TNO: zelfrijdende auto ligt nog heel ver voor ons

De zelfrijdende auto heeft potentie, maar het moment waarop een automobilist in de auto kan stappen en totaal niet meer met de weg bezig is, ligt nog heel ver voor ons. Dat stelde Isabel Wilmink van onderzoeksbureau TNO in de workshopsessie ‘Flash Forward: toekomst van auto(noom) rijden’ tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2014 in Utrecht. “Het is vaak zo dat er eerst uitgebreid getest wordt en we vervolgens weer iets anders gaan doen. Dan blijft het in de testfase hangen. Daarnaast komen er ook issues zoals aansprakelijkheid bij kijken. Daar moeten antwoorden op worden gevonden.”

Ook moet de automobilist van nu nog vertrouwen krijgen in de zelfrijdende auto, zo stelt de TNO-onderzoekster. “Willen ze erin rond gaan rijden, dan moeten ze ook de verwachting hebben dat ze niet zullen crashen. Maar als je ziet hoe vaak dat nu met bijvoorbeeld laptops het geval is, dan zal dat vertrouwen opgebouwd moeten worden. En mensen die niet weten hoe bijvoorbeeld adaptive cruise control werkt, willen het ook niet gebruiken.”

Aansprakelijkheid

Volgens Wilmink is er nog een lijst van zaken die aandacht nodig hebben, voordat zelfrijdende auto’s in Nederland gangbaar zullen worden. “Niet alleen één bepaald merk, maar alle auto’s moeten dezelfde taal spreken. Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes er blij mee zijn als alleen Volvo’s voorrang krijgen op een kruising. Dus zowel een Volvo als een Audi moet dezelfde taal gaan spreken.”

Ook privacy, financiën en aansprakelijkheid zijn nog punten die verder moeten worden uitgewerkt, zo werd gesteld. “Want er wordt heel veel informatie rondgestuurd. Dat is privacygevoelig. En wie is het aan te rekenen wanneer het toch een keer misgaat. Dat moet vast komen te liggen en dat kost tijd.”

Zelfrijdend

Tijdens de workshopsessie konden aanwezigen met elkaar in discussie over de zelfrijdende auto en de systemen die daaraan verwant zijn. “Ik begrijp dat automobilisten het doel geweldig vinden. Dat kinderen bijvoorbeeld in de auto gezet kunnen worden en naar de oppas gereden. Maar dat is een hele grote stap”, zo liet een van de aanwezigen weten. “Hoe je daar komt, dat is de vraag. Wat zijn de tussenstappen. Die zullen nodig zijn om de zelfrijdende auto gemeengoed te laten worden.”

De TNO-onderzoekster stelde te pleiten voor het invoeren van automatische toepassingen die nu al wel mogelijk zijn. ‘Emergency Vehicle Warning’ om eerder op de hoogte te zijn van een ambulance, brandweer- of politie-auto in de buurt en ‘Emergency Brake Light’ bijvoorbeeld, zijn al toepasbaar. Met dat laatste hadden de recente mistongevallen voorkomen kunnen worden.” Bij kettingbotsingen op de A58 bij Zwolle, die op 16 september in de dichte mist gebeurden, waren 150 auto’s betrokken. Er vielen twee doden.

Auto

Het gros van de aanwezigen in de workshopzaal, onder andere afgevaardigden van gemeenten provincies, het rijk en adviesbureau’s uit het hele land, stelde 2025 als haalbare datum voor zelfrijdende auto’s in Nederland te zien. Een aantal gaf 2035 haalbaar te vinden.

Laurens Schrijnen, kwartiermaker van de nieuwe Innovatiecentrale van Rijkswaterstaat, verwacht dat de zelfrijdende auto al in 2020 niet meer weg te denken zal zijn. “Als je over 20 jaar zegt ‘Ik ga naar huis rijden’, dan wordt de politie waarschijnlijk gebeld met de boodschap: ‘Er gaat iemand zelf rijden’.

Innovatie

Schrijnen vervolgde: “In de innovatiecentrale in Helmond willen we verschillende krachten bundelen om verder te komen en discussies voeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Over wanneer we bewegwijzering langs de wegen weg kunnen halen bijvoorbeeld. Maar er is ook ruimte om te experimenteren en innoveren.”

Voordat de zelfrijdende auto in het Nederlandse straatbeeld gaat verschijnen, kunnen we van de innovatiecentrale nog verschillende vindingen verwachten, zo bleek. “Het probleem van een korte oprit bijvoorbeeld, proberen we momenteel op te lossen met een ‘invoegassistent’. We zijn een apparaatje aan het ontwikkelen dat in zulke situaties op verschillende momenten een snelheid aangeeft, waardoor je moeiteloos kunt invoegen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.”

Congres

Het Nationaal verkeerskundecongres 2014 is voor iedereen die werk in de verkeerskundesector of geïnteresseerd is in het vakgebied. Het thema van NVC 2014 was ‘Vernieuwing in Verkeerskunde’.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TNO: zelfrijdende auto ligt nog heel ver voor ons | RijschoolPro

TNO: zelfrijdende auto ligt nog heel ver voor ons

De zelfrijdende auto heeft potentie, maar het moment waarop een automobilist in de auto kan stappen en totaal niet meer met de weg bezig is, ligt nog heel ver voor ons. Dat stelde Isabel Wilmink van onderzoeksbureau TNO in de workshopsessie ‘Flash Forward: toekomst van auto(noom) rijden’ tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2014 in Utrecht. “Het is vaak zo dat er eerst uitgebreid getest wordt en we vervolgens weer iets anders gaan doen. Dan blijft het in de testfase hangen. Daarnaast komen er ook issues zoals aansprakelijkheid bij kijken. Daar moeten antwoorden op worden gevonden.”

Ook moet de automobilist van nu nog vertrouwen krijgen in de zelfrijdende auto, zo stelt de TNO-onderzoekster. “Willen ze erin rond gaan rijden, dan moeten ze ook de verwachting hebben dat ze niet zullen crashen. Maar als je ziet hoe vaak dat nu met bijvoorbeeld laptops het geval is, dan zal dat vertrouwen opgebouwd moeten worden. En mensen die niet weten hoe bijvoorbeeld adaptive cruise control werkt, willen het ook niet gebruiken.”

Aansprakelijkheid

Volgens Wilmink is er nog een lijst van zaken die aandacht nodig hebben, voordat zelfrijdende auto’s in Nederland gangbaar zullen worden. “Niet alleen één bepaald merk, maar alle auto’s moeten dezelfde taal spreken. Ik kan me niet voorstellen dat gemeentes er blij mee zijn als alleen Volvo’s voorrang krijgen op een kruising. Dus zowel een Volvo als een Audi moet dezelfde taal gaan spreken.”

Ook privacy, financiën en aansprakelijkheid zijn nog punten die verder moeten worden uitgewerkt, zo werd gesteld. “Want er wordt heel veel informatie rondgestuurd. Dat is privacygevoelig. En wie is het aan te rekenen wanneer het toch een keer misgaat. Dat moet vast komen te liggen en dat kost tijd.”

Zelfrijdend

Tijdens de workshopsessie konden aanwezigen met elkaar in discussie over de zelfrijdende auto en de systemen die daaraan verwant zijn. “Ik begrijp dat automobilisten het doel geweldig vinden. Dat kinderen bijvoorbeeld in de auto gezet kunnen worden en naar de oppas gereden. Maar dat is een hele grote stap”, zo liet een van de aanwezigen weten. “Hoe je daar komt, dat is de vraag. Wat zijn de tussenstappen. Die zullen nodig zijn om de zelfrijdende auto gemeengoed te laten worden.”

De TNO-onderzoekster stelde te pleiten voor het invoeren van automatische toepassingen die nu al wel mogelijk zijn. ‘Emergency Vehicle Warning’ om eerder op de hoogte te zijn van een ambulance, brandweer- of politie-auto in de buurt en ‘Emergency Brake Light’ bijvoorbeeld, zijn al toepasbaar. Met dat laatste hadden de recente mistongevallen voorkomen kunnen worden.” Bij kettingbotsingen op de A58 bij Zwolle, die op 16 september in de dichte mist gebeurden, waren 150 auto’s betrokken. Er vielen twee doden.

Auto

Het gros van de aanwezigen in de workshopzaal, onder andere afgevaardigden van gemeenten provincies, het rijk en adviesbureau’s uit het hele land, stelde 2025 als haalbare datum voor zelfrijdende auto’s in Nederland te zien. Een aantal gaf 2035 haalbaar te vinden.

Laurens Schrijnen, kwartiermaker van de nieuwe Innovatiecentrale van Rijkswaterstaat, verwacht dat de zelfrijdende auto al in 2020 niet meer weg te denken zal zijn. “Als je over 20 jaar zegt ‘Ik ga naar huis rijden’, dan wordt de politie waarschijnlijk gebeld met de boodschap: ‘Er gaat iemand zelf rijden’.

Innovatie

Schrijnen vervolgde: “In de innovatiecentrale in Helmond willen we verschillende krachten bundelen om verder te komen en discussies voeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Over wanneer we bewegwijzering langs de wegen weg kunnen halen bijvoorbeeld. Maar er is ook ruimte om te experimenteren en innoveren.”

Voordat de zelfrijdende auto in het Nederlandse straatbeeld gaat verschijnen, kunnen we van de innovatiecentrale nog verschillende vindingen verwachten, zo bleek. “Het probleem van een korte oprit bijvoorbeeld, proberen we momenteel op te lossen met een ‘invoegassistent’. We zijn een apparaatje aan het ontwikkelen dat in zulke situaties op verschillende momenten een snelheid aangeeft, waardoor je moeiteloos kunt invoegen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.”

Congres

Het Nationaal verkeerskundecongres 2014 is voor iedereen die werk in de verkeerskundesector of geïnteresseerd is in het vakgebied. Het thema van NVC 2014 was ‘Vernieuwing in Verkeerskunde’.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.