Volkswagen, Polo BlueGT

Rijtest Volkswagen Polo BlueGT: mix van Bluemotion en GTI

AUTOVANDAAG – Volkswagen slaat met de Polo BlueGT een sportief bruggetje tussen de 1.2 TSI en de GTI. Geheel tegen onze verwachting in is die nieuwe BlueGT met z’n 140 pk sterke 1.4 TSI ook nog de zuinigste Polo op benzine. Hoe komt die gevarieerde mix van BlueMotion en GTI in de praktijk uit de verf?

Met dank aan een nieuwe 1.4 TSI – die ook voor andere toekomstige VW-modellen gepland staat én daarnaast dienst gaat doen in de A1 Sportback – is dit de perfecte gelegenheid om een zuinige viercilinder ‘sportief’ in een Polo te hangen.

Cilinderuitschakeling

De nieuwe turbomotor is lichter dan de tot nu toe bekende versies en daarnaast uitgerust met cilinderuitschakeling. Bij matige belasting tussen 1400 en 4000 toeren wordt onmerkbaar de verbranding in twee cilinders buiten werking gesteld en weer ingeschakeld als de gasvoet daar om vraagt.

Deze nog zeldzaam toegepaste innovatie leidt in theorie tot een brandstofbesparing van 0.4 liter in de Europese verbruikscyclus. In stedelijke rijomstandigheden loopt de winst op naar maximaal een liter. Kijk, dat zet zoden aan de dijk. 
Niet voor niets is de gemiddelde opgave van 4.6 l/100 km voor de handgeschakelde versie en 4.5 liter in combinatie met de DSG-bak opvallend bescheiden. Dat is zelfs nog iets lager dan de Audi A1 met dezelfde motor.

CO2-uitstoot

Gezien de CO2-uitstoot van 106 gram mag de Polo BlueGT zich prijzen met 20% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting tot 2014. Dat laatste voordeeltje komt binnen het Polo-gamma alleen de BlueMotion toe. Realiseer je daarbij dat de BlueGT bijna op GTI-waardige prestaties trakteert, want de topsnelheid ligt op 210 km/u en het 0-100 sprintje wordt door die 140 pk en 250 Nm koppel al binnen acht tellen gepiept.

Zulke ‘vlotte’ cijfers mogen natuurlijk gezien worden. Volkswagen zet de BlueGT namelijk op fraaidonkergrijs 17 inch lichtmetaal en monteert een bumperset en achterspoiler die zo van een GTI geleend zou kunnen zijn.

Brandstofefficientie

De zijskirts komen uit het rek van de Polo BlueMotion en passen daar perfect bij, terwijl ze tegelijkertijd voor extra brandstofefficientie zorgen. Niet te zien is hoe ook de gladde bodemplaat de BlueGT zo ‘Blue’ mogelijk heeft gemaakt. Wat ons betreft is die laatste troefkaart geschikt voor elke nieuwe Volkswagen, maar dat terzijde.

Applaus verdient ook het interieur. De Duitsers hebben er werk van gemaakt om de Polo BlueGT zowel te onderscheiden van de reguliere uitvoeringen als de GTI. Met een geperforeerd lederen sportstuur, een sportief afgewerkte pook en grijze sportstoelen met blauwe, alcantara zijstukken komt zijn vlotte aard zonder meer tot uitdrukking. Gelukkig maar!

Viercilinder

De 1.4 TSI slaagt er vervolgens in de Polo BlueGT een GT te laten zijn. Misschien nog wel iets meer dan dat, want de viercilinder is zo energiek dat je je bijna waant in een GTI en geeft absoluut niet de indruk met een (theoretische) zuinigheidskampioen onderweg te zijn.

Wat is deze motor een feestje; geef je gas, dan sleurt hij als dolenthousiast tussen 1500-5000 toeren. Zodra de snelheid ook maar weer enigszins constant is denkt de TSI aan zijn zuinige kant en doet de cilinderuitschakeling zijn werk. Afhankelijk van het toerental en snelheid – het systeem werkt tot zeker 150 km/u – is aan een licht brommetje in de verte horen dat we op twee cilinders rijden maar met de radio aan krijg je helemaal niets mee van deze brandstofbesparende techniek. Ook wanneer de Polo BlueGT met de DSG-transmissie is besteld kunnen cilinders worden uitgeschakeld. Het inschakelen van de Sport-stand verhindert dat overigens niet.

Prijs

De verwachte prijs van de Polo BlueGT bedraagt voor de handgeschakelde versie circa 20.000 euro. Wetende dat de 1.2 TSI 105 pk BlueMotion Technology al bijna 18.000 euro moet kosten is dat gezien de geboden accessoires een hele mooie prijs. Flink onderhandelen met de fabriek en een lage CO2-uitstoot werpt hier zijn vruchten af. Het feit dat de BlueGT krap vijf mille voordeliger is dan de GTI spreekt ook in zijn voordeel. Ook de BlueGT met DSG zal nog ruim onder de prijs van zijn sportieve, nog snellere broertje zitten.

Volkswagen heeft het met de Polo BlueGT slim bekeken door de zuinigste Polo op benzine bijna als een GTI aan te bieden, maar nog een heel aantrekkelijke prijs ook. Het BlueGT-label komt met dank aan de sportieve en aerodynamische outfit en die nieuw ontwikkelde, superenthousiaste 1.4 TFSI perfect tot uiting. De veel te brave besturing is vooral ‘Blue’ en nodigt nauwelijks uit tot een leuk potje sturen. Zelf oordelen? Vanaf oktober staat de BlueGT bij de dealer. 

AutoVandaag

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Volkswagen Polo BlueGT: mix van Bluemotion en GTI | RijschoolPro
Volkswagen, Polo BlueGT

Rijtest Volkswagen Polo BlueGT: mix van Bluemotion en GTI

AUTOVANDAAG – Volkswagen slaat met de Polo BlueGT een sportief bruggetje tussen de 1.2 TSI en de GTI. Geheel tegen onze verwachting in is die nieuwe BlueGT met z’n 140 pk sterke 1.4 TSI ook nog de zuinigste Polo op benzine. Hoe komt die gevarieerde mix van BlueMotion en GTI in de praktijk uit de verf?

Met dank aan een nieuwe 1.4 TSI – die ook voor andere toekomstige VW-modellen gepland staat én daarnaast dienst gaat doen in de A1 Sportback – is dit de perfecte gelegenheid om een zuinige viercilinder ‘sportief’ in een Polo te hangen.

Cilinderuitschakeling

De nieuwe turbomotor is lichter dan de tot nu toe bekende versies en daarnaast uitgerust met cilinderuitschakeling. Bij matige belasting tussen 1400 en 4000 toeren wordt onmerkbaar de verbranding in twee cilinders buiten werking gesteld en weer ingeschakeld als de gasvoet daar om vraagt.

Deze nog zeldzaam toegepaste innovatie leidt in theorie tot een brandstofbesparing van 0.4 liter in de Europese verbruikscyclus. In stedelijke rijomstandigheden loopt de winst op naar maximaal een liter. Kijk, dat zet zoden aan de dijk. 
Niet voor niets is de gemiddelde opgave van 4.6 l/100 km voor de handgeschakelde versie en 4.5 liter in combinatie met de DSG-bak opvallend bescheiden. Dat is zelfs nog iets lager dan de Audi A1 met dezelfde motor.

CO2-uitstoot

Gezien de CO2-uitstoot van 106 gram mag de Polo BlueGT zich prijzen met 20% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting tot 2014. Dat laatste voordeeltje komt binnen het Polo-gamma alleen de BlueMotion toe. Realiseer je daarbij dat de BlueGT bijna op GTI-waardige prestaties trakteert, want de topsnelheid ligt op 210 km/u en het 0-100 sprintje wordt door die 140 pk en 250 Nm koppel al binnen acht tellen gepiept.

Zulke ‘vlotte’ cijfers mogen natuurlijk gezien worden. Volkswagen zet de BlueGT namelijk op fraaidonkergrijs 17 inch lichtmetaal en monteert een bumperset en achterspoiler die zo van een GTI geleend zou kunnen zijn.

Brandstofefficientie

De zijskirts komen uit het rek van de Polo BlueMotion en passen daar perfect bij, terwijl ze tegelijkertijd voor extra brandstofefficientie zorgen. Niet te zien is hoe ook de gladde bodemplaat de BlueGT zo ‘Blue’ mogelijk heeft gemaakt. Wat ons betreft is die laatste troefkaart geschikt voor elke nieuwe Volkswagen, maar dat terzijde.

Applaus verdient ook het interieur. De Duitsers hebben er werk van gemaakt om de Polo BlueGT zowel te onderscheiden van de reguliere uitvoeringen als de GTI. Met een geperforeerd lederen sportstuur, een sportief afgewerkte pook en grijze sportstoelen met blauwe, alcantara zijstukken komt zijn vlotte aard zonder meer tot uitdrukking. Gelukkig maar!

Viercilinder

De 1.4 TSI slaagt er vervolgens in de Polo BlueGT een GT te laten zijn. Misschien nog wel iets meer dan dat, want de viercilinder is zo energiek dat je je bijna waant in een GTI en geeft absoluut niet de indruk met een (theoretische) zuinigheidskampioen onderweg te zijn.

Wat is deze motor een feestje; geef je gas, dan sleurt hij als dolenthousiast tussen 1500-5000 toeren. Zodra de snelheid ook maar weer enigszins constant is denkt de TSI aan zijn zuinige kant en doet de cilinderuitschakeling zijn werk. Afhankelijk van het toerental en snelheid – het systeem werkt tot zeker 150 km/u – is aan een licht brommetje in de verte horen dat we op twee cilinders rijden maar met de radio aan krijg je helemaal niets mee van deze brandstofbesparende techniek. Ook wanneer de Polo BlueGT met de DSG-transmissie is besteld kunnen cilinders worden uitgeschakeld. Het inschakelen van de Sport-stand verhindert dat overigens niet.

Prijs

De verwachte prijs van de Polo BlueGT bedraagt voor de handgeschakelde versie circa 20.000 euro. Wetende dat de 1.2 TSI 105 pk BlueMotion Technology al bijna 18.000 euro moet kosten is dat gezien de geboden accessoires een hele mooie prijs. Flink onderhandelen met de fabriek en een lage CO2-uitstoot werpt hier zijn vruchten af. Het feit dat de BlueGT krap vijf mille voordeliger is dan de GTI spreekt ook in zijn voordeel. Ook de BlueGT met DSG zal nog ruim onder de prijs van zijn sportieve, nog snellere broertje zitten.

Volkswagen heeft het met de Polo BlueGT slim bekeken door de zuinigste Polo op benzine bijna als een GTI aan te bieden, maar nog een heel aantrekkelijke prijs ook. Het BlueGT-label komt met dank aan de sportieve en aerodynamische outfit en die nieuw ontwikkelde, superenthousiaste 1.4 TFSI perfect tot uiting. De veel te brave besturing is vooral ‘Blue’ en nodigt nauwelijks uit tot een leuk potje sturen. Zelf oordelen? Vanaf oktober staat de BlueGT bij de dealer. 

AutoVandaag

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.