lesbord, lesauto

Voorstel voor één bijtellingstarief auto van de zaak

Vanaf 2017 gaat er naar alle waarschijnlijkheid één vast bijtellingstarief gelden voor alle niet geheel elektrische auto’s. Diverse belangenorganisaties stelden samen een plan op voor de periode van 2017 tot en met 2020, waarin zowel voor hybrides als benzine- en dieselwagens een tarief van 20 of 21 procent gaat gelden. Voor volledig elektrische auto’s zou een tarief van 7 procent moeten gaan gelden.

Momenteel werkt staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan de Autobrief 2. Daarin staan de kabinetsplannen voor de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. BOVAG heeft samen met de ANWB, Natuur & Milieu, RAI vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen een plan opgesteld, waarmee ze de bewindsman hopen te overtuigen. “De plannen worden momenteel doorgerekend”, aldus BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. “Onze verwachting is dat het plan grotendeels wordt overgenomen.”

Plan

In het plan van de belangenclubs staat het volgende:

    • Eén bijtellingstarief van 20 à 21 procent voor auto’s van de zaak in de periode van de Autobrief 2. Dat percentage moet ook voor semi-elektrische auto’s gaan gelden.
    • Voor volledig elektrische voertuigen moet een bijtellingstarief van zeven procent gelden.
    • Elektrische auto’s moeten vrijgesteld blijven van de motorrijtuigenbelasting.
    • Het half-tarief mrb dat voor semi-elektrische voertuigen gaat gelden vanaf volgend jaar, moet in stand blijven in de periode van de Autobrief 2.
    • Geleidelijke afbouw van stimulering van semi-elektrische auto’s naar een beëindiging in 2020.
    • De verenigingen delen de ambitie van de staatssecretaris van Financiën om de aanschafbelasting (bpm) uiteindelijk af te schaffen onder de voorwaarden dat alternatieve inkomstenbronnen worden gezocht buiten de mrb, de bijtelling en de accijnzen én dat sprake is van een, in aanvang. langzame afbouw van de bpm.
    • Ook moet er een stimuleringsfonds komen met een omvang van 250 miljoen euro per jaar om de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s, zowel nieuw als gebruikt, te stimuleren voor bedrijven én voor particulieren.
    • De betrokken verenigingen committeren zich aan de doelstelling van tweehonderdduizend elektrische auto’s in 2020 en het maximaliseren van het aandeel elektrisch gereden kilometers.

De bijtellingspercentages:

Bijtellingspercentages

Met de maatregelen hopen de betrokken organisaties dat er minder marktverstoring voor autobedrijven plaatsvindt. Zij doelen daarbij onder andere op de explosieve groei van semi-elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Dit segment profiteerde de afgelopen tijd van stimuleringsmaatregelen voor schone auto’s, terwijl met die hybride voertuigen waarschijnlijk ook veel benzinekilometers worden gemaakt.

Tevens moet het pakket aan maatregelen er voor zorgen dat auto’s met stekker ook na aanschaf in Nederland blijven rondrijden. Nu worden veel voertuigen aan buitenlandse bedrijven of particulieren verkocht, onder andere vanwege het aflopen van gunstige fiscale maatregelen. Zo blijven bijvoorbeeld de lage bijtellingspercentages voor hybrides maar vijf jaar gelden.

Tarief

Het nieuwe tarief van 20 of 21 procent is gebaseerd op de middeling van de tarieven die in oktober vorig jaar zijn vastgesteld voor hybrides en benzine- en dieselauto’s in 2016. Auto’s die tot en met december 2015 worden aangeschaft, vallen nog vijf jaar onder de huidige bijtellingstarieven van 4, 7, 14, 20 en 25 procent. Het tarief voor auto’s die in de 25 procent-categorie vallen, wordt in de nieuwe plannen na 2016 direct omgezet naar het lagere tarief. Voor hybrides wordt het tarief van vijftien procent geleidelijk opgebouwd tot en met 2020.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorstel voor één bijtellingstarief auto van de zaak | RijschoolPro
lesbord, lesauto

Voorstel voor één bijtellingstarief auto van de zaak

Vanaf 2017 gaat er naar alle waarschijnlijkheid één vast bijtellingstarief gelden voor alle niet geheel elektrische auto’s. Diverse belangenorganisaties stelden samen een plan op voor de periode van 2017 tot en met 2020, waarin zowel voor hybrides als benzine- en dieselwagens een tarief van 20 of 21 procent gaat gelden. Voor volledig elektrische auto’s zou een tarief van 7 procent moeten gaan gelden.

Momenteel werkt staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan de Autobrief 2. Daarin staan de kabinetsplannen voor de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. BOVAG heeft samen met de ANWB, Natuur & Milieu, RAI vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen een plan opgesteld, waarmee ze de bewindsman hopen te overtuigen. “De plannen worden momenteel doorgerekend”, aldus BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens. “Onze verwachting is dat het plan grotendeels wordt overgenomen.”

Plan

In het plan van de belangenclubs staat het volgende:

    • Eén bijtellingstarief van 20 à 21 procent voor auto’s van de zaak in de periode van de Autobrief 2. Dat percentage moet ook voor semi-elektrische auto’s gaan gelden.
    • Voor volledig elektrische voertuigen moet een bijtellingstarief van zeven procent gelden.
    • Elektrische auto’s moeten vrijgesteld blijven van de motorrijtuigenbelasting.
    • Het half-tarief mrb dat voor semi-elektrische voertuigen gaat gelden vanaf volgend jaar, moet in stand blijven in de periode van de Autobrief 2.
    • Geleidelijke afbouw van stimulering van semi-elektrische auto’s naar een beëindiging in 2020.
    • De verenigingen delen de ambitie van de staatssecretaris van Financiën om de aanschafbelasting (bpm) uiteindelijk af te schaffen onder de voorwaarden dat alternatieve inkomstenbronnen worden gezocht buiten de mrb, de bijtelling en de accijnzen én dat sprake is van een, in aanvang. langzame afbouw van de bpm.
    • Ook moet er een stimuleringsfonds komen met een omvang van 250 miljoen euro per jaar om de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s, zowel nieuw als gebruikt, te stimuleren voor bedrijven én voor particulieren.
    • De betrokken verenigingen committeren zich aan de doelstelling van tweehonderdduizend elektrische auto’s in 2020 en het maximaliseren van het aandeel elektrisch gereden kilometers.

De bijtellingspercentages:

Bijtellingspercentages

Met de maatregelen hopen de betrokken organisaties dat er minder marktverstoring voor autobedrijven plaatsvindt. Zij doelen daarbij onder andere op de explosieve groei van semi-elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Dit segment profiteerde de afgelopen tijd van stimuleringsmaatregelen voor schone auto’s, terwijl met die hybride voertuigen waarschijnlijk ook veel benzinekilometers worden gemaakt.

Tevens moet het pakket aan maatregelen er voor zorgen dat auto’s met stekker ook na aanschaf in Nederland blijven rondrijden. Nu worden veel voertuigen aan buitenlandse bedrijven of particulieren verkocht, onder andere vanwege het aflopen van gunstige fiscale maatregelen. Zo blijven bijvoorbeeld de lage bijtellingspercentages voor hybrides maar vijf jaar gelden.

Tarief

Het nieuwe tarief van 20 of 21 procent is gebaseerd op de middeling van de tarieven die in oktober vorig jaar zijn vastgesteld voor hybrides en benzine- en dieselauto’s in 2016. Auto’s die tot en met december 2015 worden aangeschaft, vallen nog vijf jaar onder de huidige bijtellingstarieven van 4, 7, 14, 20 en 25 procent. Het tarief voor auto’s die in de 25 procent-categorie vallen, wordt in de nieuwe plannen na 2016 direct omgezet naar het lagere tarief. Voor hybrides wordt het tarief van vijftien procent geleidelijk opgebouwd tot en met 2020.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.