BMW, autopilot, ADAS

Jongeren staan positief tegenover rijhulpsystemen

Het merendeel van de jongeren is bekend met ADAS en heeft ervaring met de rijhulpsystemen. Hoewel de systemen veel voordelen hebben, geeft een kwart van de jongeren aan dat ADAS kunnen zorgen voor afleiding in de auto. Het blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert.

Steeds meer auto’s beschikken over rijhulpsystemen, ofwel ADAS, zoals cruise control of parkeerassistentie. Vanaf 2022 wordt een groot aantal ADAS zelfs verplicht in nieuwe auto’s, waaronder noodremsystemen, lane assist en snelheidsbeperkingen. Ook worden de rijhulpsystemen in de toekomst een verplicht onderdeel in het praktijkexamen. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren over de beschikbaarheid en gebruik van ADAS in de auto, meent TeamAlert.

Veiliger

Deze club onderzocht de bekendheid en het gebruik van ADAS onder jongeren. Uit deze enquête komt naar voren dat twee derde van de ondervraagde jongeren weleens in een auto rijdt met zulke systemen. De meest gebruikte hulpsystemen onder de ondervraagden zijn systemen die invloed hebben op de snelheid van de auto, die ondersteunen bij het parkeren of die zorgen dat je binnen de rijbaan blijft. Daarnaast vindt 85 procent van de jongeren ADAS een goede ontwikkeling en vindt ruim driekwart van de ondervraagde jongeren het autorijden veiliger worden door hulpsystemen.

Onoplettendheid

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de redenen om wel of niet met ADAS in een auto te rijden. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan met rijhulpsystemen te willen rijden, omdat deze het rijden makkelijker en meer ontspannen maken. Daarnaast is voor vier op de tien jongeren een reden om in een auto met ADAS te rijden dat de systemen het autorijden veiliger maken. Toch zou een derde van de ondervraagde jongeren liever niet met de hulpsystemen willen rijden als ze daar de kans voor krijgen, omdat zij niet willen vertrouwen op technieken waarvan ze niet zeker weten of deze perfect werken.

Daarnaast geeft ruim een kwart van de respondenten aan dat ADAS kunnen zorgen dat je als bestuurder minder goed oplet in het verkeer. Dat komt enerzijds doordat ze het gevoel hebben dat de systemen dat voor hen doen, anderzijds omdat zij afgeleid kunnen raken door de ADAS zelf. Aangezien de rijhulpsystemen verplicht worden voor het praktijkexamen, is het volgens TeamAlert van belang om dit risico op onoplettendheid te noemen tijdens de rijopleiding.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.