Rijexamen voor zelfrijdende auto is afgelast 

Het allereerste rijexamen voor een zelfrijdende auto had eind september in Assen plaats moeten vinden. Het examen werd afgeblazen omdat de auto zou zakken voor het examen. 

Dat zegt Jorrit Kuipers van Robottuner in een interview met BNR Nieuwsradio. Kuipers’ bedrijf is samen met het CBR en de RDW betrokken bij de ontwikkeling van het S-Rijbewijs, een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s. De S staat voor ‘self driving’. Om te slagen voor het examen moet de auto aantonen in staat te zijn de rijtaak uit te voeren. Bij proefexamens bleek echter dat de auto nog niet op het benodigde niveau is. 

De moeilijkheid voor de zelfrijdende auto zit ‘m met name in het omgaan met andere verkeersdeelnemers, het toepassen van de verkeersregels en het interpreteren van informatie op de route. Mede daarom rijden autonome voertuigen met een gangetje van vijftien kilometer per uur, maar dan nog is het te snel om alle informatie te verwerken en de rijtaak goed uit te voeren. Een andere reden voor het afblazen van het examen is dat het nu zou worden afgelegd met een examinator, terwijl in feite de software van het autonome voertuig examen doet. Het examen moet nog verder geautomatiseerd worden, zodat de software wordt getest door software. 

Door de binnenstad

Het examen was niet voor een auto die te koop is voor particulieren, maar voor een busje bedoeld voor openbaar vervoer. Kuipers spreekt de verwachting uit dat binnen vijf tot tien jaar autonome auto’s klaar zijn om door de binnenstad te rijden en te reageren op alle omstandigheden daar. Voertuigen die rijden op beperkte routes, zonder andere weggebruikers om zich heen, zijn er volgens de directeur binnen drie tot vijf jaar klaar voor. 

Tegengeluid 

Jeroen Uittenboogaard van TNO Automotive stelde in de week van het afgelaste examen dat het onmogelijk is dat zelfrijdende auto’s ooit veilig door de stad kunnen rijden. “Soms ziet de auto de fietser niet, vooral omdat alles in wisselende snelheden het kruispunt op komt”, zegt Uittenbogaard. De technieken zullen volgens onderzoekers niet in staat zijn om in een fractie van een seconde te voorspellen wat fietsers in het drukke stadsverkeer doen. Zelfrijdende auto’s werken met sensors op verschillende plekken op de auto. Die leveren een totaalbeeld op, waarop de auto ‘besluiten neemt’. Het probleem is volgens de onderzoekers dat het totaalbeeld wel registreert waar andere verkeersgebruikers zich bevinden, maar slecht kan voorspellen wat ze gaan doen. Dit speelt vooral bij fietsers die in hun gedrag grillige patronen vertonen. Ook Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, ziet het niet gebeuren. “Die auto’s zijn prima tot aan de rand van de steden.”

Lees ook: 

Foto: De zelfrijdende bus in Talinn (Arno Mikkor, Flickr) 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijexamen voor zelfrijdende auto is afgelast | RijschoolPro

Rijexamen voor zelfrijdende auto is afgelast 

Het allereerste rijexamen voor een zelfrijdende auto had eind september in Assen plaats moeten vinden. Het examen werd afgeblazen omdat de auto zou zakken voor het examen. 

Dat zegt Jorrit Kuipers van Robottuner in een interview met BNR Nieuwsradio. Kuipers’ bedrijf is samen met het CBR en de RDW betrokken bij de ontwikkeling van het S-Rijbewijs, een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s. De S staat voor ‘self driving’. Om te slagen voor het examen moet de auto aantonen in staat te zijn de rijtaak uit te voeren. Bij proefexamens bleek echter dat de auto nog niet op het benodigde niveau is. 

De moeilijkheid voor de zelfrijdende auto zit ‘m met name in het omgaan met andere verkeersdeelnemers, het toepassen van de verkeersregels en het interpreteren van informatie op de route. Mede daarom rijden autonome voertuigen met een gangetje van vijftien kilometer per uur, maar dan nog is het te snel om alle informatie te verwerken en de rijtaak goed uit te voeren. Een andere reden voor het afblazen van het examen is dat het nu zou worden afgelegd met een examinator, terwijl in feite de software van het autonome voertuig examen doet. Het examen moet nog verder geautomatiseerd worden, zodat de software wordt getest door software. 

Door de binnenstad

Het examen was niet voor een auto die te koop is voor particulieren, maar voor een busje bedoeld voor openbaar vervoer. Kuipers spreekt de verwachting uit dat binnen vijf tot tien jaar autonome auto’s klaar zijn om door de binnenstad te rijden en te reageren op alle omstandigheden daar. Voertuigen die rijden op beperkte routes, zonder andere weggebruikers om zich heen, zijn er volgens de directeur binnen drie tot vijf jaar klaar voor. 

Tegengeluid 

Jeroen Uittenboogaard van TNO Automotive stelde in de week van het afgelaste examen dat het onmogelijk is dat zelfrijdende auto’s ooit veilig door de stad kunnen rijden. “Soms ziet de auto de fietser niet, vooral omdat alles in wisselende snelheden het kruispunt op komt”, zegt Uittenbogaard. De technieken zullen volgens onderzoekers niet in staat zijn om in een fractie van een seconde te voorspellen wat fietsers in het drukke stadsverkeer doen. Zelfrijdende auto’s werken met sensors op verschillende plekken op de auto. Die leveren een totaalbeeld op, waarop de auto ‘besluiten neemt’. Het probleem is volgens de onderzoekers dat het totaalbeeld wel registreert waar andere verkeersgebruikers zich bevinden, maar slecht kan voorspellen wat ze gaan doen. Dit speelt vooral bij fietsers die in hun gedrag grillige patronen vertonen. Ook Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, ziet het niet gebeuren. “Die auto’s zijn prima tot aan de rand van de steden.”

Lees ook: 

Foto: De zelfrijdende bus in Talinn (Arno Mikkor, Flickr) 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.