zuinig tanken, brandstof, besparen, benzine

Half miljoen euro voor Nederlandse connected car-oplossing

Het Chinese investeringsbedrijf Fang Group gaat een half miljoen euro steken in de Eindhovense starter ULU. Dat heeft ULU bekend gemaakt. Het bedrijf ontwikkelt een soort dongel die in staat is gegevens te verzamelen over het rijgedrag van een bestuurder en over de staat van de auto.

Met hun product mikken ze op onder meer op verzekeraars, leasemaatschappijen of wagenparkbeheerders die hun diensten kunnen afstemmen op deze informatie. Ook consumenten kunnen er baat bij hebben. Het bedrijf is opgezet door Sloveense ondernemers en is gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven. Het bedrijf werkt onder meer samen met een verzekeraar en een autodealer.

Slim rijden

Het product van ULU is een vorm van zogeheten connected car-technologie: technische oplossingen om allerlei gegevens die auto’s vastleggen toegankelijk te maken te maken via internet. Auto’s voorzien van een ULU-dongel zenden gebruiksgegevens naar het ULU-platform ‘in the cloud’. ULU analyseert en verrijkt deze tot realtime beschikbare informatie, via een app, die helpt om slim, duurzaam en veilig auto te rijden. Eerder dit jaar ontving de starter ook al een financiering van het Brabantse Innovatiefonds.

De Chinese investeerder maakte een onlangs kennis met ULU tijdens een demonstratiedag voor hightech bedrijven tijdens het Startupbootcamp in Eindhoven. Onder het publiek waren ook investeerders.

ANWB

De ANWB heeft vorig jaar onder duizend leden een proef gehouden met connected car en stelt die techniek nu beperkt beschikbaar. Ook deze oplossing werkt met een dongel die de automobilist in zijn dashboard steekt. Er worden en gegevens verzameld en zo verwerkt dat ze inzicht geven in onder meer brandstofverbruik, technische staat van de auto en afgelegde routes. De informatie is via smartphone of computer te raadplegen.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.