Bosch springt in op de ontwikkeling van waterstof

Toeleverancier Bosch zet een nieuwe stap in de ontwikkeling van brandstofcellen. Het Duitse concern dat technologie levert aan een groot aantal automerken wereldwijd, ziet grote kansen voor waterstof voor personenauto’s en vrachtwagens. Bosch is onlangs een samenwerking aangegaan met de Zweedse producent van brandstofcellen Powercell Sweden AB.

Samen met het Zweedse bedrijf gaat Bosch zich bezighouden met de serieproductie van brandstofcellen voor de automotive industrie. Bosch verwacht dat in 2030 zo’n 20 procent van de elektrische auto’s wereldwijd is uitgerust met een brandstofcel die zijn energie haalt uit waterstof.

Waterstof als brandstof is volgens beide bedrijven vooral interessant voor zwaar transport, zoals bedrijfswagens en vrachtverkeer. Vrachtauto’s in de Europese Unie moeten hun CO2-uitstoot komende jaren fors terugdringen. In 2025 met 15 procent, in 2030 zelfs met 30 procent. Elektrische aandrijving – zowel batterijelektrisch als brandstofcelaangedreven – kan hieraan een flinke bijdrage leveren.

Waterstof tanken

De hoge prijs van brandstofceltechnologie is op dit moment nog wel een barrière. Ook de kiloprijs van waterstof is aan de hoge kant. De verwachting is dat beide komende jaren zullen dalen. In Duitsland zijn er ondertussen al meer dan zestig tankstations voor waterstof gerealiseerd. In Nederland is het aantal locaties nog op een hand te tellen, maar de verwachting is dat het aantal komende twee jaar aanzienlijk wordt uitgebreid.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bosch springt in op de ontwikkeling van waterstof | RijschoolPro

Bosch springt in op de ontwikkeling van waterstof

Toeleverancier Bosch zet een nieuwe stap in de ontwikkeling van brandstofcellen. Het Duitse concern dat technologie levert aan een groot aantal automerken wereldwijd, ziet grote kansen voor waterstof voor personenauto’s en vrachtwagens. Bosch is onlangs een samenwerking aangegaan met de Zweedse producent van brandstofcellen Powercell Sweden AB.

Samen met het Zweedse bedrijf gaat Bosch zich bezighouden met de serieproductie van brandstofcellen voor de automotive industrie. Bosch verwacht dat in 2030 zo’n 20 procent van de elektrische auto’s wereldwijd is uitgerust met een brandstofcel die zijn energie haalt uit waterstof.

Waterstof als brandstof is volgens beide bedrijven vooral interessant voor zwaar transport, zoals bedrijfswagens en vrachtverkeer. Vrachtauto’s in de Europese Unie moeten hun CO2-uitstoot komende jaren fors terugdringen. In 2025 met 15 procent, in 2030 zelfs met 30 procent. Elektrische aandrijving – zowel batterijelektrisch als brandstofcelaangedreven – kan hieraan een flinke bijdrage leveren.

Waterstof tanken

De hoge prijs van brandstofceltechnologie is op dit moment nog wel een barrière. Ook de kiloprijs van waterstof is aan de hoge kant. De verwachting is dat beide komende jaren zullen dalen. In Duitsland zijn er ondertussen al meer dan zestig tankstations voor waterstof gerealiseerd. In Nederland is het aantal locaties nog op een hand te tellen, maar de verwachting is dat het aantal komende twee jaar aanzienlijk wordt uitgebreid.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.