en tegen het einde van het jaar wordt de driedeursvariant voorgesteld (die er bij Hyundai niet is).

Wielspoor

Door het wielspoor te vergroten staat de nieuwe Cee’d breder op z’n wielen en dat komt zijn looks ten goede. De vijfdeurs treedt veel meer naar de voorgrond dan zijn voorganger, die vooral in een ‘doe-maar-gewoon-jasje’ was gestoken. Tegelijkertijd ligt het nieuwe carrosserie-ontwerp beter in, of liever gezegd uit de wind. En dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik, waarover later meer.

De centimeter die van de hoogte en breedte is geschaafd zul je ook in het interieur niet missen. Dat is nog altijd ruim opgezet, met voldoende hoofd- en beenruimte voor vier personen en een flinke bagageruimte van 380 liter. Met name op dat laatste kunnen bijvoorbeeld de Ford Focus en Opel Astra jaloers zijn!

Inrichting

Verrast zijn we verder door het dashboard, dat net als in het vlaggenschip Optima breed is uitgesmeerd, een tikkeltje gericht op de bestuurder. Wederom is de inrichting strak van opzet en weet Kia de combinatie van gebruiksgemak en een aantrekkelijk ontwerp beter (en naar onze mening: smaakvoller) te combineren dan de nieuwe i30.

Een voltreffer maakt de nieuwe Cee’d helemaal met de gebruikte materialen en bouwkwaliteit. Hier overtreft de Cee’d niet alleen zijn voorganger, maar ook alle andere Kia-modellen die in de showroom staan.

Afwerking

En omdat de andere Kia’s al niet slecht voor de dag komen is dat bij de nieuwe Cee’d in de kleine dingen gaan zitten. Zo zien we nu eindelijk met stof of leder afgewerkte deurpanelen en getuigt een fijn chroomrandje langs de pianolakzwarte of zilvergrijze delen op het dashboard of de deurgreep van oog voor detail. Heel goed.

Een beetje tegen de Europese trend in heeft Kia nog niet de ‘downsize-motor’ omarmd. Waar concurrenten turbo’s schroeven op een motor met 1.0 liter tot 1.4 liter inhoud hebben Hyundai en Kia ‘gewoon’ een nieuwe 1.6 liter viercilinder ontwikkeld. Dat lijkt misschien een verloren zaak als het gaat om brandstofverbruik, maar dat is het niet.

GDI-motor

Dankzij de efficiënte bouw en directe inspuiting van de GDI-motor peuteren de Koreanen er niet alleen 135 pk uit, het brandstofverbruik (5.2 l/100km) ligt akelig in de buurt van bijvoorbeeld de nieuwe zuinigheidskampioen van Ford, de 1.0 liter EcoBoost driecilinder 125 pk. Op papier althans.

Het karakter van de 1.6 GDI als atmosferische motor verschilt verder wel van compacte turbotorretjes; de kracht zit verborgen in de toeren. Dat bevestigt ook de opgave van de maximale trekkracht, pas bij 4800 toeren is 164 Nm volledig beschikbaar.

Versnelllingsbak

Met de standaard zesversnellingsbak heb je natuurlijk zelf in de hand of je dat toerental op wilt zoeken, maar de optionele DCT-transmissie met dubbele koppeling (opvallend: de Hyundai i30 heeft een ‘gewone’ automaat) laat de motor veel in de rondte draaien (zonder daar overigens veel van mee te krijgen).

Verder is het een verfijnde transmissie die weliswaar niet zo snel werkt als de DSG van Volkswagen, maar wel heel soepel schakelt. Uiteraard kent de DCT-bak ook een manuele modus, door een tikje te geven tegen de pook of de flippers aan het stuur te bedienen.

1.2 liter Turbomotor

Toch kijken we reikhalzend uit naar de in Geneve gepresenteerde 1.2 liter turbomotor, die met relatief veel koppel nog makkelijker de vaart er in kan brengen (met wellicht nog minder brandstof). Kia heeft al wel een 1.6 liter turbomotor voor de drie- en vijfdeurs aangekondigd, maar dat is voor velen waarschijnlijk weer teveel van het goede.

Het onderstel zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben; met de gereden GDI en CRDi geeft de Cee’d geen krimp. De besturing kan ons eveneens bekoren; het ‘kleverige’ dat het rad in de vorige generatie Cee’d over zich had is helemaal verdwenen.

Stuurcorrectie

Toch missen we nog wel wat gevoel bij het indraaien van bochten en zou de installatie rond de middenstand nog wel nauwkeuriger mogen werken. We konden ons met enige regelmaat toch op een paar stuurcorrecties betrappen. Daar kan de instelbare stuurbekrachtiging (3 standen: licht, normaal of sportief zwaar) niets aan veranderen.

Keuze uit andere motoren is momenteel beperkt; Kia haalt alleen de 1.6 GDI naar Nederland omdat die zuiniger(!) is dan de 1.4. Om dezelfde reden is er ook slechts één dieselvariant beschikbaar, al is de 1.6 CRDi met 128 pk niet de minste.

Benzine en diesel

Met dank aan 260 Nm laat de diesel-Cee’d zich lekker lui rijden. Al laat hij wel iets meer van zich horen dan de 1.6 GDI. Met 97 gram CO2-uitstoot komt de CRDi net als zijn benzinebroeder in aanmerking voor 20% bijtelling. Zakelijk rijders moeten zich wel realiseren dat de catalogusprijs van de diesel met 21.195 euro zo’n vier mille hoger ligt dan de 1.6 GDI.

Het voeren van scherpe prijzen is Kia echter niet verleerd. De Cee’d is er met de 1.6 GDI vanaf 17.195 euro. Met airco betaal je 1000 euro bij en daarnaast zijn er een aantal pakketten beschikbaar (met een meerprijs van 1295 tot 2000 euro) die de standaarduitrusting flink uitbreiden, tot aan een elektrische handrem, xenonverlichting, lederen bekleding, stuurverwarming(!) en rijstrookdetectie toe.

Fabrieksgarantie

Naar verwachting zal de Cee’d met airco en het Comfort Pack (1250 euro) de meeste aftrek vinden, waarbij LED-dagrijverlichting, cruise control, instelbare stuurbekrachtiging, bluetooth, bochtenverlichting en mistlampen niet mogen ontbreken. Net als alle andere Kia’s geldt ook op de Cee’d een termijn van zeven jaar fabrieksgarantie.

Hoewel Kia de hun nieuwste telg waarschijnlijk niet zo zal bestempelen; vinden wij de nieuwe Cee’d het paradepaardje van het merk. De nieuwkomer vertegenwoordigt alle sterke pijlers die voor elke Kia gelden (design, ruimte en prijs) maar doet er zelf nog een schep bovenop met een verrassend verzorgde interieurafwerking en een uitgebalanceerd onderstel.

Veiligheid

Bovendien overtreft de C’eed het vlaggenschip Optima met een aantal veilige en handige snufjes zoals actieve bochtenverlichting, een TFT-scherm als snelheidsmeter, stuurverwarming en een elektrisch bedienbare handrem.

De nieuwe Cee’d (vanaf mei bij de dealer) verlegt wederom de grenzen van het merk en heeft zodoende alles in zich om weer de best verkopende Kia van Europa te worden.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: nieuwe Kia Cee’d 1.6 GDI net zo goed als de rest? | RijschoolPro
Kia Cee'd

Rijtest: nieuwe Kia Cee’d 1.6 GDI net zo goed als de rest?

AUTOVANDAAG – De Kia Cee’d is de bestverkochte Kia in Europa. Is het nieuwe model de auto waarmee ze ook het segment van de compacte middenklasser zichtbaar kunnen aanvallen? Een eerste kennismaking.

De laatste jaren krijgt Kia vooral lofzang te horen. De nieuwe Kia-modellen zijn zodanig serieus te nemen, dat ze het niet meer moeten hebben van hun (iets) lagere prijs en de complete uitrusting.

Vijfdeurs

Met dank aan de nieuwe Picanto, Rio en Sportage kunnen de Koreanen al menig Japans en Europees merk de baas zijn. De verwachtingen voor de Cee’d zijn misschien nog wel hoger gespannen. Niet alleen bevindt de vijfdeurs zich in een bestreden segment waar de Golf, Astra en Focus al jaren de baas zijn, ook is de Cee’d weer speciaal voor Europa ontwikkeld.

Net als de vorige generatie leunt de tweede Cee’d op een splinternieuw gedeeld platform waar ook de Hyundai i30 gebruik van maakt. De Kia bewandelt echter qua design, uitrusting en carrosserievarianten een eigen weg. Na de vijfdeurs die wij hier rijden staat in september de SportyWagon in de showroom en tegen het einde van het jaar wordt de driedeursvariant voorgesteld (die er bij Hyundai niet is).

Wielspoor

Door het wielspoor te vergroten staat de nieuwe Cee’d breder op z’n wielen en dat komt zijn looks ten goede. De vijfdeurs treedt veel meer naar de voorgrond dan zijn voorganger, die vooral in een ‘doe-maar-gewoon-jasje’ was gestoken. Tegelijkertijd ligt het nieuwe carrosserie-ontwerp beter in, of liever gezegd uit de wind. En dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik, waarover later meer.

De centimeter die van de hoogte en breedte is geschaafd zul je ook in het interieur niet missen. Dat is nog altijd ruim opgezet, met voldoende hoofd- en beenruimte voor vier personen en een flinke bagageruimte van 380 liter. Met name op dat laatste kunnen bijvoorbeeld de Ford Focus en Opel Astra jaloers zijn!

Inrichting

Verrast zijn we verder door het dashboard, dat net als in het vlaggenschip Optima breed is uitgesmeerd, een tikkeltje gericht op de bestuurder. Wederom is de inrichting strak van opzet en weet Kia de combinatie van gebruiksgemak en een aantrekkelijk ontwerp beter (en naar onze mening: smaakvoller) te combineren dan de nieuwe i30.

Een voltreffer maakt de nieuwe Cee’d helemaal met de gebruikte materialen en bouwkwaliteit. Hier overtreft de Cee’d niet alleen zijn voorganger, maar ook alle andere Kia-modellen die in de showroom staan.

Afwerking

En omdat de andere Kia’s al niet slecht voor de dag komen is dat bij de nieuwe Cee’d in de kleine dingen gaan zitten. Zo zien we nu eindelijk met stof of leder afgewerkte deurpanelen en getuigt een fijn chroomrandje langs de pianolakzwarte of zilvergrijze delen op het dashboard of de deurgreep van oog voor detail. Heel goed.

Een beetje tegen de Europese trend in heeft Kia nog niet de ‘downsize-motor’ omarmd. Waar concurrenten turbo’s schroeven op een motor met 1.0 liter tot 1.4 liter inhoud hebben Hyundai en Kia ‘gewoon’ een nieuwe 1.6 liter viercilinder ontwikkeld. Dat lijkt misschien een verloren zaak als het gaat om brandstofverbruik, maar dat is het niet.

GDI-motor

Dankzij de efficiënte bouw en directe inspuiting van de GDI-motor peuteren de Koreanen er niet alleen 135 pk uit, het brandstofverbruik (5.2 l/100km) ligt akelig in de buurt van bijvoorbeeld de nieuwe zuinigheidskampioen van Ford, de 1.0 liter EcoBoost driecilinder 125 pk. Op papier althans.

Het karakter van de 1.6 GDI als atmosferische motor verschilt verder wel van compacte turbotorretjes; de kracht zit verborgen in de toeren. Dat bevestigt ook de opgave van de maximale trekkracht, pas bij 4800 toeren is 164 Nm volledig beschikbaar.

Versnelllingsbak

Met de standaard zesversnellingsbak heb je natuurlijk zelf in de hand of je dat toerental op wilt zoeken, maar de optionele DCT-transmissie met dubbele koppeling (opvallend: de Hyundai i30 heeft een ‘gewone’ automaat) laat de motor veel in de rondte draaien (zonder daar overigens veel van mee te krijgen).

Verder is het een verfijnde transmissie die weliswaar niet zo snel werkt als de DSG van Volkswagen, maar wel heel soepel schakelt. Uiteraard kent de DCT-bak ook een manuele modus, door een tikje te geven tegen de pook of de flippers aan het stuur te bedienen.

1.2 liter Turbomotor

Toch kijken we reikhalzend uit naar de in Geneve gepresenteerde 1.2 liter turbomotor, die met relatief veel koppel nog makkelijker de vaart er in kan brengen (met wellicht nog minder brandstof). Kia heeft al wel een 1.6 liter turbomotor voor de drie- en vijfdeurs aangekondigd, maar dat is voor velen waarschijnlijk weer teveel van het goede.

Het onderstel zal er waarschijnlijk geen moeite mee hebben; met de gereden GDI en CRDi geeft de Cee’d geen krimp. De besturing kan ons eveneens bekoren; het ‘kleverige’ dat het rad in de vorige generatie Cee’d over zich had is helemaal verdwenen.

Stuurcorrectie

Toch missen we nog wel wat gevoel bij het indraaien van bochten en zou de installatie rond de middenstand nog wel nauwkeuriger mogen werken. We konden ons met enige regelmaat toch op een paar stuurcorrecties betrappen. Daar kan de instelbare stuurbekrachtiging (3 standen: licht, normaal of sportief zwaar) niets aan veranderen.

Keuze uit andere motoren is momenteel beperkt; Kia haalt alleen de 1.6 GDI naar Nederland omdat die zuiniger(!) is dan de 1.4. Om dezelfde reden is er ook slechts één dieselvariant beschikbaar, al is de 1.6 CRDi met 128 pk niet de minste.

Benzine en diesel

Met dank aan 260 Nm laat de diesel-Cee’d zich lekker lui rijden. Al laat hij wel iets meer van zich horen dan de 1.6 GDI. Met 97 gram CO2-uitstoot komt de CRDi net als zijn benzinebroeder in aanmerking voor 20% bijtelling. Zakelijk rijders moeten zich wel realiseren dat de catalogusprijs van de diesel met 21.195 euro zo’n vier mille hoger ligt dan de 1.6 GDI.

Het voeren van scherpe prijzen is Kia echter niet verleerd. De Cee’d is er met de 1.6 GDI vanaf 17.195 euro. Met airco betaal je 1000 euro bij en daarnaast zijn er een aantal pakketten beschikbaar (met een meerprijs van 1295 tot 2000 euro) die de standaarduitrusting flink uitbreiden, tot aan een elektrische handrem, xenonverlichting, lederen bekleding, stuurverwarming(!) en rijstrookdetectie toe.

Fabrieksgarantie

Naar verwachting zal de Cee’d met airco en het Comfort Pack (1250 euro) de meeste aftrek vinden, waarbij LED-dagrijverlichting, cruise control, instelbare stuurbekrachtiging, bluetooth, bochtenverlichting en mistlampen niet mogen ontbreken. Net als alle andere Kia’s geldt ook op de Cee’d een termijn van zeven jaar fabrieksgarantie.

Hoewel Kia de hun nieuwste telg waarschijnlijk niet zo zal bestempelen; vinden wij de nieuwe Cee’d het paradepaardje van het merk. De nieuwkomer vertegenwoordigt alle sterke pijlers die voor elke Kia gelden (design, ruimte en prijs) maar doet er zelf nog een schep bovenop met een verrassend verzorgde interieurafwerking en een uitgebalanceerd onderstel.

Veiligheid

Bovendien overtreft de C’eed het vlaggenschip Optima met een aantal veilige en handige snufjes zoals actieve bochtenverlichting, een TFT-scherm als snelheidsmeter, stuurverwarming en een elektrisch bedienbare handrem.

De nieuwe Cee’d (vanaf mei bij de dealer) verlegt wederom de grenzen van het merk en heeft zodoende alles in zich om weer de best verkopende Kia van Europa te worden.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.