CBR hoopt eind dit jaar achterstanden te hebben weggewerkt

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) hoopt eind dit jaar de grote achterstanden bij de beoordeling van mensen die wegens leeftijd of ziekte periodiek een medische herkeuring moeten ondergaan te hebben weggewerkt. Dat zegt directeur en voormalig D66-leider Alexander Pechtold tegen De Telegraaf.

“Het zou mooi zijn als we eind dit jaar de achterstanden bij de medische beoordeling hebben weggewerkt en de klant ons weer als ’normale’ dienstverlener ziet. We lagen echt op koers, maar worden nu ook getroffen. Want 180.000 examens werden uitgesteld”, aldus Pechtold.

Thuiswerken

Vanwege de coronacrisis werkt tachtig procent van het personeel thuis. Ondanks dat slaagt het CBR er wel in de inhaalslag bij de gezondheidsverklaringen te maken, zegt Pechtold. “Dat betekent niet dat we er zijn, bij lange na niet, maar ik zie nu eindelijk licht aan de horizon gloren wat het beoordelen van rijgeschiktheid betreft.”

Het toch al overbelaste CBR heeft vorig jaar 772.394 gezondheidsverklaringen in behandeling moeten nemen. Dat was een stijging van 25 procent, vooral doordat mensen volgens Pechtold maanden eerder dan noodzakelijk een aanvraag deden uit angst voor lange wachtlijsten.

Dat zijn er zo’n 155.000 meer dan in 2018, een stijging van ruim 25 procent. Dit komt vooral doordat mensen volgens Pechtold maanden eerder dan noodzakelijk een aanvraag deden uit angst voor lange wachtlijsten. Bestuurders dienden in grote getale steeds eerder hun Gezondheidsverklaring in. CBR ontving in 2019 hierdoor 100.000 Gezondheidsverklaringen meer dan verwacht.

Meer besluiten

Naast een groter aantal binnengekomen gezondheidsverklaringen, nam het CBR in 2019 ook veel meer besluiten op de medische dossiers. Om precies te zijn 678.695 in 2019 tegenover 576.847 in 2018, een stijging van 18 procent. Dit kon doordat er met het nieuwe systeem steeds meer beoordelingen geautomatiseerd plaatsvonden én de productiviteit van de nieuwe beoordelingsteams toenam. Ook nam CBR extra artsen aan en is er overgewerkt om toch zoveel mogelijk klanten te helpen.

(RijschoolPro/ANP)

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.