Bestuurder rijdt veiliger door feedback op rijgedrag van verzekeraar

Bestuurders rijden veiliger als hun autoverzekeraar feedback geeft over hun rijstijl. Ze zijn minder vaak betrokken bij verkeersongevallen en hebben minder schades dan mensen met een ‘gewone’ autoverzekering. Dat meldt de ANWB na analyse van gegevens van hun eigen Veilig Rijden Verzekering.

Bestuurders rijden grosso modo dan wel veiliger, maar er zit wel een zekere fluctuatie in hun rijgedrag, ziet de ANWB. Zodra nieuwe klanten de verzekering hebben, verbetert de rijscore en dus het rijgedrag. Na verloop van enige tijd is men gewend aan de feedback, verslapt de aandacht en gaat het rijgedrag achteruit. Maar als de klanten eenmaal merken dat hun korting afneemt door de slechtere rijscore, dan herstelt het rijgedrag zich weer naar een beter niveau.

Verschil per regio

Met jongere auto’s wordt veiliger gereden dan met oudere auto’s. De hypothese van de onderzoekers is dat bezitters van een nieuwere auto er zuiniger mee omgaan en zodoende dus veiliger mee rijden.

Ook het rijgedrag per regio verschilt. Verzekerden uit Almere rijden, gebaseerd op de data, het meest onveilig, terwijl in Enschede wonende verzekerden de veiligste rijders zijn. In het algemeen is er een scheiding tussen het oosten en westen van Nederland.

Bochten

Verder valt de ANWB op dat in stedelijke gebieden beter wordt gescoord op snelheid ten opzichte van niet-stedelijke gebieden. Daar tegenover ziet de ANWB juist in de stedelijke gebieden slechtere scores op bochten en remmen.

Er kwamen ook problemen in de infrastructuur aan het licht. Op sommige plekken blijken snelheidsborden zodanig te staan dat de bestuurder niet genoeg tijd heeft om zijn snelheid aan te passen. Een voorbeeld hiervan is de A4 bij Schiphol.

Vier factoren

De verzekering werkt als volgt. ANWB verzamelt – na toestemming van de polishouder – data over het rijgedrag en geeft op basis daarvan een rijscore. Dat gedrag wordt gevolgd met een app op de mobiele telefoon. Om zeker te zijn dat alleen de rijdata van het verzekerde voertuig wordt gemeten, zet de verzekerde in zijn eigen auto een kleine bluetoothzender. Het rijgedrag wordt bekeken aan de hand van vier factoren: remmen, snelheid, bochten en acceleratie.

Een verzekerde krijgt elke tien dagen inzicht in zijn rijgedrag via een app. Ook geeft de ANWB tips om veiliger te rijden. Elk kwartaal bepaalt het rijgedrag of een verzekerde extra korting krijgt of een deel van de korting moet inleveren. Ook start elk kwartaal een nieuwe cyclus, zodat de verzekerde zijn gedrag kan verbeteren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bestuurder rijdt veiliger door feedback op rijgedrag van verzekeraar | RijschoolPro

Bestuurder rijdt veiliger door feedback op rijgedrag van verzekeraar

Bestuurders rijden veiliger als hun autoverzekeraar feedback geeft over hun rijstijl. Ze zijn minder vaak betrokken bij verkeersongevallen en hebben minder schades dan mensen met een ‘gewone’ autoverzekering. Dat meldt de ANWB na analyse van gegevens van hun eigen Veilig Rijden Verzekering.

Bestuurders rijden grosso modo dan wel veiliger, maar er zit wel een zekere fluctuatie in hun rijgedrag, ziet de ANWB. Zodra nieuwe klanten de verzekering hebben, verbetert de rijscore en dus het rijgedrag. Na verloop van enige tijd is men gewend aan de feedback, verslapt de aandacht en gaat het rijgedrag achteruit. Maar als de klanten eenmaal merken dat hun korting afneemt door de slechtere rijscore, dan herstelt het rijgedrag zich weer naar een beter niveau.

Verschil per regio

Met jongere auto’s wordt veiliger gereden dan met oudere auto’s. De hypothese van de onderzoekers is dat bezitters van een nieuwere auto er zuiniger mee omgaan en zodoende dus veiliger mee rijden.

Ook het rijgedrag per regio verschilt. Verzekerden uit Almere rijden, gebaseerd op de data, het meest onveilig, terwijl in Enschede wonende verzekerden de veiligste rijders zijn. In het algemeen is er een scheiding tussen het oosten en westen van Nederland.

Bochten

Verder valt de ANWB op dat in stedelijke gebieden beter wordt gescoord op snelheid ten opzichte van niet-stedelijke gebieden. Daar tegenover ziet de ANWB juist in de stedelijke gebieden slechtere scores op bochten en remmen.

Er kwamen ook problemen in de infrastructuur aan het licht. Op sommige plekken blijken snelheidsborden zodanig te staan dat de bestuurder niet genoeg tijd heeft om zijn snelheid aan te passen. Een voorbeeld hiervan is de A4 bij Schiphol.

Vier factoren

De verzekering werkt als volgt. ANWB verzamelt – na toestemming van de polishouder – data over het rijgedrag en geeft op basis daarvan een rijscore. Dat gedrag wordt gevolgd met een app op de mobiele telefoon. Om zeker te zijn dat alleen de rijdata van het verzekerde voertuig wordt gemeten, zet de verzekerde in zijn eigen auto een kleine bluetoothzender. Het rijgedrag wordt bekeken aan de hand van vier factoren: remmen, snelheid, bochten en acceleratie.

Een verzekerde krijgt elke tien dagen inzicht in zijn rijgedrag via een app. Ook geeft de ANWB tips om veiliger te rijden. Elk kwartaal bepaalt het rijgedrag of een verzekerde extra korting krijgt of een deel van de korting moet inleveren. Ook start elk kwartaal een nieuwe cyclus, zodat de verzekerde zijn gedrag kan verbeteren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.