Minister ziet niets in rechts inhalen door automobilisten

Automobilisten ook rechts in laten halen, zal de verkeersdoorstroming op Nederlandse wegen niet verbeteren. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Ze reageert hiermee op vragen van VVD-partijgenoot Ton Elias. Elias gaf eerder aan interesse te hebben in de Amerikaanse ‘Keep your lane-systematiek’, waarbij automobilisten worden aangespoord om zo veel mogelijk op dezelfde rijbaan te blijven rijden en waar nodig rechts mogen inhalen.

Als automobilisten zo veel mogelijk op hun eigen rijstrook blijven, maakt het niet uit of je rechts of links inhaalt, zo redeneerde Elias. Het verkeer wordt daarnaast rustiger, omdat er minder van rijbaan wordt gewisseld. Maar minister Schultz zegt nu weinig voor aanpassing van de regels te voelen, onder andere omdat de maatregel van links rijden en rechts inhalen vanwege vrachtverkeer onmogelijk is op rijbanen met twee rijstroken.

Tweebaanswegen

In mei van dit jaar vroeg Kamerlid Elias de minister naar de mogelijkheden voor invoering van het Amerikaanse systeem in Nederland. Ze heeft daarop een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2000 opnieuw tegen het licht gehouden en informatie van na die tijd verzameld.

Een van de conclusies van het onderzoek was toentertijd al dat de maatregel van links rijden en rechts inhalen onmogelijk is op rijbanen met twee rijstroken. Vanwege de verschillende snelheidslimieten voor personenauto’s en vrachtauto’s kunnen automobilisten immers niet meer inhalen als ze rechts achter een vrachtauto zitten. Sinds 2000 is de totale lengte van rijbanen met meer dan twee stroken in Nederland gegroeid tot 866 kilometer. Maar omdat het merendeel van de rijbanen op dit moment nog twee stroken telt (4392 kilometer), zegt de minister nieuwe inhaalregels nu een slecht idee te vinden.

Onderzoek

De minister wijst daarnaast op een onderzoek van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft uit 2011, waaruit blijkt dat alle rijbanen met drie of meer rijstroken al goed worden benut. Onder specifieke omstandigheden bieden de gedachten achter het systeem volgens haar wel degelijk voordelen. Maar waar mogelijk worden die voordelen al ingezet: zo mag in files wel rechts worden ingehaald.

Ook wijst ze in haar brief op de huidige verkeersregels in Australië, waar eerder nog een model vergelijkbaar met het Amerikaanse werd gebruikt. In 1998 werd daar overgestapt op inhaalregels vergelijkbaar met de Nederlandse. Dit omdat het de doorstroming van het verkeer juist bleek te bevorderen.

Doorstroming

Om de doorstroming op het hoofdwegennet toch zo goed mogelijk te laten verlopen, zegt de minister vooral in te zetten op de nieuwe technologieën. Eerder deze week nog presenteerde ze een actieprogramma met plannen om het verkeer op de Nederlandse wegen beter te begeleiden en filevorming te voorkomen. Zo wordt er ingezet op in-car informatiesystemen.

Volgend jaar al gaan verschillende projecten van start om ervaring op te doen met auto’s die met elkaar en met verkeerscentrales communiceren. Automobilisten ontvangen op basis van de meest actuele informatie persoonlijke rij- en reisadviezen via hun auto. Ook kunnen bijvoorbeeld verkeerslichten aan de hand van verkeersdata inspelen op dreigende opstoppingen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Minister ziet niets in rechts inhalen door automobilisten”

Diredj Baldew|07.11.13|18:16

Om de doorstroming op het hoofdwegennet toch zo goed mogelijk te laten verlopen, zegt de minister vooral in te zetten op de nieuwe technologieën.

Wanneer denkt ze dan gebruik te maken van de matrixborden om de juiste snelheid aan te geven aan bestuurders op wegen met een variabele maximumsnelheid?

Youran van Ark|03.12.13|22:35

Matrixborden. Werkt super! Alleen welke asfaltgierige Hollander houdt zich eraan?
Niet rechts inhalen?! Dat is toch zonde van die spitsstrook? Daar maakt toch niemand gebruik van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.