130, snelweg, controle, politie, flitser

Maximumsnelheid aanleiding rechtszaak tegen Staat

Milieudefensie eiste afgelopen woensdag in een kort geding dat de Nederlandse Staat maatregelen neemt om te voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen. Tijdens het kort geding werd ‘wegverkeer’ als grootste oorzaak gegeven voor dit probleem. Het verhogen van de maximumsnelheid op steeds meer plekken naar 130 kilometer per uur ligt volgens de eiser hieraan ten grondslag. Daarnaast worden er in Nederland steeds meer kilometers afgelegd. De rechter doet op 7 september uitspraak in deze zaak.

In de grote steden zijn de gezondheidseffecten het grootst door de concentratie fijnstof en stikstofdioxide dat door voornamelijk auto’s wordt uitgestoten. Milieudefensie geeft in het kort geding aan dat er zowel economische als andere maatregelen getroffen moeten worden om te voldoen aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Zo kan de regering nog meer alternatieve brandstoffen stimuleren, het aantal gereden kilometers verminderen, en het openbaar vervoer verbeteren om de luchtverontreiniging terug te dringen. Volgens de meest recente RIVM rapportage zal zelfs in 2020 nog niet het niveau worden gehaald wat al in 2010 gerespecteerd had dienen te worden.

Top 12 vervuilde steden

De Europese Commissie noemde de luchtvervuiling in Nederland dit jaar ‘zorgwekkend’. Rotterdam, Den Haag en Amsterdam staan zelfs in de top-12 van meest vervuilde stedelijke gebieden van Europa. Al jaren is bekend dat vervuiling zorgt voor hart- en vaatziekten, chronische longziekten en longkanker. Uit een recent GGD rapport blijkt dat het verkeer de belangrijkste oorzaak is van dit probleem.

Anne Knol, campagneleider duurzame mobiliteit bij Milieudefensie vindt het noodzakelijk dat er maatregelen genomen worden om de lucht gezonder te maken. Dat fijnstof en stikstofdioxide slecht is voor de algemene gezondheid, is volgens haar geen nieuwe ontwikkeling: “Vervuilende deeltjes kunnen diep in de bloedbaan en de hersenen doordringen en op veel verschillende plekken schade aanrichten. Daar wordt steeds meer over bekend. Deze informatie maakt onze zaak voor gezonde lucht des te urgenter.”

Andere landen

In Engeland droeg het EU-hof in 2014 de regering op een luchtkwaliteitsplan op te stellen dat voldeed aan de gestelde richtlijnen. In Bulgarije is het Europese Hof van Justitie op vijf april 2017 in het gelijk gesteld omdat ook daar de Europese richtlijnen niet nageleefd werden. Ook in Bulgarije moet er nu een plan opgesteld worden wat de overschrijding van jaargrenswaarden zo kort mogelijk houdt.

Lees ook: Engelse rijinstructeur bijgeschoold over zuinig rijden.

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.