skoda, octavia, nieuw

Rijtest nieuwe Skoda Octavia: zee van ruimte op achterbank

AUTOVANDAAG – Als Volkswagen met een nieuwe Golf komt, staan de varianten van de dochtermerken meestal al in de coulissen te trappelen. Begin december konden we al kennis maken met de nieuwe Seat Leon en nu is de Skoda Octavia zo ver – de op dezelfde basis geschoeide Audi A3 ging de Golf zelfs vooruit.

Die basis is het inmiddels befaamde MQB-platform, de architectuur waarmee het VW-concern nog veel meer plannen heeft dan er alleen de Golf en z’n familieleden op te bouwen. Deze Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket, bewijst zijn flexibiliteit meteen, want waar Golf en Leon een wielbasis van 2.64 hebben, is die maat bij de nu bijna tien centimeter langer geworden Skoda bijna vijf centimeter groter: 268.6 cm.

Knieruimte

De extra lengte levert een in dit segment buitengewoon riant te noemen knieruimte voor de achterpassagiers op, die gegroeid is van 47 naar 73 mm. Achterin is ook de hoofdruimte ongekend groot. Terzijde: de Audi A3 heeft een MQB met een wielbasis van 2.60 m, terwijl de A3 Sportback dan weer op de grotere voet van 2.64 m leeft. Het onderstreept de veelzijdigheid van het MQB eens temeer.

Niet alleen voor de bemanning is de Octavia gul met ruimte, de bagage kan zich ook wentelen in weelde. Die was in de vorige versie al niet misselijk, met in standaard-opstelling een forse 585 liter, maar daar zijn nog eens vijf kubieke decimeters bijgekomen. En gaat de bank plat, dan groeit de bagageruimte van 590 liter naar een echt enorme 1.580 liter. En record, niet alleen in deze klasse – en de Combi komt er natuurlijk ook aan.

Achterbank

Het platklappen van de achterbank gaat bijna-automatisch, je hoeft maar op een knop in de kofferbak te drukken en het is voor elkaar. Net als een omklapbare bijrijdersstoel is die knop echter pas in mei leverbaar.

De toegang tot het bagagecompartiment is ook riant, want hoewel de Octavia een sedan lijkt, heeft hij toch een grote achterklep, volgens het kunstje dat Skoda al eerder vertoond heeft. Anders dan bij de Superb echter kan de klep niet op twee manieren open, hij scharniert alleen vanaf boven de achterruit.

IJskrabber

Nog twee Skoda-aardigheidjes: achter de tankklep zit een ijskrabber en de kofferbodem is omkeerbaar, aan de en kant met deftig tapijt en aan de andere kant een waterdichte rubbermat waarop natte skischoenen, modderige laarzen of desnoods een vieze hond vervoerd kunnen worden zonder dat ze de kofferbak voor eeuwig verpesten. Zo’n omkeerbare kofferbodem is trouwens niet exclusief voor het Tsjechische merk, wel de met klittenband te lokaliseren plaatsbepaler voor losse bagagestukken. Erg slim.

Om nog even binnen te blijven: de afwerking en de beschikbare materialen zijn er weer wat fraaier op geworden, maar er wordt van VAG-overheidswege toch wel op toegezien dat het iets onder het niveau van het eigen Volkswagen blijft. Niet dat het dáár echt vrolijk aan toegaat, maar het moet kennelijk hier toch nóg wat saaier zijn. Maar goedkoop doet het allerminst aan.

Navigatiesysteem

Het is er echt comfortabel geworden, met ook lekker veel plekjes om kleine spullen op te bergen. Het navigatiesysteem heeft een mooi groot display en ook de rest van het instrumentarium is goed overzichtelijk gemonteerd. Jammer dat het verstelbare stuur niet hoog genoeg kan om lekker in je handen te liggen, maar het is, in de door ons gereden volgepakte uitvoeringen, wel met lekker dik leer bekleed.

Skoda mag putten uit het inmiddels immense arsenaal aan al dan niet elektronische gadgets, die veiligheid en comfort kunnen verhogen. Naast de bekende zaken als adaptieve cruise-control en zo, heeft de Skoda ook een zogenoemde ‘Multikollisionsbremse’ die in de EU-markten standaard is. Dat systeem remt de auto na een botsing automatisch tot stilstand af, zodat het allerminst denkbeeldige gevaar van een tweede aanrijding sterk wordt gereduceerd. In de neus kan een tv-camera zitten die de cruise-control helpt om afstand te houden, maar ook verkeersborden in de gaten houdt en of je wel netjes binnen de strepen op de weg blijft rijden.

Motor

Motorisch heeft Skoda een greep uit de bestaande voorraad gedaan, waarbij het opvalt dat ze de kleine 1.2 TSI in een zo grote auto durven monteren. Dát wilden we natuurlijk wel eens meemaken en het grootste deel van de introductie in de Algarve hebben we dan ook daarmee gereden. En eerlijk, het valt niet tegen die 105 pk’tjes in een auto van de dan 1.260 kg wegende Octavia.

Met de perfecte schakelende zesbak is het niet overdadige maximumkoppel van 175 Nm goed te benutten en je hoeft niet eens als een gek met de pook aan de gang, want het maximumkoppel is van 1.400 tot 4.000 toeren paraat. Ze maken ook een 1,2 TSI met 85 pk en een vijfbak, maar daar hebben we geen kennis mee kunnen maken en tot nu toe werd die ook niet bij ons gevoerd. Uiteraard is de 1.4 TSI, die we ook even reden, rustiger, maar wie voor de keuze staat moet ze écht allebei even goed proberen. Een 1.8 van 180 pk completeert het benzinedeel van het motorengamma voor de liefhebbers.

Golf

Hij rijdt, natuurlijk, als een Golf en is ook met de door ons gereden 1.2 TSI verrassend stil. Daarbij is eveneens het onderstel comfortabeler dan we verwachtten. Echt een goede zet, deze keuze en we rekenen op een grote populariteit ervan.

Bij de diesels is er de keuze uit de zéér bekende 1.6 TDI van 105 pk en de ferme tweeliter met 150 pk. We reden ze allebei met DSG en die prachtautomaat past perfect bij het lekkere koppel van deze diesels. Ze zijn beide harder geveerd dan de benzinemodellen, waarschijnlijk vanwege het hogere gewicht van de diesel voor de vooras. Echt voor de zakelijke markt, deze oliestokers, waarvan de tweeliter beduidend stiller is dan zijn kleinere broer.

Bijtelling

Vlot zijn ze alle twee, met uiteraard een voorsprong voor de grootste, echt een kilometervreter. De diesels kunnen rekenen op twintig procent bijtelling maar omdat de 1.6 TDI Greenline met 89 gram zo dicht tegen ‘onze’ grens van 88 gram zit, doet Skoda er alles aan om daar nog een gram van af te snoepen. Dan zou het Tsjechische Ruimtewonder zich kunnen prijzen met 14% bijtelling. Nog meer succes verzekerd!

En zo heeft Skoda een nieuwe Octavia neergezet die uitblinkt door zijn onwaarschijnlijke ruime interieur, waarmee hij het zowel als gezins- als zakenauto echt lastig kan maken voor de Golf. Uiteraard speelt de prijs daarbij ook een niet te vergeten rol, maar die weten we nog niet. Het duurt nog dik een maand voor het zo ver is. Voorlopig houden we ons daarom dan ook maar aan de belofte van Skoda voorlichtster Mirjam de Wilde, dat de nieuwe niet substantieel duurder zullen zijn dan de oude. En daarvan begon de prijslijst bij 21.900 euro.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest nieuwe Skoda Octavia: zee van ruimte op achterbank | RijschoolPro
skoda, octavia, nieuw

Rijtest nieuwe Skoda Octavia: zee van ruimte op achterbank

AUTOVANDAAG – Als Volkswagen met een nieuwe Golf komt, staan de varianten van de dochtermerken meestal al in de coulissen te trappelen. Begin december konden we al kennis maken met de nieuwe Seat Leon en nu is de Skoda Octavia zo ver – de op dezelfde basis geschoeide Audi A3 ging de Golf zelfs vooruit.

Die basis is het inmiddels befaamde MQB-platform, de architectuur waarmee het VW-concern nog veel meer plannen heeft dan er alleen de Golf en z’n familieleden op te bouwen. Deze Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket, bewijst zijn flexibiliteit meteen, want waar Golf en Leon een wielbasis van 2.64 hebben, is die maat bij de nu bijna tien centimeter langer geworden Skoda bijna vijf centimeter groter: 268.6 cm.

Knieruimte

De extra lengte levert een in dit segment buitengewoon riant te noemen knieruimte voor de achterpassagiers op, die gegroeid is van 47 naar 73 mm. Achterin is ook de hoofdruimte ongekend groot. Terzijde: de Audi A3 heeft een MQB met een wielbasis van 2.60 m, terwijl de A3 Sportback dan weer op de grotere voet van 2.64 m leeft. Het onderstreept de veelzijdigheid van het MQB eens temeer.

Niet alleen voor de bemanning is de Octavia gul met ruimte, de bagage kan zich ook wentelen in weelde. Die was in de vorige versie al niet misselijk, met in standaard-opstelling een forse 585 liter, maar daar zijn nog eens vijf kubieke decimeters bijgekomen. En gaat de bank plat, dan groeit de bagageruimte van 590 liter naar een echt enorme 1.580 liter. En record, niet alleen in deze klasse – en de Combi komt er natuurlijk ook aan.

Achterbank

Het platklappen van de achterbank gaat bijna-automatisch, je hoeft maar op een knop in de kofferbak te drukken en het is voor elkaar. Net als een omklapbare bijrijdersstoel is die knop echter pas in mei leverbaar.

De toegang tot het bagagecompartiment is ook riant, want hoewel de Octavia een sedan lijkt, heeft hij toch een grote achterklep, volgens het kunstje dat Skoda al eerder vertoond heeft. Anders dan bij de Superb echter kan de klep niet op twee manieren open, hij scharniert alleen vanaf boven de achterruit.

IJskrabber

Nog twee Skoda-aardigheidjes: achter de tankklep zit een ijskrabber en de kofferbodem is omkeerbaar, aan de en kant met deftig tapijt en aan de andere kant een waterdichte rubbermat waarop natte skischoenen, modderige laarzen of desnoods een vieze hond vervoerd kunnen worden zonder dat ze de kofferbak voor eeuwig verpesten. Zo’n omkeerbare kofferbodem is trouwens niet exclusief voor het Tsjechische merk, wel de met klittenband te lokaliseren plaatsbepaler voor losse bagagestukken. Erg slim.

Om nog even binnen te blijven: de afwerking en de beschikbare materialen zijn er weer wat fraaier op geworden, maar er wordt van VAG-overheidswege toch wel op toegezien dat het iets onder het niveau van het eigen Volkswagen blijft. Niet dat het dáár echt vrolijk aan toegaat, maar het moet kennelijk hier toch nóg wat saaier zijn. Maar goedkoop doet het allerminst aan.

Navigatiesysteem

Het is er echt comfortabel geworden, met ook lekker veel plekjes om kleine spullen op te bergen. Het navigatiesysteem heeft een mooi groot display en ook de rest van het instrumentarium is goed overzichtelijk gemonteerd. Jammer dat het verstelbare stuur niet hoog genoeg kan om lekker in je handen te liggen, maar het is, in de door ons gereden volgepakte uitvoeringen, wel met lekker dik leer bekleed.

Skoda mag putten uit het inmiddels immense arsenaal aan al dan niet elektronische gadgets, die veiligheid en comfort kunnen verhogen. Naast de bekende zaken als adaptieve cruise-control en zo, heeft de Skoda ook een zogenoemde ‘Multikollisionsbremse’ die in de EU-markten standaard is. Dat systeem remt de auto na een botsing automatisch tot stilstand af, zodat het allerminst denkbeeldige gevaar van een tweede aanrijding sterk wordt gereduceerd. In de neus kan een tv-camera zitten die de cruise-control helpt om afstand te houden, maar ook verkeersborden in de gaten houdt en of je wel netjes binnen de strepen op de weg blijft rijden.

Motor

Motorisch heeft Skoda een greep uit de bestaande voorraad gedaan, waarbij het opvalt dat ze de kleine 1.2 TSI in een zo grote auto durven monteren. Dát wilden we natuurlijk wel eens meemaken en het grootste deel van de introductie in de Algarve hebben we dan ook daarmee gereden. En eerlijk, het valt niet tegen die 105 pk’tjes in een auto van de dan 1.260 kg wegende Octavia.

Met de perfecte schakelende zesbak is het niet overdadige maximumkoppel van 175 Nm goed te benutten en je hoeft niet eens als een gek met de pook aan de gang, want het maximumkoppel is van 1.400 tot 4.000 toeren paraat. Ze maken ook een 1,2 TSI met 85 pk en een vijfbak, maar daar hebben we geen kennis mee kunnen maken en tot nu toe werd die ook niet bij ons gevoerd. Uiteraard is de 1.4 TSI, die we ook even reden, rustiger, maar wie voor de keuze staat moet ze écht allebei even goed proberen. Een 1.8 van 180 pk completeert het benzinedeel van het motorengamma voor de liefhebbers.

Golf

Hij rijdt, natuurlijk, als een Golf en is ook met de door ons gereden 1.2 TSI verrassend stil. Daarbij is eveneens het onderstel comfortabeler dan we verwachtten. Echt een goede zet, deze keuze en we rekenen op een grote populariteit ervan.

Bij de diesels is er de keuze uit de zéér bekende 1.6 TDI van 105 pk en de ferme tweeliter met 150 pk. We reden ze allebei met DSG en die prachtautomaat past perfect bij het lekkere koppel van deze diesels. Ze zijn beide harder geveerd dan de benzinemodellen, waarschijnlijk vanwege het hogere gewicht van de diesel voor de vooras. Echt voor de zakelijke markt, deze oliestokers, waarvan de tweeliter beduidend stiller is dan zijn kleinere broer.

Bijtelling

Vlot zijn ze alle twee, met uiteraard een voorsprong voor de grootste, echt een kilometervreter. De diesels kunnen rekenen op twintig procent bijtelling maar omdat de 1.6 TDI Greenline met 89 gram zo dicht tegen ‘onze’ grens van 88 gram zit, doet Skoda er alles aan om daar nog een gram van af te snoepen. Dan zou het Tsjechische Ruimtewonder zich kunnen prijzen met 14% bijtelling. Nog meer succes verzekerd!

En zo heeft Skoda een nieuwe Octavia neergezet die uitblinkt door zijn onwaarschijnlijke ruime interieur, waarmee hij het zowel als gezins- als zakenauto echt lastig kan maken voor de Golf. Uiteraard speelt de prijs daarbij ook een niet te vergeten rol, maar die weten we nog niet. Het duurt nog dik een maand voor het zo ver is. Voorlopig houden we ons daarom dan ook maar aan de belofte van Skoda voorlichtster Mirjam de Wilde, dat de nieuwe niet substantieel duurder zullen zijn dan de oude. En daarvan begon de prijslijst bij 21.900 euro.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.