TomTom, navigatiesysteem

Routeplanners en navigatiesystemen sneller up-to-date

Vanaf 1 januari 2013 krijgen weggebruikers via hun routeplanners en navigatiesystemen sneller informatie over wegaanpassingen. Vanaf deze datum worden verkeersbesluiten elektronisch bekendgemaakt in de Staatscourant. Daardoor kunnen belangrijke wegaanpassingen, zoals een inrijverbod, sneller worden doorgevoerd door aanbieders van routeplanners en navigatiesystemen.

De 434 wegbeheerders in Nederland publiceren nu nog wijzigingen in weggegevens in tientallen verschillende lokale dag- en weekbladen. Het verzamelen en verwerken van de wijzigingen uit al die papieren bronnen is voor kaartenmakers een tijdrovende klus. Dit leidt tot onvolledige reisadviezen en ongemak voor weggebruikers.

Standaardisering

Vanaf 1 januari worden alle wijzigingen in essentiële weggegevens digitaal, gestandaardiseerd en via één loket (Staatscourant.nl) beschikbaar gesteld. Daarmee kunnen weggegevens als een inrijverbod, aanpassing van snelheidslimieten of invoering van een milieuzone sneller worden doorgevoerd door kaartenmakers. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat vrachtwagens door milieuzones worden genavigeerd.

De elektronische publicatie scheelt wegbeheerders rond de een miljoen euro aan publicatiekosten per jaar. Ook maken de wijzigingen nieuwe diensten aan burgers mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een attenderingsservice voor (ontwerp)verkeersbesluiten in de eigen regio.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Routeplanners en navigatiesystemen sneller up-to-date | RijschoolPro
TomTom, navigatiesysteem

Routeplanners en navigatiesystemen sneller up-to-date

Vanaf 1 januari 2013 krijgen weggebruikers via hun routeplanners en navigatiesystemen sneller informatie over wegaanpassingen. Vanaf deze datum worden verkeersbesluiten elektronisch bekendgemaakt in de Staatscourant. Daardoor kunnen belangrijke wegaanpassingen, zoals een inrijverbod, sneller worden doorgevoerd door aanbieders van routeplanners en navigatiesystemen.

De 434 wegbeheerders in Nederland publiceren nu nog wijzigingen in weggegevens in tientallen verschillende lokale dag- en weekbladen. Het verzamelen en verwerken van de wijzigingen uit al die papieren bronnen is voor kaartenmakers een tijdrovende klus. Dit leidt tot onvolledige reisadviezen en ongemak voor weggebruikers.

Standaardisering

Vanaf 1 januari worden alle wijzigingen in essentiële weggegevens digitaal, gestandaardiseerd en via één loket (Staatscourant.nl) beschikbaar gesteld. Daarmee kunnen weggegevens als een inrijverbod, aanpassing van snelheidslimieten of invoering van een milieuzone sneller worden doorgevoerd door kaartenmakers. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat vrachtwagens door milieuzones worden genavigeerd.

De elektronische publicatie scheelt wegbeheerders rond de een miljoen euro aan publicatiekosten per jaar. Ook maken de wijzigingen nieuwe diensten aan burgers mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een attenderingsservice voor (ontwerp)verkeersbesluiten in de eigen regio.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.