Autopilot

Zelfrijdende auto een stapje dichterbij

Nieuwe regelgeving vanuit de VN staat toe dat auto’s met een Automated Lane Keeping System (ALKS) binnen een rijstrook en tot maximaal 60 kilometer per uur zichzelf besturen. De bestuurder hoeft het stuur dan niet vast te houden. Vanaf 1 januari 2021 is deze vorm van rijden op de autopilot toegestaan.

De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (Unece) stemde eind juni in met een verandering in regelgeving waardoor (semi-)autonoom rijden een stapje dichterbij komt. Vanaf 1 januari volgend jaar mogen geautomatiseerde auto’s in bepaalde verkeersomgevingen zichzelf besturen. Dat geldt ook in Nederland. Het is de eerste bindende verordening over zogenoemde ‘level 3’ automatisering. Het besluit moet leiden tot veiligere wegen.

Voorwaarden

Het niveau 3-rijsysteem ALKS mag alleen worden gebruikt als aan een set voorwaarden wordt voldaan. Zo mogen er geen fietsers of voetgangers op de weg zijn. Ook moet de weg een fysieke scheiding hebben tussen de tegengestelde richtingen. De maximale snelheid is 60 km/uur.

Het toestaan van ALKS is bijzonder. Door dit systeem kan de auto tot stilstand komen zonder dat de bestuurder reageert op een signaal van de auto. De handen hoeven dus niet meer aan het stuur te blijven.

Autofabrikanten zijn vanaf januari verplicht om een bestuurdersherkenningssysteem in te bouwen. Deze vorm van autopilot werkt alleen als er iemand achter het stuur zit met een gordel om. Auto’s moeten ook een gegevensopslagsysteem krijgen, ofwel een black box (een DSSAD). Dat systeem registreert vervolgens alles wat er gebeurt wanneer de auto zichzelf bestuurt.

Goed voorbereid

Nederland is na Singapore wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Dat blijkt uit de KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2020. Nederland scoort goed op het vlak van Infrastructuur met een goed onderhouden wegennet en een fijnmazig laadnetwerk voor elektrische auto’s. Maar ook op het gebied van beleid en regelgeving gericht op het testen en experimenteren met autonome voertuigen scoort Nederland hoog. Het onderzoek analyseert dertig landen op basis van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle, grootschalige introductie van autonoom vervoer, zoals overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument. Nederland, Singapore en Noorwegen worden gevolgd door de Verenigde Staten, Finland en Zweden.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.