fiat, punto, twintair

Rijtest Fiat Punto TwinAir: wegenbelastingvrij met 900 cc

AUTOVANDAAG – Hoe ver moet je gaan met het downsizen van motoren om een laag verbruik te realiseren? Als het aan Fiat ligt, is de 0.9 liter tweecilinder TwinAir Turbo motor geknipt voor de vernieuwde Punto. Zijn wij het daar mee eens en bovenal, is de Punto TwinAir daarmee een zuinige klant?

De Fiat Punto is onlangs aan zijn derde jeugd begonnen. Na de introductie van de Grande Punto in 2006 en Punto Evo in 2009 is de Punto vanaf dit voorjaar gewoon weer ‘Punto’. Daartoe heeft de Italiaan enkele cosmetische ingrepen ondergaan waarbij de volledig in kleur gespoten carrosserie er het meeste uitspringt.

Smaak

Hoewel wij de neus van de Punto Evo door een stripje chroom en het ongelakt grijze deel meer stijl vinden hebben, staat de Punto er toch weer fris bij. Ach, het blijft een kwestie van smaak, nietwaar?

Het interieur van de Punto is vrijwel gelijk aan dat van zijn voorganger. Al sinds de komst van de Evo is het dashboard niet meer superstrak maar vooral stijlvol gestileerd, zoals een Italiaanse auto dat aan zijn stand verplicht is.

TwinAir

De Punto TwinAir heeft wel specifieke zwart/grijze stoelbekleding met TwinAir woordmerk op de hoofdsteunen. Het meubilair an sich is wel sportief gevormd maar mist de stevigheid van een sportstoel. Dat is een voordeel wanneer het er vooral leuk uit moet zien en een nadeel indien je er een sportieve rijstijl op nahoudt.

Op alle Punto’s is een semi-geïntegreerd TomTom Live navigatiesysteem beschikbaar dat (afneembaar) gemonteerd is in een houder op het dashboard. Fiat heeft de slimme keuze gemaakt om navigatie in die klasse lekker uit te besteden aan een partij die zich bewezen heeft met betrouwbare en actuele navigatie. Daar hebben we veel profijt van gehad.

Achterbank

Omdat de nieuwe Punto subtiel voortborduurt op de voorgaande versies, kan de meetlat om de ruimte achterin te beoordelen in de lade blijven liggen. Fiat’s bestseller is op de achterbank niet de ruimste in het segment, maar draagt evenmin de rode lantaarn.

De nieuwe TwinAir onder de motorkap vraagt uiteraard wel een nadere blik. Het nieuwste staaltje downsizing van de Fiat-groep kennen we al uit de 500 en Panda en is nu ook klaargestoomd voor de Punto. Door een balansas toe te voegen heeft de tweecilinder – die van nature meer last heeft van trillingen dan een viercilinder – goede manieren voor de Punto.

Stationair

Ja, stationair draaiend klinkt de TwinAir karakteristiek als een pruttelende koffiemolen, maar zodra je wegrijdt vliegt de krachtbron met verve in de toeren en laat daarbij met een energiek brommetje van zich horen. Het geluidsniveau is overigens nooit storend, integendeel want bij lage toeren is de tweecilinder erg stil.

Dankzij assistentie van de turbo komt de Twinair met nog geen 900cc inhoud tot maar liefst 85 pk en dat is voor de Punto meer dan genoeg. Wanneer de turbo vanaf zo’n 2000 toeren volledig meedoet is de TwinAir niet te stoppen en vergeet je – wanneer je zuinig wilt rijden – in allerijl op de schakelindicator te letten.

Schakelen

Wie puur afgaat op het gehoor en dan schakelt komt bedrogen uit; als de wijzernaald aan het eind van de toerenteller staat klinkt het alsof de TwinAir veel minder in de rondte draait. Goed opletten dus.

Fiat biedt gelukkig een helpende hand met behulp van de ECO-modus. Met een druk op de knop bovenin het dashboard wordt het motormanagement zo geprogrammeerd dat er iets minder vermogen paraat is (77 pk) en de gasrespons wat afvlakt, zonder dat de vaart er teveel uit gaat trouwens.

ECO-knop

Wat dat betreft biedt de ECO-knop precies de goede mix tussen lekker meekomen met het verkeer en zuinig rijden. En dan blijkt de Punto TwinAir inderdaad best zuinig, want 1 op 18 halen is zeker mogelijk.

Inderdaad, volgens de fabriekscijfers heeft de Punto nog veel betere rapportcijfers maar het is bijna geen nieuws meer dat de officiële meetmethode voor het brandstofverbruik van nieuwe auto’s nog uit de jaren zeventig stamt en allerminst realistische omstandigheden nabootst.

Verbruik

En bekijk het eens in perspectief: er zijn (bezitters van) stadauto’s die jaloers zijn op dit verbruik. Sla je de ECO-modus in de wind en laat je continu meeslepen in het temperament van de tweepitter, reken dan op 1 op maximaal 1 op 15.

Met de Lancia Ypsilon en Alfa MiTo om zich heen kiest Fiat voor de gulden middenweg in het rijcomfort- en de rijeigenschappen. Je kunt met een Punto best aan de bak maar hij nodigt daar uiteindelijk – ondanks de felle TwinAir – niet toe uit. Daarvoor mist de besturing aan scherpte en zijn de 15 inch banden teveel op comfort afgestemd.

Wegenbelastingvrij

Dankzij de zuinige aard van de TwinAir profiteert de Punto van allerlei fiscale voordelen; geen wegenbelasting tot 2014, 14% bijtelling voor zakelijk rijders en geen BPM. Mede door dat laatste is de Punto TwinAir netjes geprijsd vanaf € 13.890 voor de hier gereden vijfdeurs.

De 1.2 liter viercilinder met 69 pk die aan de basis staat is € 1100 goedkoper maar mist vrijstelling wegenbelasting en komt met 20% bijtelling voor de dag. Sinds transformatie van de Punto Evo naar Punto is er verder nog wel gehusseld in de (veiligheids-)uitrusting, maar vier airbags, elektrische ramen voor en een boordcomputer zijn standaard.

Rijgedrag

De TwinAir motor weet uitstekend raad met de Punto. Zijn turbokracht trakteert op een opvallend levendig rijgedrag waarbij de vaart er moeiteloos in komt en blijft, ook op hogere snelheden. Die sterkte is tevens zijn zwakte wanneer je zuinig wilt rijden.

Gelukkig biedt de ECO-modus soelaas en dan blijkt de Punto TwinAir bescheiden aan de pomp. Bovendien krijg je alle fiscale voordelen tegen een prettige prijs voorgeschoteld. Buon appetito!

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.