Opel Zafira

Rij-impressie nieuwe Opel Zafira

AUTOVANDAAG – Over het algemeen hebben we te doen met vaders die veroordeeld zijn tot een MPV. Na een weekje sturen met de nieuwe Opel Zafira kunnen we onze mening toch iets bijstellen. De Zafira ziet er niet alleen stoer uit, maar rijdt bovendien ook nog eens heel verdienstelijk.

Met het exterieur van ons testexemplaar zit het dus wel goed. Tijd om een kijkje binnenin te nemen. Hier worden we blij verrast door de panoramische voorruit, die tot bijna boven je hoofd in het dak doorloopt. De ruit geeft de bestuurder niet alleen een mooi en vrijwel onbeperkt overzicht, maar brengt tevens veel licht in het interieur. Wie niet graag in de kijker zit of last heeft van de laagstaande zon, kan de hemelbekleding naar voren schuiven, waardoor het effect van een conventionele voorruit ontstaat.

Klapmechanisme

Voor wat betreft het overzicht op de weg geen klachten in de Zafira. De stoelen zitten bovendien erg prettig en bieden voldoende steun. Het meubilair is zoals het een echte MPV betaamt op allerlei mogelijkheden te verstellen. En dan doelen we met name op de twee achterste rijen. Met het klapmechanisme waarmee de achterste stoelen in een handomdraai in de bodem verdwijnen, maakte de Zafira jaren geleden furore. Dat systeem is uiteraard ook weer van de partij in de nieuwste Tourer en werd zelfs nog ietsje aangepast.

Doordat Opel achterin aparte stoelen monteert, zijn de zittingen niet al te breed. Personen met flink wat zitvlees kunnen eventueel de zitting van de buitenste stoelen op de tweede zitrij iets naar voren en vervolgens naar buiten schuiven. Zo ontstaat meer ruimte. Best handig eigenlijk. Afhankelijk van de stoelopstelling bedraagt de bagagecapaciteit 710 liter tot maximaal 1.860 liter.

Vlot

In de neus van onze Zafira ligt een turbodiesel, 2.0 liter groot, goed voor 165 pk en 305 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. De motor komt echter in de praktijk pas echt tot leven boven de 2.000 toeren per minuut. De honderdsprint zou in 9.8 seconden moeten kunnen en de Zafira haalt een topsnelheid van 208 km/h. Wat dat betreft noteert de MPV mooie cijfers. Hij is echt wel vlot, schakelt uitstekend, maar heeft zoals gezegd wat moeite in de onderste toerenregionen. Stapvoets in de tweede versnelling rijden doe je hem geen plezier mee. De motor heeft dan de neiging af te slaan.

Het onderstel steekt voortreffelijk in elkaar, strijkt oneffenheden keurig glad, maar houdt anderzijds de hogere koets van de Zafira in bochten mooi in bedwang. Je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in snel genomen bochten. Het lijkt me sterk dat dit allemaal het resultaat is van het optionele verlaagde sportchassis (195 euro).

Groot aantal opties

Volgens fabrieksopgaaf verstookt de Zafira 2.0 CDTi met stop-/startautomaat gemiddeld 5.2 liter diesel iedere 100 kilometer, wat neerkomt op 137 g/km CO2. Uiteraard boven de grens om voor een lagere bijtelling in aanmerking te komen. Het milieulabel kleurt wel groen: C-label. Wie 20 procent wil bijtellen, dient de Zafira CNG te bestellen. Dat is de enige uitvoering die in aanmerking komt voor de gunstige(re) bijtelling. Terug naar de realiteit. Het praktijkverbruik wijkt in dit geval niet eens zo gek veel af van de fabrieksopgaaf. De tank heeft een gemiddelde van 1 op 17.9 oftewel 5.5 l/100 km.

Het testexemplaar is geen koopje, maar is dan ook voorzien van een groot aantal opties. De vanafprijs van de Zafira 2.0 CDTi 165 pk Cosmo bedraagt 35.995 euro. Zaken als een upgrade naar het 19 inch lichtmetaal (800 euro), een Executive-pakket (1.395 euro) met navigatiesysteem en bluetooth, en lederen bekleding (1.595 euro) doen de prijs stijgen naar 44.860 euro. Zafira rijden kan overigens al vanaf 28.495 euro in de 1.4 Turbo met 120 pk. De voordeligste diesel, de 2.0 CDTi 130 pk, begint bij 31.795 euro.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rij-impressie nieuwe Opel Zafira”

Heinz Vinke|03.06.12|17:34

Is de opel Zafira ook in grijs Kenteken al op de markt?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rij-impressie nieuwe Opel Zafira | RijschoolPro
Opel Zafira

Rij-impressie nieuwe Opel Zafira

AUTOVANDAAG – Over het algemeen hebben we te doen met vaders die veroordeeld zijn tot een MPV. Na een weekje sturen met de nieuwe Opel Zafira kunnen we onze mening toch iets bijstellen. De Zafira ziet er niet alleen stoer uit, maar rijdt bovendien ook nog eens heel verdienstelijk.

Met het exterieur van ons testexemplaar zit het dus wel goed. Tijd om een kijkje binnenin te nemen. Hier worden we blij verrast door de panoramische voorruit, die tot bijna boven je hoofd in het dak doorloopt. De ruit geeft de bestuurder niet alleen een mooi en vrijwel onbeperkt overzicht, maar brengt tevens veel licht in het interieur. Wie niet graag in de kijker zit of last heeft van de laagstaande zon, kan de hemelbekleding naar voren schuiven, waardoor het effect van een conventionele voorruit ontstaat.

Klapmechanisme

Voor wat betreft het overzicht op de weg geen klachten in de Zafira. De stoelen zitten bovendien erg prettig en bieden voldoende steun. Het meubilair is zoals het een echte MPV betaamt op allerlei mogelijkheden te verstellen. En dan doelen we met name op de twee achterste rijen. Met het klapmechanisme waarmee de achterste stoelen in een handomdraai in de bodem verdwijnen, maakte de Zafira jaren geleden furore. Dat systeem is uiteraard ook weer van de partij in de nieuwste Tourer en werd zelfs nog ietsje aangepast.

Doordat Opel achterin aparte stoelen monteert, zijn de zittingen niet al te breed. Personen met flink wat zitvlees kunnen eventueel de zitting van de buitenste stoelen op de tweede zitrij iets naar voren en vervolgens naar buiten schuiven. Zo ontstaat meer ruimte. Best handig eigenlijk. Afhankelijk van de stoelopstelling bedraagt de bagagecapaciteit 710 liter tot maximaal 1.860 liter.

Vlot

In de neus van onze Zafira ligt een turbodiesel, 2.0 liter groot, goed voor 165 pk en 305 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. De motor komt echter in de praktijk pas echt tot leven boven de 2.000 toeren per minuut. De honderdsprint zou in 9.8 seconden moeten kunnen en de Zafira haalt een topsnelheid van 208 km/h. Wat dat betreft noteert de MPV mooie cijfers. Hij is echt wel vlot, schakelt uitstekend, maar heeft zoals gezegd wat moeite in de onderste toerenregionen. Stapvoets in de tweede versnelling rijden doe je hem geen plezier mee. De motor heeft dan de neiging af te slaan.

Het onderstel steekt voortreffelijk in elkaar, strijkt oneffenheden keurig glad, maar houdt anderzijds de hogere koets van de Zafira in bochten mooi in bedwang. Je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in snel genomen bochten. Het lijkt me sterk dat dit allemaal het resultaat is van het optionele verlaagde sportchassis (195 euro).

Groot aantal opties

Volgens fabrieksopgaaf verstookt de Zafira 2.0 CDTi met stop-/startautomaat gemiddeld 5.2 liter diesel iedere 100 kilometer, wat neerkomt op 137 g/km CO2. Uiteraard boven de grens om voor een lagere bijtelling in aanmerking te komen. Het milieulabel kleurt wel groen: C-label. Wie 20 procent wil bijtellen, dient de Zafira CNG te bestellen. Dat is de enige uitvoering die in aanmerking komt voor de gunstige(re) bijtelling. Terug naar de realiteit. Het praktijkverbruik wijkt in dit geval niet eens zo gek veel af van de fabrieksopgaaf. De tank heeft een gemiddelde van 1 op 17.9 oftewel 5.5 l/100 km.

Het testexemplaar is geen koopje, maar is dan ook voorzien van een groot aantal opties. De vanafprijs van de Zafira 2.0 CDTi 165 pk Cosmo bedraagt 35.995 euro. Zaken als een upgrade naar het 19 inch lichtmetaal (800 euro), een Executive-pakket (1.395 euro) met navigatiesysteem en bluetooth, en lederen bekleding (1.595 euro) doen de prijs stijgen naar 44.860 euro. Zafira rijden kan overigens al vanaf 28.495 euro in de 1.4 Turbo met 120 pk. De voordeligste diesel, de 2.0 CDTi 130 pk, begint bij 31.795 euro.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rij-impressie nieuwe Opel Zafira”

Heinz Vinke|03.06.12|17:34

Is de opel Zafira ook in grijs Kenteken al op de markt?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.