Vrachtwagen zorgt maar beperkt voor file

Een vrachtwagen met pech, of een ongeval met een vrachtwagen, leidt slechts in beperkte mate tot file. De grootste boosdoener, met afstand, is de drukte op de weg. Dat komt naar voren in de jaarrapportage van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA).

In 0,5 procent van alle files is een vrachtauto-ongeval de oorzaak van de file. In 0,9 procent van alle files is een gestrande vrachtauto de oorzaak. Personenauto’s hebben een aandeel van 6,6 procent in het fileleed. Het grootste probleem op de weg is drukte. In totaal 89,8 procent van alle files wordt hierdoor veroorzaakt.

Het beperkte aandeel van vrachtwagens is vaak anders dan veel mensen denken. Volgens TLN, dat zitting heeft in de STIMVA, komt dat onder meer door de media-aandacht. “Daar waar een ongeval met personenauto’s vaak niet meer dan een korte mededeling is, worden vanwege de impact ongevallen met vrachtauto’s breed uitgemeten in de media.” Wat ook meespeelt: het aandeel van vrachtwagen-incidenten op het totaal aantal files is dan klein, maar files die door de wagens ontstaat hebben grote gevolgen, vaak meer dan wanneer een personenauto pech heeft.

Meer impact

“De impact van vrachtauto-ongevallen is vaak een stuk groter dan bij ongevallen met personenauto’s”, meldt TLN. “Zo moet bijvoorbeeld het wegdek gereinigd worden of een beschadigde vangrail gerepareerd. De vracht die wordt vervoerd moet in veel gevallen worden opgeruimd en overgeladen in een ander vrachtauto. Dit kan uren in beslag kan nemen.”

Personenauto-incidenten zijn verantwoordelijk voor 19,1 procent van de totale filezwaarte en 21,0 procent van het totale reistijdverlies. Vrachtauto-incidenten zijn verantwoordelijk voor 5,7 procent van de totale filezwaarte en 5,7 procent van het totale reistijdverlies. Filezwaarte is de lengte maal duur van de file, reistijdverlies is het verlies in tijd wanneer weggebruikers langzamer rijden dan de referentiesnelheid van 100 km per uur.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.