ANWB, rijschool, elektrische lesauto, nissan leaf

Geluid op elektrische auto’s bij lage snelheid wordt gedoogd

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gedoogt (hybride) elektrische voertuigen die een extra toegevoegd geluid maken bij lage snelheden. Wettelijk is dit nog verboden, maar aan nieuwe wetgeving wordt gewerkt. Dat meldt RAI Vereniging.

Elektrisch aangedreven en hybride elektrische voertuigen maken weinig tot geen geluid als ze langzaam rijden. Voetgangers horen ze dan niet, daardoor kunnen deze voertuigen de verkeersveiligheid – vooral op parkeerplaatsen – nadelig beïnvloeden.  Een Akoestisch Voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) komt zowel de veiligheid van (mede-)weggebruikers als de beeldvorming van (semi-)elektrisch aangedreven voertuigen ten goede.

Elektriche mobiliteit

Tijdens de laatste bijeenkomst van de Werkgroep Veiligheid van het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) is de gedoogbrief reeds aangekondigd. Nu is de gedoogbrief daadwerkelijk goedgekeurd. Het toegevoegde geluid moet wel voldoen aan eisen die vermeld staan in een conceptverordening van de Europese Commissie.

Het AVAS moet automatisch een geluid produceren vanaf het starten tot ongeveer 20 km/h, en bij het achteruitrijden indien van toepassing voor die voertuigcategorie. Wanneer het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren.

AVAS

Het AVAS mag een schakelaar hebben om de werking ervan tijdelijk stop te zetten (een “pauzeschakelaar”). Deze schakelaar moet eenvoudig te bedienen zijn. Wanneer de “pauze-stand” actief is, dient de bestuurder hierop geattendeerd te worden.

Als een elektrisch of hybride elektrisch voertuig een toegevoegd geluid heeft, controleert de RDW op een aantal momenten of het voertuig voldoet aan de geluidseisen. Deze controlemomenten liggen bij een typegoedkeuring, een individuele goedkeuring, een kentekenopname en een keuring wijziging constructie. Tijdens een APK-keuring wordt het geluid niet geïnspecteerd.

Signaalrichting

De politie controleert wel op de permanente eisen. Als de geluidssignaalinrichting niet aan de conceptverordening voldoet, kan de politie een proces-verbaal opmaken. Is de signaalinrichting anders dan de toegestane, dan kan deze zelfs in beslag worden genomen.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geluid op elektrische auto’s bij lage snelheid wordt gedoogd”

Gerard|24.05.12|16:54

Hebben we eindelijk eens stille auto om het geluidsoverlast omlaag te krijgen, gaan ze geluid toevoegen!!!???
Net zit ik nog een artiekel te lezen dat de banden een label moeten krijgen om minder geluid te moeten gaan maken en dan gaan ze nu dus stille auto uitvoeren met EXTRA geluid?????
Schiet mij maar lek!!!! ik snap het nu niet meer???????????
Ik rijdt zelf met een Toyota Auris Hybride en heb nog geen hinder kunnen ontdekken.

Gerard|24.05.12|16:57

Nou snap ik het niet meer!!!
Eerst lopen ze te zeuren dat de auto’s minder herrie moet maken.
Nou zijn er die auto’s en nou moeten ze geluid gaan maken?????
Ik zit net nog eeen artiekel te lezen dat de banden een label krijgen om de rolweerstand en het geluid naar beneden te krijgen en dan gaan ze auto’s een geluidje geven?????
Schiet mij maar lek, ik snap het nou echt niet meer!!!??????
Ik heb zelf een Toyota Auris Hybride en heb er nog wenig last van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geluid op elektrische auto’s bij lage snelheid wordt gedoogd | RijschoolPro
ANWB, rijschool, elektrische lesauto, nissan leaf

Geluid op elektrische auto’s bij lage snelheid wordt gedoogd

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gedoogt (hybride) elektrische voertuigen die een extra toegevoegd geluid maken bij lage snelheden. Wettelijk is dit nog verboden, maar aan nieuwe wetgeving wordt gewerkt. Dat meldt RAI Vereniging.

Elektrisch aangedreven en hybride elektrische voertuigen maken weinig tot geen geluid als ze langzaam rijden. Voetgangers horen ze dan niet, daardoor kunnen deze voertuigen de verkeersveiligheid – vooral op parkeerplaatsen – nadelig beïnvloeden.  Een Akoestisch Voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) komt zowel de veiligheid van (mede-)weggebruikers als de beeldvorming van (semi-)elektrisch aangedreven voertuigen ten goede.

Elektriche mobiliteit

Tijdens de laatste bijeenkomst van de Werkgroep Veiligheid van het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) is de gedoogbrief reeds aangekondigd. Nu is de gedoogbrief daadwerkelijk goedgekeurd. Het toegevoegde geluid moet wel voldoen aan eisen die vermeld staan in een conceptverordening van de Europese Commissie.

Het AVAS moet automatisch een geluid produceren vanaf het starten tot ongeveer 20 km/h, en bij het achteruitrijden indien van toepassing voor die voertuigcategorie. Wanneer het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor hoeft het AVAS bij het achteruitrijden geen geluid te produceren.

AVAS

Het AVAS mag een schakelaar hebben om de werking ervan tijdelijk stop te zetten (een “pauzeschakelaar”). Deze schakelaar moet eenvoudig te bedienen zijn. Wanneer de “pauze-stand” actief is, dient de bestuurder hierop geattendeerd te worden.

Als een elektrisch of hybride elektrisch voertuig een toegevoegd geluid heeft, controleert de RDW op een aantal momenten of het voertuig voldoet aan de geluidseisen. Deze controlemomenten liggen bij een typegoedkeuring, een individuele goedkeuring, een kentekenopname en een keuring wijziging constructie. Tijdens een APK-keuring wordt het geluid niet geïnspecteerd.

Signaalrichting

De politie controleert wel op de permanente eisen. Als de geluidssignaalinrichting niet aan de conceptverordening voldoet, kan de politie een proces-verbaal opmaken. Is de signaalinrichting anders dan de toegestane, dan kan deze zelfs in beslag worden genomen.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Geluid op elektrische auto’s bij lage snelheid wordt gedoogd”

Gerard|24.05.12|16:54

Hebben we eindelijk eens stille auto om het geluidsoverlast omlaag te krijgen, gaan ze geluid toevoegen!!!???
Net zit ik nog een artiekel te lezen dat de banden een label moeten krijgen om minder geluid te moeten gaan maken en dan gaan ze nu dus stille auto uitvoeren met EXTRA geluid?????
Schiet mij maar lek!!!! ik snap het nu niet meer???????????
Ik rijdt zelf met een Toyota Auris Hybride en heb nog geen hinder kunnen ontdekken.

Gerard|24.05.12|16:57

Nou snap ik het niet meer!!!
Eerst lopen ze te zeuren dat de auto’s minder herrie moet maken.
Nou zijn er die auto’s en nou moeten ze geluid gaan maken?????
Ik zit net nog eeen artiekel te lezen dat de banden een label krijgen om de rolweerstand en het geluid naar beneden te krijgen en dan gaan ze auto’s een geluidje geven?????
Schiet mij maar lek, ik snap het nou echt niet meer!!!??????
Ik heb zelf een Toyota Auris Hybride en heb er nog wenig last van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.