snelheid beperken, verkeersveiligheid

‘Als je verkeersveiligheid tot prioriteit benoemt, is het nog niet opgelost’

Het aantal ernstig gewonden in het verkeer bleef de afgelopen jaren stijgen. In 2016 was het aantal ernstige verkeersgewonden het hoogst in 25 jaar. Het baart Peter van der Knaap, SWOV-directeur, veel zorgen. De directeur pleit al jaren voor verbetering. VERKEERSNET, zustersite van RijschoolPro, blikt vooruit op 2018 met Peter van der Knaap.

Het aantal verkeersdoden is weer gestegen, zo blijkt uit cijfers van de Monitor Verkeersveiligheid 2017. “Ik vind het heel erg slecht nieuws”, zegt Peter van der Knaap bezorgd. “Los van het menselijk leed, kost het de samenleving ook nog eens 14 miljard aan maatschappelijke kosten.” Hoewel de cijfers uit verschillende bronnen zijn, en het tijd kost om alles bij elkaar te brengen en te verifiëren, verwacht Van der Knaap dat de cijfers het afgelopen jaar slechter zijn geworden.Peter van der Knaap, directeur SWOV

De bevolking groeit, mensen leggen steeds meer kilometers af, de economie trekt aan én het gebruik van de mobiele telefoon onderweg stijgt.” Nee, benadrukt hij: wil er iets veranderen, dan is echt een ‘nieuwe impuls’ nodig.

Ontwikkelingen

Van der Knaap noemt drie ontwikkelingen waarmee hij wel blij is. Zo investeert de politie weer in verkeershandhaving. Hij wijst op de extra trajectcontroles op twintig N-wegen. En hij wijst op het feit dat werk gemaakt van het progressieve boetestelsel: “wie vaker over de schreef gaat, kan hogere sancties verwachten.”

Ook heeft de directeur vertrouwen in het nieuwe regeerakkoord. Daaruit blijkt volgens hem dat het nieuwe kabinet verkeersveiligheid als nationale prioriteit ziet – en het dus eens is met het verkeersveiligheidsmanifest dat 32 partijen opstelden. ‘Dat is erg goed nieuws!’ Verkeersveiligheid was de afgelopen jaren geen nationale prioriteit, ziet Van der Knaap.

Terwijl het dat daarvoor wel heel lang was. Immers: lang gold Nederland als hét voorbeeld op dit terrein. Maar de aandacht verslapte. Tot nu dus. “In een tv-programma kreeg Minister Cora van Nieuwenhuizen de vraag: “Melanie Schultz van Haegen werd herinnerd als ‘de minister van de 130’; hoe wilt u herinnerd worden?” En toen zei ze: “als de minister die de negatieve trend van het groeiende aantal verkeersslachtoffers breekt.” Dat is heel goed.”

Alleen handhaving verbeterd

Ondanks dat er al een hoop verbeterpunten op de agenda staan, vindt Van der Knaap alleen dat de handhaving substantieel is verbeterd. “Als je iets tot prioriteit benoemd, is het nog niet meteen opgelost. Meer geld zie ik ook nog niet.” De SWOV-directeur ziet nog geen trendbreuk, en de overheid moet volgens hem afmaken wat het begonnen is. “Er is een nieuwe impuls nodig. Al in de jaren ’90 is als doel geformuleerd dat er vrijliggende fietspaden moeten komen langs 50 kilometer-wegen. Maar nog meer dan 40 procent van die wegen heeft dat nog niet,” aldus Van der Knaap.

Daarnaast moeten de 30 kilometer-zones veiliger worden. Per jaar vallen hier 30 tot 40 doden doordat mensen er te hard rijden. Van der Knaap vindt het ongelooflijk: “Dit zijn juist zones die zijn ingericht om dodelijke slachtoffers te voorkomen.” Daarnaast hebben kwetsbare weggebruikers meer aandacht nodig volgens de SWOV-directeur, en dan met name ouderen.

Publicaties

In 2018 publiceert SWOV meer rapporten, verklapt hij. Drie onderzoeksterreinen staan centraal deze jaren en daarbinnen verschijnen verschillende onderzoeken. Stedelijk verkeer is er een van, maar ook de uitdagingen waar ouderen in het verkeer voor gesteld staan en zelfrijdende auto’s en slimme technieken in auto’s – kortweg ITS – zijn belangrijk.

Iedereen moet zich inspannen om het aantal doden en gewonden in het verkeer te laten dalen, vindt hij. Want alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, kunnen stappen gezet worden.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.