Volkswagen, Golf, III, 3

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf III

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. Deze week het verhaal van de Golf III. Een Golf die dynamischer, luxer en veiliger was dan ooit.

De derde generatie van de Volkswagen Golf vormt in meerdere opzichten de basis voor de Golf zoals we die vandaag de dag kennen. Ondanks het feit dat de buitenafmetingen nauwelijks afwijken van die van zijn voorganger, kreeg de Golf een aanzienlijk ronder design en ging het model qua veiligheidsuitrusting met sprongen vooruit.

Nieuwe technieken

De toepassing van onder meer hoogwaardig staal, verstevigde zijbalken en nieuwe lastechnieken lagen daaraan ten grondslag. Bovendien was dit de eerste Golf met (in eerste instantie optioneel) ABS en airbags aan boord.

Volkswagen beperkte de impact van het model op het milieu door het gebruik van volledig nieuwe benzine- en dieselmotoren. Ook waren vrijwel alle kunststof onderdelen voor het eerst recyclebaar. Volkswagen lanceerde de Golf III in het jaar dat de Golfoorlog eindigde en in een periode van economische groei. Met een omgerekende vanafprijs van 13.611 euro was ook de Golf III weer een groot verkoopsucces.

Motorische innovatie: TDI en VR6

De Golf III was vanaf de introductie leverbaar met keus uit vijf benzine- en twee dieselmotoren. De basisversie CL werd aangedreven door een nieuw ontwikkelde 1,4-liter benzinemotor. Hij had een vermogen van 60 pk en een brandstofverbruik van 1 op 14,3. Uiteraard stond ook de Golf 2.0 GTI 16V – ditmaal met 150 pk – weer op de prijslijst.

De overtreffende trap kwam er echter met de lancering van de baanbrekende Golf VR6. Zijn 2.792 cm³ zescilindermotor, die met een opzienbarende ‘blokhoek’ van slechts 15 graden de karakters van een lijn- en een V-motor combineert, had een vermogen van 174 pk. In 1994 werd de cilinderinhoud vergroot tot 2.861 cm³ en steeg het motorvermogen naar 190 pk. De Golf 2.9 VR6, standaard uitgerust met Synchro-vierwielaandrijving, had slechts 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten.

Aandrijftechniek

De grootste doorbraak op het gebied van aandrijftechniek was de introductie van de 1.9 TDI-motor. De eerste Golf met een direct ingespoten turbodieselmotor combineerde de zuinigheid van een diesel met de prestaties van een sterke benzinemotor en werd meteen een hit. De ‘Golf TDI’ is tot op de dag van vandaag een begrip in de autobranche.

De Golf III is ook de eerste Golf die als Variant op de markt werd gebracht. Met alle kenmerkende eigenschappen van de hatchback, gecombineerd met een bagageruimte van 466 tot 1.425 liter, kwam de Golf Variant tegemoet aan de toenemende vraag naar ruime familieauto’s in de middenklasse. Het brede gamma van de Golf III werd gecomplementeerd door de Cabriolet, ter vervanging van de immens populaire Golf I Cabriolet.

Productie

De Volkswagen Golf III werd in 1997 uit productie genomen. Toen het model van de Nederlandse markt verdween, stond de teller in ons land op ruim 112.000 verkochte exemplaren, met het eerste verkoopjaar als hoogtepunt (ruim 25.000 stuks). Uiteindelijk rolden tussen juli 1991 en augustus 1997 wereldwijd 4.834.000 Golfs III van de productieband.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf III | RijschoolPro
Volkswagen, Golf, III, 3

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf III

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. Deze week het verhaal van de Golf III. Een Golf die dynamischer, luxer en veiliger was dan ooit.

De derde generatie van de Volkswagen Golf vormt in meerdere opzichten de basis voor de Golf zoals we die vandaag de dag kennen. Ondanks het feit dat de buitenafmetingen nauwelijks afwijken van die van zijn voorganger, kreeg de Golf een aanzienlijk ronder design en ging het model qua veiligheidsuitrusting met sprongen vooruit.

Nieuwe technieken

De toepassing van onder meer hoogwaardig staal, verstevigde zijbalken en nieuwe lastechnieken lagen daaraan ten grondslag. Bovendien was dit de eerste Golf met (in eerste instantie optioneel) ABS en airbags aan boord.

Volkswagen beperkte de impact van het model op het milieu door het gebruik van volledig nieuwe benzine- en dieselmotoren. Ook waren vrijwel alle kunststof onderdelen voor het eerst recyclebaar. Volkswagen lanceerde de Golf III in het jaar dat de Golfoorlog eindigde en in een periode van economische groei. Met een omgerekende vanafprijs van 13.611 euro was ook de Golf III weer een groot verkoopsucces.

Motorische innovatie: TDI en VR6

De Golf III was vanaf de introductie leverbaar met keus uit vijf benzine- en twee dieselmotoren. De basisversie CL werd aangedreven door een nieuw ontwikkelde 1,4-liter benzinemotor. Hij had een vermogen van 60 pk en een brandstofverbruik van 1 op 14,3. Uiteraard stond ook de Golf 2.0 GTI 16V – ditmaal met 150 pk – weer op de prijslijst.

De overtreffende trap kwam er echter met de lancering van de baanbrekende Golf VR6. Zijn 2.792 cm³ zescilindermotor, die met een opzienbarende ‘blokhoek’ van slechts 15 graden de karakters van een lijn- en een V-motor combineert, had een vermogen van 174 pk. In 1994 werd de cilinderinhoud vergroot tot 2.861 cm³ en steeg het motorvermogen naar 190 pk. De Golf 2.9 VR6, standaard uitgerust met Synchro-vierwielaandrijving, had slechts 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten.

Aandrijftechniek

De grootste doorbraak op het gebied van aandrijftechniek was de introductie van de 1.9 TDI-motor. De eerste Golf met een direct ingespoten turbodieselmotor combineerde de zuinigheid van een diesel met de prestaties van een sterke benzinemotor en werd meteen een hit. De ‘Golf TDI’ is tot op de dag van vandaag een begrip in de autobranche.

De Golf III is ook de eerste Golf die als Variant op de markt werd gebracht. Met alle kenmerkende eigenschappen van de hatchback, gecombineerd met een bagageruimte van 466 tot 1.425 liter, kwam de Golf Variant tegemoet aan de toenemende vraag naar ruime familieauto’s in de middenklasse. Het brede gamma van de Golf III werd gecomplementeerd door de Cabriolet, ter vervanging van de immens populaire Golf I Cabriolet.

Productie

De Volkswagen Golf III werd in 1997 uit productie genomen. Toen het model van de Nederlandse markt verdween, stond de teller in ons land op ruim 112.000 verkochte exemplaren, met het eerste verkoopjaar als hoogtepunt (ruim 25.000 stuks). Uiteindelijk rolden tussen juli 1991 en augustus 1997 wereldwijd 4.834.000 Golfs III van de productieband.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.