jongeren jonge bestuurder

ANWB: meeste jongeren zijn keurige weggebruikers

Hoe rijdt de jonge automobilist? Best wel netjes, volgens de ANWB. Wel rijdt de jeugd gemiddeld minder kilometers én ze kiezen vaker voor een Volkswagen Golf. Het blijkt uit data van de ANWB, de bond houdt het rijgedrag van hun verzekerden in de gaten via een app. Meer dan de helft van de jongeren is een keurige weggebruiker. 

De ANWB heeft allerlei inzichten in het rijgedrag van jongeren dankzij de Veilig Rijden Autoverzekering. Bij deze autoverzekering wordt de korting bepaald aan de hand van het rijgedrag dat via een app wordt bijgehouden. De rijstijlgegevens bieden -geanonimiseerd- inzicht in het rijgedrag van jongeren als groep.

De app houdt vier meetonderdelen bij: snelheid, bochten, remmen en optrekken. Uit die onderdelen rolt een score tussen de 0 en de 100, waarbij 100 zo veilig mogelijk is. Jongeren met deze verzekering scoren gemiddeld een rijscore van 67, iets lager dan het totale gemiddelde van 74. Dat verschil komt omdat de jeugd net iets vaker te hard rijdt en de bochten scherper neemt. Meer dan de helft van de jongeren scoort echter 75 of hoger. Een ruime meerderheid van deze groep weet zich dus positief te onderscheiden en scoort vergelijkbaar of zelfs beter dan oudere bestuurders.

Rijbewijscijfers

Er zijn in Nederland zo’n 3,1 miljoen jongvolwassenen in de leeftijdsgroep 18-30 jaar. Van die groep heeft 68 procent een rijbewijs, dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het percentage van de bevolking met een rijbewijs neemt in alle leeftijdsgroepen tot aan 65 jaar toe. De stijging is het sterkst tussen de groep 18-20 jaar (ongeveer 48 procent) en 20-25 jaar (ongeveer 70,5 procent). Op het platteland hebben meer mensen een rijbewijs dan in de stad en lang niet alle jongeren met een rijbewijs hebben een eigen auto. Slechts 23 procent van de rijbewijsbezitters tot 30 jaar heeft een eigen auto.

Minder kilometers

Gemiddeld rijden jongeren minder kilometers: zo’n 10.000 kilometer per jaar versus 15.000 kilometer voor de groep 30-60 jaar, schrijft de ANWB. Daarvoor stappen ze zo’n 600 tot 700 keer per jaar in de auto. Groningse jongeren rijden gemiddeld de meeste kilometers, terwijl men in Limburg het vaakst in de auto stapt. Ook is er een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen maken zowel meer kilometers als meer ritten.

In Nederland rijdt 15 procent van het totale wagenpark op diesel, onder jongeren bedraagt het aandeel dieselauto’s 13 procent. Dat is opvallend weinig verschil als je bedenkt dat jongeren aanzienlijk minder kilometers maken. Met Volvo’s worden de meeste kilometers gereden, met een Kia of Smart het minst. Het meest populair zijn de Volkswagen Golf en Polo.

Jongens versus meiden

Jongens rijden liever in luxere, snellere en krachtigere auto’s, gemiddeld gaan ze voor 106 pk. Voor meiden ligt dit getal lager: gemiddeld 83 pk. Niet verwonderlijk: jongers kiezen twee keer vaker voor een turbo. Meiden hebben dan weer vaker een nieuwere auto.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB: meeste jongeren zijn keurige weggebruikers | RijschoolPro
jongeren jonge bestuurder

ANWB: meeste jongeren zijn keurige weggebruikers

Hoe rijdt de jonge automobilist? Best wel netjes, volgens de ANWB. Wel rijdt de jeugd gemiddeld minder kilometers én ze kiezen vaker voor een Volkswagen Golf. Het blijkt uit data van de ANWB, de bond houdt het rijgedrag van hun verzekerden in de gaten via een app. Meer dan de helft van de jongeren is een keurige weggebruiker. 

De ANWB heeft allerlei inzichten in het rijgedrag van jongeren dankzij de Veilig Rijden Autoverzekering. Bij deze autoverzekering wordt de korting bepaald aan de hand van het rijgedrag dat via een app wordt bijgehouden. De rijstijlgegevens bieden -geanonimiseerd- inzicht in het rijgedrag van jongeren als groep.

De app houdt vier meetonderdelen bij: snelheid, bochten, remmen en optrekken. Uit die onderdelen rolt een score tussen de 0 en de 100, waarbij 100 zo veilig mogelijk is. Jongeren met deze verzekering scoren gemiddeld een rijscore van 67, iets lager dan het totale gemiddelde van 74. Dat verschil komt omdat de jeugd net iets vaker te hard rijdt en de bochten scherper neemt. Meer dan de helft van de jongeren scoort echter 75 of hoger. Een ruime meerderheid van deze groep weet zich dus positief te onderscheiden en scoort vergelijkbaar of zelfs beter dan oudere bestuurders.

Rijbewijscijfers

Er zijn in Nederland zo’n 3,1 miljoen jongvolwassenen in de leeftijdsgroep 18-30 jaar. Van die groep heeft 68 procent een rijbewijs, dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het percentage van de bevolking met een rijbewijs neemt in alle leeftijdsgroepen tot aan 65 jaar toe. De stijging is het sterkst tussen de groep 18-20 jaar (ongeveer 48 procent) en 20-25 jaar (ongeveer 70,5 procent). Op het platteland hebben meer mensen een rijbewijs dan in de stad en lang niet alle jongeren met een rijbewijs hebben een eigen auto. Slechts 23 procent van de rijbewijsbezitters tot 30 jaar heeft een eigen auto.

Minder kilometers

Gemiddeld rijden jongeren minder kilometers: zo’n 10.000 kilometer per jaar versus 15.000 kilometer voor de groep 30-60 jaar, schrijft de ANWB. Daarvoor stappen ze zo’n 600 tot 700 keer per jaar in de auto. Groningse jongeren rijden gemiddeld de meeste kilometers, terwijl men in Limburg het vaakst in de auto stapt. Ook is er een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen maken zowel meer kilometers als meer ritten.

In Nederland rijdt 15 procent van het totale wagenpark op diesel, onder jongeren bedraagt het aandeel dieselauto’s 13 procent. Dat is opvallend weinig verschil als je bedenkt dat jongeren aanzienlijk minder kilometers maken. Met Volvo’s worden de meeste kilometers gereden, met een Kia of Smart het minst. Het meest populair zijn de Volkswagen Golf en Polo.

Jongens versus meiden

Jongens rijden liever in luxere, snellere en krachtigere auto’s, gemiddeld gaan ze voor 106 pk. Voor meiden ligt dit getal lager: gemiddeld 83 pk. Niet verwonderlijk: jongers kiezen twee keer vaker voor een turbo. Meiden hebben dan weer vaker een nieuwere auto.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.