Bovag levert melkkoeien aan VVD, PvdA, D66, SGP en CU

Branchevereniging Bovag heeft maandag levensgrote melkkoeien bij de partijkantoren van de VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie geplaatst. Dit uit protest tegen het recent gesloten begrotingsakkoord. Door de nieuwe overeenkomst zal de automobilist per jaar ruim 1 miljard euro extra neer moeten tellen. Bovag vindt dat de vijf partijen die het akkoord hebben gesloten de branche als melkkoe gebruiken. 

De protestactie wordt gevoerd op de dag dat de Tweede Kamer het Belastingplan 2014 behandelt. “De partijen die het akkoord sloten en zo graag de traditionele melkkoe weer van stal halen, hebben deze dan ook alvast bezorgd gekregen”, laat een woordvoerder van Bovag weten.

Melkkoeien

Volgens berekeningen van Bovag staan eigenaren van personen- en bedrijfsauto’s nu al gemiddeld 2.000 euro per voertuig per jaar af aan de Nederlandse schatkist. Dat is méér dan genoeg, vindt de branchevereniging. Met de namaakkoeien die vroeg in de ochtend bij de partijkantoren afgeleverd zijn, roept Bovag de hele Tweede Kamer op om bij de behandeling van het Belastingplan 2014 rekening te houden met de forse lastenverzwaring voor de automobilist.

Half oktober kwamen de twee coalitie- en de drie oppositiepartijen overeen dat de accijnzen op brandstof fiks moeten stijgen. Ook wordt de bpm voor personenauto’s en motorrijtuigen hoger door aanscherping van de CO2-grenzen en gaat de geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting niet door. Bovag stuurde eerder al een brief naar de Tweede Kamer met het verzoek de kostenverzwaring ongedaan te maken.

Wijziging

Niet alleen bevat het begrotingsakkoord volgens Bovag ‘disproportionele maatregelen’, ook worden met de overeenkomst afspraken uit de Autobrief geschonden. In die brief legden het ministerie van Financiën en de branche in 2011 alle autobelastingen en -voordelen tot en met 2015 vast. De afspraken zouden ‘in beton gegoten’ zijn, maar dit blijkt dus niet meer het geval. Dit terwijl de Tweede Kamer de inhoud van de Autobrief in 2011 officieel goedkeurde.

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag levert melkkoeien aan VVD, PvdA, D66, SGP en CU | RijschoolPro

Bovag levert melkkoeien aan VVD, PvdA, D66, SGP en CU

Branchevereniging Bovag heeft maandag levensgrote melkkoeien bij de partijkantoren van de VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie geplaatst. Dit uit protest tegen het recent gesloten begrotingsakkoord. Door de nieuwe overeenkomst zal de automobilist per jaar ruim 1 miljard euro extra neer moeten tellen. Bovag vindt dat de vijf partijen die het akkoord hebben gesloten de branche als melkkoe gebruiken. 

De protestactie wordt gevoerd op de dag dat de Tweede Kamer het Belastingplan 2014 behandelt. “De partijen die het akkoord sloten en zo graag de traditionele melkkoe weer van stal halen, hebben deze dan ook alvast bezorgd gekregen”, laat een woordvoerder van Bovag weten.

Melkkoeien

Volgens berekeningen van Bovag staan eigenaren van personen- en bedrijfsauto’s nu al gemiddeld 2.000 euro per voertuig per jaar af aan de Nederlandse schatkist. Dat is méér dan genoeg, vindt de branchevereniging. Met de namaakkoeien die vroeg in de ochtend bij de partijkantoren afgeleverd zijn, roept Bovag de hele Tweede Kamer op om bij de behandeling van het Belastingplan 2014 rekening te houden met de forse lastenverzwaring voor de automobilist.

Half oktober kwamen de twee coalitie- en de drie oppositiepartijen overeen dat de accijnzen op brandstof fiks moeten stijgen. Ook wordt de bpm voor personenauto’s en motorrijtuigen hoger door aanscherping van de CO2-grenzen en gaat de geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting niet door. Bovag stuurde eerder al een brief naar de Tweede Kamer met het verzoek de kostenverzwaring ongedaan te maken.

Wijziging

Niet alleen bevat het begrotingsakkoord volgens Bovag ‘disproportionele maatregelen’, ook worden met de overeenkomst afspraken uit de Autobrief geschonden. In die brief legden het ministerie van Financiën en de branche in 2011 alle autobelastingen en -voordelen tot en met 2015 vast. De afspraken zouden ‘in beton gegoten’ zijn, maar dit blijkt dus niet meer het geval. Dit terwijl de Tweede Kamer de inhoud van de Autobrief in 2011 officieel goedkeurde.

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.