Wegenbelasting levert volgend jaar 147 extra miljoen euro op

Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro wegenbelasting meer. Dat komt doordat het aantal auto’s toeneemt, de tarieven omhooggaan en er een fijnstoftoeslag voor dieselauto’s komt. Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting.

Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1.350 en 1.450 kilo weegt, kost de zogeheten roettaks jaarlijks 225 euro extra. De motorrijtuigenbelasting die autobezitters betalen, verschilt sterk tussen provincies. Iemand met een benzineauto van 1.200 kilogram betaalt in Noord-Holland 139 euro per kwartaal, terwijl die in Drenthe 156 euro kwijt zou zijn. De wegenbelasting gaat voor het grootste deel naar het Rijk. Die verwacht volgend jaar 131 miljoen euro meer te innen. Provincies ontvangen samen 16 miljoen euro meer dan in 2019.

Roettaks

Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid wil daarom het bezit en het gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken. De toeslag, die ook wel bekend staat als de ‘roettaks’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat om dieselauto’s die een fijnstof uitstoten van meer dan 5 milligram per kilometer of die geen gesloten fabrieksroetfilter hebben als de fijnstofuitstoot onbekend is. Ook als de dieselauto een retrofit roetfilter wordt de roettaks in rekening gebracht.

De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) houdt in het kentekenregister gegevens bij over fijnstofuitstoot. De Belastingdienst gaat uit van deze gegevens. Op de website RDW is de fijnstofuitstoot van een voertuig na te kijken. 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.