C-rijbewijs

Minister: geen incidenten met Poolse neprijbewijzen

vrachtauto, vrachtwagen, BLOM, C1

Er zijn geen gevallen bekend van ongelukken of andere incidenten waarbij chauffeurs over Poolse neprijbewijzen beschikten. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen. De bewindsvrouw meldt dit in antwoorden op Kamervragen van de SP. Eerder dit jaar werd bekend dat vrachtwagenchauffeurs neprijbewijzen kunnen bestellen bij een Poolse website. Enige tijd later werd duidelijk dat buitenlandse chauffeurs oververtegenwoordigd zouden zijn bij incidenten op Nederlandse wegen.

Daardoor gingen stemmen op dat deze twee zaken weleens met elkaar te maken zouden kunnen hebben. De SP wilde dan ook van de minister weten of er een verband is tussen het kunnen verkrijgen van een vals rijbewijs en het hoge aantal incidenten met niet-Nederlandse vrachtwagenbestuurders.

“Er is geen aanleiding dit te veronderstellen”, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Er zijn mij geen gevallen bekend van incidenten waar chauffeurs beschikten over valse rijbewijzen.” Ze wijst er ook op dat driekwart van de incidenten wordt veroorzaakt door materieelgebreken. “Van alle vrachtwagenincidenten heeft 38% een technische oorzaak, 37% heeft bandenpech en in 25% is de oorzaak niet bekend.”

Buitenlandse bestuurders

Vorige maand kwamen cijfers naar buiten van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva). Die meldde dat 40% van alle voorvallen (ongelukken en andere incidenten, zoals bandenpech) vorig jaar zijn veroorzaakt door buitenlandse bestuurders.

Daarmee was sprake van een oververtegenwoordiging, aangezien 13% van het vrachtverkeer van buitenlandse origine is. De minister is echter voorzichtig met het trekken van conclusies.

“Om de oorzaken van de betrokkenheid van buitenlandse chauffeurs nader te specificeren, is gedetailleerde informatie van alle incidenten noodzakelijk. Uit de informatie uit de verschillende bronnen waar we over beschikken, kan niet worden achterhaald wat precies de oorzaak is van de ongevallen”, aldus de bewindsvrouw.

Lees ook: Bestellen van vals rijbewijs blijkt koud kunstje

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister: geen incidenten met Poolse neprijbewijzen | RijschoolPro
C-rijbewijs

Minister: geen incidenten met Poolse neprijbewijzen

vrachtauto, vrachtwagen, BLOM, C1

Er zijn geen gevallen bekend van ongelukken of andere incidenten waarbij chauffeurs over Poolse neprijbewijzen beschikten. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen. De bewindsvrouw meldt dit in antwoorden op Kamervragen van de SP. Eerder dit jaar werd bekend dat vrachtwagenchauffeurs neprijbewijzen kunnen bestellen bij een Poolse website. Enige tijd later werd duidelijk dat buitenlandse chauffeurs oververtegenwoordigd zouden zijn bij incidenten op Nederlandse wegen.

Daardoor gingen stemmen op dat deze twee zaken weleens met elkaar te maken zouden kunnen hebben. De SP wilde dan ook van de minister weten of er een verband is tussen het kunnen verkrijgen van een vals rijbewijs en het hoge aantal incidenten met niet-Nederlandse vrachtwagenbestuurders.

“Er is geen aanleiding dit te veronderstellen”, schrijft Van Nieuwenhuizen. “Er zijn mij geen gevallen bekend van incidenten waar chauffeurs beschikten over valse rijbewijzen.” Ze wijst er ook op dat driekwart van de incidenten wordt veroorzaakt door materieelgebreken. “Van alle vrachtwagenincidenten heeft 38% een technische oorzaak, 37% heeft bandenpech en in 25% is de oorzaak niet bekend.”

Buitenlandse bestuurders

Vorige maand kwamen cijfers naar buiten van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva). Die meldde dat 40% van alle voorvallen (ongelukken en andere incidenten, zoals bandenpech) vorig jaar zijn veroorzaakt door buitenlandse bestuurders.

Daarmee was sprake van een oververtegenwoordiging, aangezien 13% van het vrachtverkeer van buitenlandse origine is. De minister is echter voorzichtig met het trekken van conclusies.

“Om de oorzaken van de betrokkenheid van buitenlandse chauffeurs nader te specificeren, is gedetailleerde informatie van alle incidenten noodzakelijk. Uit de informatie uit de verschillende bronnen waar we over beschikken, kan niet worden achterhaald wat precies de oorzaak is van de ongevallen”, aldus de bewindsvrouw.

Lees ook: Bestellen van vals rijbewijs blijkt koud kunstje

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.