Hyundai i10 goedgekeurd als examenauto door CBR

Het CBR heeft de nieuwe Hyundai i10 zonder aanpassingen goedgekeurd als lesauto en examenvoertuig voor rijscholen. De auto beschikt over onder andere zes airbags, een elektronisch stabiliteitsprogramma en een bandenspanningscontrolesysteem. Het model is leverbaar vanaf 10.795 euro (incl. BTW en BPM). 

De in afmetingen gegroeide Hyundai i10 heeft het ruimste interieur in zijn klasse, zo laat de fabrikant weten. “De proporties van de nieuwe Hyundai i10 sluiten aan op het rijgedrag, dat op de Europese automobilist is afgestemd.”

Veiligheid

De i10 is de eerste A-segmentauto van het merk die standaard voorzien is van een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), Vehicle Stability Management (VSM) en een bandenspanningscontrolesysteem. Het stabiliteitsprogramma is dusdanig afgesteld dat het bijna onmerkbaar zijn werk doet voor een ‘natuurlijker en meer comfortabele rijervaring’, aldus Hyundai.

De standaard veiligheidsuitrusting van de nieuwe i10 bestaat uit zes airbags: twee frontairbags, twee zijexemplaren en twee gordijnairbags. Verder heeft de auto gordelverklikkers op alle zitplaatsen en een automatische vergrendeling van de portieren. “En het stevige onderstel heeft niet alleen een gunstige uitwerking op de botsveiligheid, het zorgt ook voor een reductie van vibraties en rijgeluiden.”

Versie

De basisversie van de auto kent een standaarduitrusting met zaken als een boordcomputer en dagrijverlichting. De rijker uitgeruste versies zijn onder andere voorzien van elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

De nieuwe Hyundai i10 staat op een compleet nieuw platform en is daarmee langer en breder dan zijn voorganger. Hij heeft een lengte van 3,67 meter. Het is de langste en breedste auto in zijn segment, stelt Hyundai. “Door de verlaagde daklijn heeft de i10 een atletisch voorkomen. Dit wordt versterkt door de uitgebalanceerde carrosserieverhoudingen en geaccentueerd door de scherpere taillelijn en zijsierlijsten.”

Interieur

Het interieur van de nieuwe i10 is op zo’n manier ingedeeld dat hij meer ruimte biedt dan zijn voorganger. De versnellingsbak is 2,5 centimeter naar voren gemonteerd en de bestuurder en bijrijder hebben voorin 4 centimeter extra beenruimte. Ook de schouderruimte en de hoofdruimte zijn toegenomen. “Daarnaast is de gecombineerde beenruimte voor en achter in de auto met 1,89 meter zeer royaal”, aldus de fabrikant.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.