schultz, zelfrijdende auto

Nieuw systeem laat auto’s in colonne op snelweg rijden

Op de A10 zijn dinsdag de eerste Nederlandse testritten met automatisch rijdende auto’s op de openbare weg uitgevoerd. De voertuigen zijn ontwikkeld om na het invoegen op de snelweg in een soort ’treintje’ achter elkaar aan te rijden, zonder dat de chauffeur nog handelingen hoeft te verrichten. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ging in een van de auto’s de weg op. Met de introductie van deze nieuwe vorm van rijden zegt ze een belangrijke stap te willen zetten voor de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer.

De voertuigen zijn ontwikkeld door een samenwerkingsverband van onder meer TNO, TU Delft en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Doel van het partnerschap is een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in zowel nieuwe als bestaande auto’s kan worden ingebouwd. In het proces zijn ook het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen betrokken. “Vanwege ons fijnmazige wegennet en de aanwezigheid van veel technologische kennis is Nederland de ideale proeftuin voor dit soort auto’s”, aldus de minister.

Innovatie

Doordat de drie testauto’s met elkaar communiceerden en gelijktijdig optrokken, konden schokbewegingen op de weg voorkomen worden en stroomde het verkeer vlotter door, zo stelt het ministerie. Bij het nieuwe systeem rijdt de bestuurder van de auto bijvoorbeeld zelf van huis weg, maar wordt na invoegen op de snelweg automatisch aangesloten bij een aantal andere voertuigen. De voorste auto van de colonne bepaalt de snelheid, het starten en het stoppen, de rest volgt automatisch.

Automobilisten kunnen al rijdend in het treintje het stuur loslaten en bijvoorbeeld de krant lezen of televisie kijken. Minister Schultz van Haegen sprak na de testrit van een ‘prachtinnovatie’. “Deze auto’s kunnen dicht op elkaar rijden en benutten daardoor de beschikbare ruimte op de wegen veel beter. Zeker in een dichtbevolkt land met een druk wegennet is dat handig”, zo stelde ze.

Doorbraak

Het samenwerkingsverband opereert onder de naam Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI). De proefrit vond plaats in het kader van de Innovatie-estafette van het Rijk in RAI Amsterdam. Tijdens het eendaagse evenement ontmoeten onderzoekers en innovatieve ondernemers elkaar en worden onder andere doorbraken op het gebied van energievoorziening in steden, duurzaam gebruik van grondstoffen en groen transport getoond.

Eerder deze maand al presenteerde minister Schultz van Haegen de routekaart ‘Beter geïnformeerd op weg’. Het gaat om een actieprogramma, waarin plannen uiteen worden gezet om het verkeer op de Nederlandse wegen in de komende jaren beter te begeleiden en de doorstroming te bevorderen. Binnen tien jaar moet 60 procent van de Nederlandse auto’s met elkaar of met een online dienst in verbinding staan. Over twintig jaar zal dit voor het hele Nederlandse wagenpark gelden. “Uiteindelijk gaan we naar een situatie waarbij je alle benodigde informatie niet meer via borden langs en boven de weg, maar via je auto zal krijgen”, aldus de minister.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw systeem laat auto’s in colonne op snelweg rijden | RijschoolPro
schultz, zelfrijdende auto

Nieuw systeem laat auto’s in colonne op snelweg rijden

Op de A10 zijn dinsdag de eerste Nederlandse testritten met automatisch rijdende auto’s op de openbare weg uitgevoerd. De voertuigen zijn ontwikkeld om na het invoegen op de snelweg in een soort ’treintje’ achter elkaar aan te rijden, zonder dat de chauffeur nog handelingen hoeft te verrichten. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ging in een van de auto’s de weg op. Met de introductie van deze nieuwe vorm van rijden zegt ze een belangrijke stap te willen zetten voor de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer.

De voertuigen zijn ontwikkeld door een samenwerkingsverband van onder meer TNO, TU Delft en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Doel van het partnerschap is een gebruiksvriendelijk systeem te ontwikkelen dat in zowel nieuwe als bestaande auto’s kan worden ingebouwd. In het proces zijn ook het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen betrokken. “Vanwege ons fijnmazige wegennet en de aanwezigheid van veel technologische kennis is Nederland de ideale proeftuin voor dit soort auto’s”, aldus de minister.

Innovatie

Doordat de drie testauto’s met elkaar communiceerden en gelijktijdig optrokken, konden schokbewegingen op de weg voorkomen worden en stroomde het verkeer vlotter door, zo stelt het ministerie. Bij het nieuwe systeem rijdt de bestuurder van de auto bijvoorbeeld zelf van huis weg, maar wordt na invoegen op de snelweg automatisch aangesloten bij een aantal andere voertuigen. De voorste auto van de colonne bepaalt de snelheid, het starten en het stoppen, de rest volgt automatisch.

Automobilisten kunnen al rijdend in het treintje het stuur loslaten en bijvoorbeeld de krant lezen of televisie kijken. Minister Schultz van Haegen sprak na de testrit van een ‘prachtinnovatie’. “Deze auto’s kunnen dicht op elkaar rijden en benutten daardoor de beschikbare ruimte op de wegen veel beter. Zeker in een dichtbevolkt land met een druk wegennet is dat handig”, zo stelde ze.

Doorbraak

Het samenwerkingsverband opereert onder de naam Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI). De proefrit vond plaats in het kader van de Innovatie-estafette van het Rijk in RAI Amsterdam. Tijdens het eendaagse evenement ontmoeten onderzoekers en innovatieve ondernemers elkaar en worden onder andere doorbraken op het gebied van energievoorziening in steden, duurzaam gebruik van grondstoffen en groen transport getoond.

Eerder deze maand al presenteerde minister Schultz van Haegen de routekaart ‘Beter geïnformeerd op weg’. Het gaat om een actieprogramma, waarin plannen uiteen worden gezet om het verkeer op de Nederlandse wegen in de komende jaren beter te begeleiden en de doorstroming te bevorderen. Binnen tien jaar moet 60 procent van de Nederlandse auto’s met elkaar of met een online dienst in verbinding staan. Over twintig jaar zal dit voor het hele Nederlandse wagenpark gelden. “Uiteindelijk gaan we naar een situatie waarbij je alle benodigde informatie niet meer via borden langs en boven de weg, maar via je auto zal krijgen”, aldus de minister.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.