Leiden heeft de meeste verkeersopstoppingen van Nederland

Leiden heeft de meeste verkeersopstoppingen van Nederland. In vergelijking met 2018 stonden automobilisten daar in 2019 gemiddeld 135 uur langer stil in het verkeer tijdens de spits. Ze deden dan gemiddeld 18 minuten langer over een rit van een half uur. Dat blijkt uit de TomTom Traffic Index.

Leiden wordt in de Nederlandse ranglijst gevolgd door Den Haag (gemiddeld 28 procent extra reistijd), Haarlem (27 procent), Nijmegen (27 procent) en Amsterdam (26 procent). In Den Haag is de situatie hetzelfde als in 2018. Haarlem doet het een procentpunt beter. Leiden stond vorig jaar nog op de derde plek. In de tussentijd is de situatie met 3 procent verslechterd. Nijmegen is het nog slechter gaan doen. Daar nam de gemiddelde extra reistijd toe met 5 procent. Op de Europese ranglijst staat Leiden op nummer 75 en op de wereldwijde ranglijst is Leiden pas te vinden op nummer 131.

TomTom Traffic Index BEELD TomTom
TomTom Traffic Index BEELD TomTom

De verkeersopstoppingen zijn de afgelopen tien jaar wereldwijd toegenomen. 239 steden (57 procent) die TomTom in het nieuwe rapport over de verkeersindex heeft opgenomen, hebben tussen 2018 en 2019 een toename laten zien als het gaat om verkeersopstoppingen. Deze wereldwijde toename van verkeersdrukte en verstoppingen is weliswaar een indicator voor een sterke economie, maar kost de economie tegelijkertijd ook miljarden euro’s, stelt de navigatiespecialist.

Grondige analyse

“Wereldwijd is er een behoorlijk lange weg te gaan voordat de verkeersopstoppingen onder controle zijn”, zegt Gijs Peters, locatiedataspecialist bij TomTom. “Op de lange termijn zal de opkomst van autonome voertuigen en diensten om auto’s te delen helpen verkeersdrukte te verminderen. Maar planners en beleidsmakers kunnen het zich niet veroorloven om hierop te wachten. Zij moeten alle instrumenten inzetten om de verkeersniveaus en de gevolgen te verminderen. Alleen met grondige analyse kunnen ze belangrijke infrastructuurbeslissingen nemen. Daarnaast spelen automobilisten hier ook een rol in; kleine veranderingen in het rijgedrag, zoals eerder of later vertrekken, kunnen een groot verschil maken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leiden heeft de meeste verkeersopstoppingen van Nederland | RijschoolPro

Leiden heeft de meeste verkeersopstoppingen van Nederland

Leiden heeft de meeste verkeersopstoppingen van Nederland. In vergelijking met 2018 stonden automobilisten daar in 2019 gemiddeld 135 uur langer stil in het verkeer tijdens de spits. Ze deden dan gemiddeld 18 minuten langer over een rit van een half uur. Dat blijkt uit de TomTom Traffic Index.

Leiden wordt in de Nederlandse ranglijst gevolgd door Den Haag (gemiddeld 28 procent extra reistijd), Haarlem (27 procent), Nijmegen (27 procent) en Amsterdam (26 procent). In Den Haag is de situatie hetzelfde als in 2018. Haarlem doet het een procentpunt beter. Leiden stond vorig jaar nog op de derde plek. In de tussentijd is de situatie met 3 procent verslechterd. Nijmegen is het nog slechter gaan doen. Daar nam de gemiddelde extra reistijd toe met 5 procent. Op de Europese ranglijst staat Leiden op nummer 75 en op de wereldwijde ranglijst is Leiden pas te vinden op nummer 131.

TomTom Traffic Index BEELD TomTom
TomTom Traffic Index BEELD TomTom

De verkeersopstoppingen zijn de afgelopen tien jaar wereldwijd toegenomen. 239 steden (57 procent) die TomTom in het nieuwe rapport over de verkeersindex heeft opgenomen, hebben tussen 2018 en 2019 een toename laten zien als het gaat om verkeersopstoppingen. Deze wereldwijde toename van verkeersdrukte en verstoppingen is weliswaar een indicator voor een sterke economie, maar kost de economie tegelijkertijd ook miljarden euro’s, stelt de navigatiespecialist.

Grondige analyse

“Wereldwijd is er een behoorlijk lange weg te gaan voordat de verkeersopstoppingen onder controle zijn”, zegt Gijs Peters, locatiedataspecialist bij TomTom. “Op de lange termijn zal de opkomst van autonome voertuigen en diensten om auto’s te delen helpen verkeersdrukte te verminderen. Maar planners en beleidsmakers kunnen het zich niet veroorloven om hierop te wachten. Zij moeten alle instrumenten inzetten om de verkeersniveaus en de gevolgen te verminderen. Alleen met grondige analyse kunnen ze belangrijke infrastructuurbeslissingen nemen. Daarnaast spelen automobilisten hier ook een rol in; kleine veranderingen in het rijgedrag, zoals eerder of later vertrekken, kunnen een groot verschil maken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.