Eerste volledig elektrische Volkswagen geïntroduceerd

Volkswagen heeft haar eerste volledig elektrische auto op de markt gebracht: de e-up!. De prijs van de vijfdeurs auto is vastgesteld op 21.091 euro (exclusief BTW). Het voertuig kan met een volledig geladen accu tot 160 kilometer rijden, zo laat de producent weten. “Het energieverbruik is 11,7 kWh per 100 kilometer. De energiekosten per 100 kilometer bedragen bij de huidige elektriciteitsprijs nog geen 3 euro.”

De accu, met een capaciteit van 18,7 kWh, is via ieder stopcontact op te laden en heeft een 8 jaar/160.000 kilometergarantie. Binnen een half uur kan de e-up! door middel van een snellader tot 80 procent worden opgeladen, zo stelt Volkswagen.

Motor

De 100 procent elektrische up! heeft een 60 kW/82 pk sterke elektromotor. Een sprint van 0 tot 100 km/h duurt dan ook 12,4 seconden en de topsnelheid van het voertuig ligt op 130 km/h. Door de 0 procent CO2-uitstoot en het daarbij behorende energielabel ‘A’, valt de e-up! in de 4 procent-bijtellingsklasse.

De accu van de elektrische auto wordt opgeladen door af te remmen. Deze techniek zet bewegingsenergie die vrijkomt tijdens het remmen en in de vrijloop om in elektrische energie voor later tijdens de rit. De bestuurder heeft hierdoor zelf invloed op de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen. Immers hoe meer remkracht, hoe zuiniger er wordt gereden.

Veiligheid

Volkswagen heeft in de e-up! met een slim veiligheidssysteem uitgerust, dat waarschuwt bij dreigende botsingen in het stadsverkeer. Op het moment dat de bestuurder van de auto niet reageert, dan remt de City Emergency Brake Assist vervolgens geheel zelfstandig. Het voertuig beschikt daarnaast over vier airbags, zodat inzittenden bij zowel frontale als zijdelingse botsingen worden beschermd, zo laat de fabrikant weten. In de crashtest van EuroNCAP haalde de elektrische up! net als de ‘gewone’ variant vijf sterren.

Door middel van een voertuig-app is het mogelijk om op iedere gewenste plaats en tijd de laadstatus van de accu te controleren. Met diezelfde app kan de elektrische up! voorafgaand aan gebruik worden ontdooid, voorverwarmd of gekoeld. Dit om het energieverbruik bij het wegrijden te verminderen. De CarNet Service-App voor de smartphone wordt standaard meegeleverd.

Elektrisch

Het eerste jaar kunnen gebruikers van de e-up! tot 10.000 kilometer gratis op windenergie rijden. “Deze service leveren we, omdat groene stroom volgens ons bij elektrisch rijden hoort. We willen het gebruik ervan stimuleren”, laat Ralf Dennissen van Volkswagen weten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste volledig elektrische Volkswagen geïntroduceerd | RijschoolPro

Eerste volledig elektrische Volkswagen geïntroduceerd

Volkswagen heeft haar eerste volledig elektrische auto op de markt gebracht: de e-up!. De prijs van de vijfdeurs auto is vastgesteld op 21.091 euro (exclusief BTW). Het voertuig kan met een volledig geladen accu tot 160 kilometer rijden, zo laat de producent weten. “Het energieverbruik is 11,7 kWh per 100 kilometer. De energiekosten per 100 kilometer bedragen bij de huidige elektriciteitsprijs nog geen 3 euro.”

De accu, met een capaciteit van 18,7 kWh, is via ieder stopcontact op te laden en heeft een 8 jaar/160.000 kilometergarantie. Binnen een half uur kan de e-up! door middel van een snellader tot 80 procent worden opgeladen, zo stelt Volkswagen.

Motor

De 100 procent elektrische up! heeft een 60 kW/82 pk sterke elektromotor. Een sprint van 0 tot 100 km/h duurt dan ook 12,4 seconden en de topsnelheid van het voertuig ligt op 130 km/h. Door de 0 procent CO2-uitstoot en het daarbij behorende energielabel ‘A’, valt de e-up! in de 4 procent-bijtellingsklasse.

De accu van de elektrische auto wordt opgeladen door af te remmen. Deze techniek zet bewegingsenergie die vrijkomt tijdens het remmen en in de vrijloop om in elektrische energie voor later tijdens de rit. De bestuurder heeft hierdoor zelf invloed op de hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen. Immers hoe meer remkracht, hoe zuiniger er wordt gereden.

Veiligheid

Volkswagen heeft in de e-up! met een slim veiligheidssysteem uitgerust, dat waarschuwt bij dreigende botsingen in het stadsverkeer. Op het moment dat de bestuurder van de auto niet reageert, dan remt de City Emergency Brake Assist vervolgens geheel zelfstandig. Het voertuig beschikt daarnaast over vier airbags, zodat inzittenden bij zowel frontale als zijdelingse botsingen worden beschermd, zo laat de fabrikant weten. In de crashtest van EuroNCAP haalde de elektrische up! net als de ‘gewone’ variant vijf sterren.

Door middel van een voertuig-app is het mogelijk om op iedere gewenste plaats en tijd de laadstatus van de accu te controleren. Met diezelfde app kan de elektrische up! voorafgaand aan gebruik worden ontdooid, voorverwarmd of gekoeld. Dit om het energieverbruik bij het wegrijden te verminderen. De CarNet Service-App voor de smartphone wordt standaard meegeleverd.

Elektrisch

Het eerste jaar kunnen gebruikers van de e-up! tot 10.000 kilometer gratis op windenergie rijden. “Deze service leveren we, omdat groene stroom volgens ons bij elektrisch rijden hoort. We willen het gebruik ervan stimuleren”, laat Ralf Dennissen van Volkswagen weten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.