SEAT brengt voor het eerst een SUV op de markt

SEAT

SEAT brengt voor het eerst een SUV op de markt. Connectiviteit, hightech assistentiesystemen en zuinige aandrijflijnen behoren tot de technologische highlights en maken de SEAT Ateca tot één van de meest innovatieve SUV’s in dit segment. Kwaliteit in afwerking en productie en een aantrekkelijke ‘value for money’ propositie onderstrepen de familieband met de andere SEAT-modellen.

“De SEAT Ateca is bij uitstek geschikt voor het leven in de stad. Hij is onderscheidend in design, kwaliteit en gebruiksgemak. Maar bovenal straalt de Ateca onmiskenbaar karakter uit,” zegt Luca de Meo, President van SEAT. “Onze eerste SUV markeert een nieuw tijdperk voor SEAT. De Ateca is duidelijk een doorontwikkeling van het DNA van de Leon en voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het succes van de Leon-serie.”

Dieselmotoren

Wanneer de voorverkoop van de SEAT Ateca dit voorjaar start, is de SUV direct in een groot aantal varianten te bestellen. De keuze uit TSI benzine- en TDI dieselmotoren – alle met turbotechnologie – loopt uiteen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk. Er is keuze voor voor- of vierwielaandrijving en handgeschakelde of DSG-transmissies met dubbele koppeling.

Het aanbod aan technologische opties loopt uiteen van full-LED koplampen en een brede selectie assistentiesystemen, waaronder de innovatieve file-assistent en het nieuwe Emergency Assist, tot aan de allernieuwste infotainmentsystemen met 8 inch touchscreen en Full Link-connectiviteit. De SEAT Ateca biedt keuze uit drie uitrustingsniveaus, waarbij de Ateca XCELLENCE het topmodel binnen de reeks is.

In lijn met SEAT’s traditie op dit gebied is de naam Ateca afgeleid van een Spaanse plaatsnaam. Het plaatsje Ateca ligt ten westen van Zaragoza, in het hart van het Iberische schiereiland.

Design

Het design van de Ateca is onmiskenbaar SEAT. Ook als SUV komt de typerende designtaal van SEAT duidelijk tot zijn recht. Veel elementen, waaronder de trapeziumvormige grille, de dorpels met hun scherpe vormen en de driehoekige lichtelementen zijn bekende trekken van de Leon. De voorzijde van de Ateca is 100 procent SEAT en tegelijkertijd ook 100 procent SUV.

Tot de bekende SEAT-features behoren optionele full-LED koplampen met een optimale lichtopbrengst. In combinatie met de driehoekige vorm van de dagrijverlichting is het totaalplaatje zeer herkenbaar. Bij de Ateca zijn de richtingaanwijzers eveneens een integraal onderdeel van die herkenbaarheid.

Interieur

Elementaire eigenschappen in het interieur zijn hier de hogere zitpositie en het optimale (over)zicht. De cockpit heeft een horizontale focus en is duidelijk op de bestuurder georiënteerd. De bedieningselementen zijn dicht bij elkaar gegroepeerd, terwijl het instrumentarium, inclusief het 8 inch grote infotainmentscherm, zich altijd binnen het blikveld bevindt. De hoge tunnelconsole is nog zo’n voorbeeld dat laat zien hoe goed de Ateca het SUV-gevoel van veiligheid en soliditeit weet over te brengen.

Met een totale lengte van 4,36 meter biedt de Ateca de meest efficiënte ruimte-indeling in deze klasse. De bagageruimte meet standaard 510 liter of 458 liter in uitvoeringen met vierwielaandrijving. Dankzij het slim ontworpen koetswerk is de Ateca niet alleen zeer stijf, maar behoort het model ook tot de lichtste auto’s in deze klasse, met wendbare prestaties als direct gevolg; in de stad en daarbuiten.

Innovativiteit

Het SEAT Drive Profile past de Ateca altijd aan de actuele rijsituatie, ondergrond en persoonlijke voorkeur aan. Het aanbod aan innovatieve rijassistentiesystemen is omvangrijk. Een voorbeeld is de file-assistent. Dit systeem maakt stop-and-go rijden in files een stuk draaglijker. Bij concrete ‘filesnelheden’ stuurt, accelereert en vertraagt de Ateca automatisch binnen de grenzen van het systeem. Bij hogere snelheden tot zo’n 60 km/u biedt het systeem ondersteuning via snelheidscontrole en rijbaanassistentie.

Een nieuwe veiligheidsfunctie is Emergency Assist. Wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niet ingrijpt, geeft de auto eerst een geluids- en vervolgens een visueel signaal, gevolgd door een kort pulseren van de remmen. Wanneer een reactie nog steeds uitblijft, remt de Ateca tot stilstand af, en blijft daarbij binnen de rijbaan. Andere technische highlights zijn ACC (adaptive cruise control) met Front Assist, verkeersbordenherkenning, dode-hoekdetectie, assistent voor kruisend verkeer bij achteruitrijden en Top View camera.

Connectiviteit

De SEAT Ateca biedt het hoogste niveau in connectiviteit dankzij de nieuwste generatie Easy Connect infotainmentsystemen, SEAT Full Link en de exclusieve SEAT ConnectApp. Daarnaast zijn de Media systemen met 8 inch scherm belangrijke features. De Connectivity Box in de tunnelconsole van de Ateca maakt draadloos opladen van een smartphone voor het eerst in een SEAT mogelijk. Verder biedt SEAT Full Link de gebruiker van een smartphone optimale connectiviteit met de buitenwereld. Naast MirrorLink weet SEAT Full Link tevens raad met de functies van Apple CarPlay en Android Auto.

Rijplezier zit verweven in het DNA van SEAT. Vooral de Leon vormt een unieke combinatie van precisie, agiliteit, comfort en veiligheid. Wat ook onderschreven wordt door klanten en door tal van vergelijkende tests door journalisten in heel Europa. De Ateca is met deze combinatie niet minder indrukwekkend. Met zijn compacte formaat, krachtige motoren en op sportiviteit afgestemde onderstel levert hij prestaties en een handling die in deze klasse een nieuwe standaard vormen.

Wereldpremière

De sportieve rijprestaties van de Ateca zijn te danken aan een brede selectie geavanceerde motoren, alle voorzien van turbotechnologie. Qua vermogen lopen ze uiteen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk en met sterke koppelwaarden voor alle varianten bieden ze voor elk wat wils. Het dieselaanbod begint bij de 1.6 TDI met 85 kW/115 pk. De 2.0 TDI is er naar wens met 110 kW/150 pk of 140 kW/190 pk.Het brandstofverbruik varieert van 4,3 tot 5,0 liter op 100 km, met overeenkomstige CO2-waarden tussen 112 en 131 gram per kilometer.

De basis benzinemotor is de 1.0 TSI met 85 kW/115 pk. De 1.4 TSI profiteert van cilinderuitschakeling bij deellast en genereert 110 kW/150 pk. De verbruiks- en emissiewaarden voor deze motoren liggen tussen de 5,3 en 6,2 liter per 100 kilometer en lopen van 123 tot 141 gram.

De SEAT Ateca beleeft zijn wereldpremière begin maart tijdens de Internationale Autosalon van Genève.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SEAT brengt voor het eerst een SUV op de markt | RijschoolPro

SEAT brengt voor het eerst een SUV op de markt

SEAT

SEAT brengt voor het eerst een SUV op de markt. Connectiviteit, hightech assistentiesystemen en zuinige aandrijflijnen behoren tot de technologische highlights en maken de SEAT Ateca tot één van de meest innovatieve SUV’s in dit segment. Kwaliteit in afwerking en productie en een aantrekkelijke ‘value for money’ propositie onderstrepen de familieband met de andere SEAT-modellen.

“De SEAT Ateca is bij uitstek geschikt voor het leven in de stad. Hij is onderscheidend in design, kwaliteit en gebruiksgemak. Maar bovenal straalt de Ateca onmiskenbaar karakter uit,” zegt Luca de Meo, President van SEAT. “Onze eerste SUV markeert een nieuw tijdperk voor SEAT. De Ateca is duidelijk een doorontwikkeling van het DNA van de Leon en voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het succes van de Leon-serie.”

Dieselmotoren

Wanneer de voorverkoop van de SEAT Ateca dit voorjaar start, is de SUV direct in een groot aantal varianten te bestellen. De keuze uit TSI benzine- en TDI dieselmotoren – alle met turbotechnologie – loopt uiteen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk. Er is keuze voor voor- of vierwielaandrijving en handgeschakelde of DSG-transmissies met dubbele koppeling.

Het aanbod aan technologische opties loopt uiteen van full-LED koplampen en een brede selectie assistentiesystemen, waaronder de innovatieve file-assistent en het nieuwe Emergency Assist, tot aan de allernieuwste infotainmentsystemen met 8 inch touchscreen en Full Link-connectiviteit. De SEAT Ateca biedt keuze uit drie uitrustingsniveaus, waarbij de Ateca XCELLENCE het topmodel binnen de reeks is.

In lijn met SEAT’s traditie op dit gebied is de naam Ateca afgeleid van een Spaanse plaatsnaam. Het plaatsje Ateca ligt ten westen van Zaragoza, in het hart van het Iberische schiereiland.

Design

Het design van de Ateca is onmiskenbaar SEAT. Ook als SUV komt de typerende designtaal van SEAT duidelijk tot zijn recht. Veel elementen, waaronder de trapeziumvormige grille, de dorpels met hun scherpe vormen en de driehoekige lichtelementen zijn bekende trekken van de Leon. De voorzijde van de Ateca is 100 procent SEAT en tegelijkertijd ook 100 procent SUV.

Tot de bekende SEAT-features behoren optionele full-LED koplampen met een optimale lichtopbrengst. In combinatie met de driehoekige vorm van de dagrijverlichting is het totaalplaatje zeer herkenbaar. Bij de Ateca zijn de richtingaanwijzers eveneens een integraal onderdeel van die herkenbaarheid.

Interieur

Elementaire eigenschappen in het interieur zijn hier de hogere zitpositie en het optimale (over)zicht. De cockpit heeft een horizontale focus en is duidelijk op de bestuurder georiënteerd. De bedieningselementen zijn dicht bij elkaar gegroepeerd, terwijl het instrumentarium, inclusief het 8 inch grote infotainmentscherm, zich altijd binnen het blikveld bevindt. De hoge tunnelconsole is nog zo’n voorbeeld dat laat zien hoe goed de Ateca het SUV-gevoel van veiligheid en soliditeit weet over te brengen.

Met een totale lengte van 4,36 meter biedt de Ateca de meest efficiënte ruimte-indeling in deze klasse. De bagageruimte meet standaard 510 liter of 458 liter in uitvoeringen met vierwielaandrijving. Dankzij het slim ontworpen koetswerk is de Ateca niet alleen zeer stijf, maar behoort het model ook tot de lichtste auto’s in deze klasse, met wendbare prestaties als direct gevolg; in de stad en daarbuiten.

Innovativiteit

Het SEAT Drive Profile past de Ateca altijd aan de actuele rijsituatie, ondergrond en persoonlijke voorkeur aan. Het aanbod aan innovatieve rijassistentiesystemen is omvangrijk. Een voorbeeld is de file-assistent. Dit systeem maakt stop-and-go rijden in files een stuk draaglijker. Bij concrete ‘filesnelheden’ stuurt, accelereert en vertraagt de Ateca automatisch binnen de grenzen van het systeem. Bij hogere snelheden tot zo’n 60 km/u biedt het systeem ondersteuning via snelheidscontrole en rijbaanassistentie.

Een nieuwe veiligheidsfunctie is Emergency Assist. Wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niet ingrijpt, geeft de auto eerst een geluids- en vervolgens een visueel signaal, gevolgd door een kort pulseren van de remmen. Wanneer een reactie nog steeds uitblijft, remt de Ateca tot stilstand af, en blijft daarbij binnen de rijbaan. Andere technische highlights zijn ACC (adaptive cruise control) met Front Assist, verkeersbordenherkenning, dode-hoekdetectie, assistent voor kruisend verkeer bij achteruitrijden en Top View camera.

Connectiviteit

De SEAT Ateca biedt het hoogste niveau in connectiviteit dankzij de nieuwste generatie Easy Connect infotainmentsystemen, SEAT Full Link en de exclusieve SEAT ConnectApp. Daarnaast zijn de Media systemen met 8 inch scherm belangrijke features. De Connectivity Box in de tunnelconsole van de Ateca maakt draadloos opladen van een smartphone voor het eerst in een SEAT mogelijk. Verder biedt SEAT Full Link de gebruiker van een smartphone optimale connectiviteit met de buitenwereld. Naast MirrorLink weet SEAT Full Link tevens raad met de functies van Apple CarPlay en Android Auto.

Rijplezier zit verweven in het DNA van SEAT. Vooral de Leon vormt een unieke combinatie van precisie, agiliteit, comfort en veiligheid. Wat ook onderschreven wordt door klanten en door tal van vergelijkende tests door journalisten in heel Europa. De Ateca is met deze combinatie niet minder indrukwekkend. Met zijn compacte formaat, krachtige motoren en op sportiviteit afgestemde onderstel levert hij prestaties en een handling die in deze klasse een nieuwe standaard vormen.

Wereldpremière

De sportieve rijprestaties van de Ateca zijn te danken aan een brede selectie geavanceerde motoren, alle voorzien van turbotechnologie. Qua vermogen lopen ze uiteen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk en met sterke koppelwaarden voor alle varianten bieden ze voor elk wat wils. Het dieselaanbod begint bij de 1.6 TDI met 85 kW/115 pk. De 2.0 TDI is er naar wens met 110 kW/150 pk of 140 kW/190 pk.Het brandstofverbruik varieert van 4,3 tot 5,0 liter op 100 km, met overeenkomstige CO2-waarden tussen 112 en 131 gram per kilometer.

De basis benzinemotor is de 1.0 TSI met 85 kW/115 pk. De 1.4 TSI profiteert van cilinderuitschakeling bij deellast en genereert 110 kW/150 pk. De verbruiks- en emissiewaarden voor deze motoren liggen tussen de 5,3 en 6,2 liter per 100 kilometer en lopen van 123 tot 141 gram.

De SEAT Ateca beleeft zijn wereldpremière begin maart tijdens de Internationale Autosalon van Genève.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.