Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014

Vanaf 2014 maakt het papieren kentekenbewijs plaats voor een kentekenbewijs op creditcardformaat. De centrale afgifte moet de kans op fraude verkleinen. In aanloop naar de ingangsdatum is de RDW begonnen met een campagne om alle klanten alvast te informeren over de kaart en de noodzakelijke aanpassing van de kentekenprocessen. 

Ook is de RDW begonnen met warmdraaien. De eerste proefexemplaren zijn al gemaakt. Met de twee nieuwe machines die twee maanden geleden zijn gearriveerd kunnen 4000 kaarten per uur geproduceerd worden.

Veiligheid

Directe aanleiding voor de het nieuwe kentekenbewijs is het verdwijnen van de zelfstandige postkantoren, de meest gebruikte loketten voor alle processen rond de registratie van voertuigen. Maar ook de wens om een beter beveiligd kentekenbewijs en het aanpakken van de georganiseerde autodiefstal speelden een belangrijke rol.

Op de nieuwe kaart staan de belangrijkste gegevens over het voertuig en de eigenaar. Dat zijn er wat minder dan op het huidige papieren kentekenbewijs, dat immers uit twee delen bestaat (deel IA en deel IB). Gegevens die nu nog wel op het kentekenbewijs staan, maar straks niet meer op de card, zijn in te zien via de website van de RDW.

Chip

Op de chip waarmee de nieuwe kaart is uitgerust komen dezelfde gegevens te staan als op de kaart. Na afgifte van het kentekenbewijs nieuwe stijl zijn de gegevens op de chip niet meer aan te passen. Alleen een nieuw kentekenbewijs, bijvoorbeeld afgegeven na een overschrijving, bevat nieuwe gegevens. Om het kraken van de chip te ontmoedigen bevat de chip alleen zichtbare en openbare gegevens. De kaart krijgt bovendien een uniek documentnummer om controle te vergemakkelijken en de kans op invoerfouten te verkleinen.

Eigenaars of kaarthouders krijgen het nieuwe kentekenbewijs niet meer mee op de kentekenloketten. Het nieuwe document wordt thuisgestuurd door de RDW in Veendam, waar de kentekenbewijzen uit veiligheidsoogpunt voortaan centraal worden gemaakt. Het overschrijvingsbewijs wordt afgeschaft. Hiervoor in de plaats komt er een code van negen cijfers.

Digitaal loket

Op termijn wil de RDW toe naar een digitaal loket via internet waar mensen zelf hun voertuig kunnen overschrijven. Nu is dat met de huidige DigiD nog niet mogelijk. Tot die tijd streeft de dienst naar een landelijk dekkend netwerk van kentekenloketten. PostNL blijft als kentekenloket fungeren. Daarnaast is de RDW nog op zoek naar andere partijen die deze functie op zich willen nemen als ze voldoen aan de voorwaarden.

De kosten voor de het nieuwe kentekenbewijs zijn nog niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet ze nog vaststellen.

Meer informatie over het nieuwe kentekenbewijs is te vinden op de website van de RDW.

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014”

Goed om te lezen dat ook op dit vlak met moderne methode wordt gewerkt #Kentekencard

Gerrit Grevengoed|10.08.13|18:26

Als de gegevens van die chip maar niet op afstand afgelezen kunnen worden
want straks zit je in de bus naast iemand met een smartphone
en die heeft dan in 1 x al je gegevens in handen,

Paul Offerman|11.08.13|12:24

Kunnen we ons papieren exemplaar straks inwisselen voor een nieuwe?

Rij School|12.08.13|09:29

@Paul. Vast wel, maar uiteraard tegen een “kleine” administratieve vergoeding van bijvoorbeeld 20 euro per kaart want ze doen het natuurlijk omdat het veiliger word en daarvoor moet je wel “iets” betalen! Doe dit maal +/- 9.612.273 motorvoertuigen + ruim 1 miljoen aanhangers (bron CBS) en dan levert deze actie weer een leuke duit op!

Paul Offerman|15.08.13|11:09

@ Rij School.

Kan ik het niet regelen voor ze? Dan word ik een soort KIWA (Bestuurderskaarten). Ik kan niet wachten. Ik bestel vast een jaguar of zo.

Marvin Hoenselaar|04.09.13|00:04

@Rij School: ik neem aan dat dit ook gaat gelden voor de brom- en snorfietsen, hoeveel motorrijtuigen is dat dan? :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014 | RijschoolPro

Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014

Vanaf 2014 maakt het papieren kentekenbewijs plaats voor een kentekenbewijs op creditcardformaat. De centrale afgifte moet de kans op fraude verkleinen. In aanloop naar de ingangsdatum is de RDW begonnen met een campagne om alle klanten alvast te informeren over de kaart en de noodzakelijke aanpassing van de kentekenprocessen. 

Ook is de RDW begonnen met warmdraaien. De eerste proefexemplaren zijn al gemaakt. Met de twee nieuwe machines die twee maanden geleden zijn gearriveerd kunnen 4000 kaarten per uur geproduceerd worden.

Veiligheid

Directe aanleiding voor de het nieuwe kentekenbewijs is het verdwijnen van de zelfstandige postkantoren, de meest gebruikte loketten voor alle processen rond de registratie van voertuigen. Maar ook de wens om een beter beveiligd kentekenbewijs en het aanpakken van de georganiseerde autodiefstal speelden een belangrijke rol.

Op de nieuwe kaart staan de belangrijkste gegevens over het voertuig en de eigenaar. Dat zijn er wat minder dan op het huidige papieren kentekenbewijs, dat immers uit twee delen bestaat (deel IA en deel IB). Gegevens die nu nog wel op het kentekenbewijs staan, maar straks niet meer op de card, zijn in te zien via de website van de RDW.

Chip

Op de chip waarmee de nieuwe kaart is uitgerust komen dezelfde gegevens te staan als op de kaart. Na afgifte van het kentekenbewijs nieuwe stijl zijn de gegevens op de chip niet meer aan te passen. Alleen een nieuw kentekenbewijs, bijvoorbeeld afgegeven na een overschrijving, bevat nieuwe gegevens. Om het kraken van de chip te ontmoedigen bevat de chip alleen zichtbare en openbare gegevens. De kaart krijgt bovendien een uniek documentnummer om controle te vergemakkelijken en de kans op invoerfouten te verkleinen.

Eigenaars of kaarthouders krijgen het nieuwe kentekenbewijs niet meer mee op de kentekenloketten. Het nieuwe document wordt thuisgestuurd door de RDW in Veendam, waar de kentekenbewijzen uit veiligheidsoogpunt voortaan centraal worden gemaakt. Het overschrijvingsbewijs wordt afgeschaft. Hiervoor in de plaats komt er een code van negen cijfers.

Digitaal loket

Op termijn wil de RDW toe naar een digitaal loket via internet waar mensen zelf hun voertuig kunnen overschrijven. Nu is dat met de huidige DigiD nog niet mogelijk. Tot die tijd streeft de dienst naar een landelijk dekkend netwerk van kentekenloketten. PostNL blijft als kentekenloket fungeren. Daarnaast is de RDW nog op zoek naar andere partijen die deze functie op zich willen nemen als ze voldoen aan de voorwaarden.

De kosten voor de het nieuwe kentekenbewijs zijn nog niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet ze nog vaststellen.

Meer informatie over het nieuwe kentekenbewijs is te vinden op de website van de RDW.

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014”

Goed om te lezen dat ook op dit vlak met moderne methode wordt gewerkt #Kentekencard

Gerrit Grevengoed|10.08.13|18:26

Als de gegevens van die chip maar niet op afstand afgelezen kunnen worden
want straks zit je in de bus naast iemand met een smartphone
en die heeft dan in 1 x al je gegevens in handen,

Paul Offerman|11.08.13|12:24

Kunnen we ons papieren exemplaar straks inwisselen voor een nieuwe?

Rij School|12.08.13|09:29

@Paul. Vast wel, maar uiteraard tegen een “kleine” administratieve vergoeding van bijvoorbeeld 20 euro per kaart want ze doen het natuurlijk omdat het veiliger word en daarvoor moet je wel “iets” betalen! Doe dit maal +/- 9.612.273 motorvoertuigen + ruim 1 miljoen aanhangers (bron CBS) en dan levert deze actie weer een leuke duit op!

Paul Offerman|15.08.13|11:09

@ Rij School.

Kan ik het niet regelen voor ze? Dan word ik een soort KIWA (Bestuurderskaarten). Ik kan niet wachten. Ik bestel vast een jaguar of zo.

Marvin Hoenselaar|04.09.13|00:04

@Rij School: ik neem aan dat dit ook gaat gelden voor de brom- en snorfietsen, hoeveel motorrijtuigen is dat dan? :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.