mist, ochtendspits, snelweg

ANWB waarschuwt: automatische verlichting herkent mist niet altijd

Automobilisten met automatische verlichting op hun auto moeten goed opletten bij mist. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om in dit geval handmatig voor dimlicht te kiezen, meldt de ANWB. 

Veel bestuurders hebben de knop van het dimlicht op de stand ‘automaat’ staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Bij tunnels is dat dan ook meestal geen probleem, want dan is het donker genoeg. Bij mist is dit een ander verhaal, waarschuwt de ANWB.

De lichtcel die het dimlicht aan en uit doet, herkent de mist niet. De oplossing is simpel: gewoon het dimlicht inschakelen zodra er sprake is van mist of regen. “Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk”, aldus de ANWB.

Wanneer mistverlichting?

Het mistlicht vóór mag uitsluitend gevoerd worden als het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, sneeuwval of regen. In dat geval hoeft de bestuurder geen dimlicht te voeren, maar het mag wel. Bij het voeren van zowel het mistlicht als dimlicht is er wel een risico op (zelf)verblinding.

Het mistlicht achter mag alleen gevoerd worden als bij mist of sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Dit geldt ook voor aangekoppelde aanhangwagens. Dit betekent dus dat zelfs bij zware regen het voeren van mistlicht achter verboden is, omdat het dan verblindend werkt.

Lees ook: Motorrijden in de mist: 4 tips voor rijschoolleerlingen

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB waarschuwt: automatische verlichting herkent mist niet altijd | RijschoolPro
mist, ochtendspits, snelweg

ANWB waarschuwt: automatische verlichting herkent mist niet altijd

Automobilisten met automatische verlichting op hun auto moeten goed opletten bij mist. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om in dit geval handmatig voor dimlicht te kiezen, meldt de ANWB. 

Veel bestuurders hebben de knop van het dimlicht op de stand ‘automaat’ staan en rekenen er dan op dat het inschakelen onder alle omstandigheden vanzelf gaat. Bij tunnels is dat dan ook meestal geen probleem, want dan is het donker genoeg. Bij mist is dit een ander verhaal, waarschuwt de ANWB.

De lichtcel die het dimlicht aan en uit doet, herkent de mist niet. De oplossing is simpel: gewoon het dimlicht inschakelen zodra er sprake is van mist of regen. “Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk”, aldus de ANWB.

Wanneer mistverlichting?

Het mistlicht vóór mag uitsluitend gevoerd worden als het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, sneeuwval of regen. In dat geval hoeft de bestuurder geen dimlicht te voeren, maar het mag wel. Bij het voeren van zowel het mistlicht als dimlicht is er wel een risico op (zelf)verblinding.

Het mistlicht achter mag alleen gevoerd worden als bij mist of sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Dit geldt ook voor aangekoppelde aanhangwagens. Dit betekent dus dat zelfs bij zware regen het voeren van mistlicht achter verboden is, omdat het dan verblindend werkt.

Lees ook: Motorrijden in de mist: 4 tips voor rijschoolleerlingen

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.