lachgas in verkeer, (Sebastiaan ter Burg via Flickr)

Jongeren gebruiken lachgas vooral in de auto

Jongeren spreken vaak met elkaar af in een auto om lachgas te gebruiken. Dit doen ze vanwege de mate van vrijheid en privacy die een auto geeft, maar daarna is de stap klein voor jongeren om onder invloed van lachgas te gaan rijden. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert.

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om inzicht te krijgen in de motieven van jongeren voor het gebruiken van lachgas. Lachgas is steeds vaker de oorzaak van verkeersincidenten. In heel 2016 waren er 60 gevallen, maar in augustus 2019 stond de teller al op 960 incidenten.

Overschatting

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren veelal het gebruik van lachgas in het verkeer als onveilig bestempelen. Maar tegelijkertijd vinden ze hun persoonlijke lachgasgebruik in het verkeer wel veilig. Ze geven aan dat ze zelf prima in staat zijn om te kunnen autorijden onder invloed, bijvoorbeeld omdat het effect van lachgas op hen naar eigen zeggen wel meevalt en omdat zij nog niet eerder een verkeersongeluk onder invloed van lachgas hebben meegemaakt. Deze persoonlijke ervaringen versterken de zelfoverschatting van de jongeren.

TeamAlert vindt deze resultaten erg verontrustend en ontwikkelt met het ministerie van IenW een campagne om het lachgasgebruik onder jongeren in het verkeer aanpakken. De jongeren gaven in het onderzoek zelf al meer behoefte te hebben aan meer informatie over lachgas in het algemeen. Voor hen is het nog onduidelijk wat de precieze effecten en gevolgen zijn van het gebruiken van dit middel.

Locatie

Het onderzoek is uitgevoerd onder jongeren die ervaring hadden met het gebruik van lachgas. Volgens hen is de auto om meerdere redenen favoriet. Het is een plek met veel vrijheid, waarin de jongeren zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. Bovendien is de auto een warme, comfortabele plek, die privacy en ruimte geeft om samen met vrienden lachgas te gebruiken. Aan de andere kant is thuis bij de ouders geen optie en tijdens het uitgaan is de aanschaf van lachgas vaak niet betaalbaar.

Het probleem is echter dat de stap om te gaan rijden kleiner wordt als de jongeren zich al in een auto bevinden. Vooral omdat jongeren door het effect van lachgas het gevaar van het rijden onder invloed niet langer zien. De jongeren overschatten zichzelf door het lachgas en onderschatten de gevaren op het moment dat ze onder invloed zijn. Het maakt voor de jongeren niet uit of ze ergens geparkeerd staan of deelnemen aan het verkeer; in beide situaties gebruiken ze lachgas.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.