CBR vraagt kandidaten uit risicogebied om examen uit te stellen

Woon je, of kom je net terug uit, een gebied met code oranje? Kom dan niet op examen. Dat vraagt het CBR deze week opnieuw via social media aan alle examenkandidaten. Net in Antwerpen of Barcelona geweest? Blijft dan even thuis.

Stel je examen uit totdat je zeker weet dat je niet besmet bent met corona, vraagt het CBR. Dat kan kosteloos. “Zo houden we het veilig voor onze kandidaten en medewerkers.” Het rijvaardigheidsbureau houdt voor hun richtlijn de code oranje aan zoals die ook voor reizen naar het buitenland wordt afgegeven via Nederland Wereldwijd. Het CBR vraagt vakantiegangers of bewoners van deze gebieden hun examen uit te stellen.

De vraag om het examen uit te stellen bij een reis in een gebied met code oranje is onderdeel van het hygiëneprotocol van het CBR, nieuw is deze vraag dus niet. Wel wordt er nu opnieuw aandacht voor gevraagd vanwege toenemende aantallen vakantiegangers die corona(klachten) hebben bij thuiskomst.

Op dit moment zijn er nog geen gebieden in Nederland gemarkeerd met code oranje. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het CBR daar de nodige maatregelen op inrichten.

Voorzichtig

Het rijvaardigheidsbureau is voorzichtig als het aankomt op het coronavirus. Hoewel het dragen van een mondkapje in de lesauto alleen geldt als advies, is het verplicht om deze te dragen bij het examen.

Eind vorige week zijn de aangekondigde versoepelingen van de maatregelen met een maand uitgesteld. Instructeurs kunnen nu op z’n vroegst vanaf 1 september meerijden met het faalangstexamen. Meerijden met een regulier B-examen staat met de verschuiving van een maand pas voor na 1 november op de planning. Voor veel instructeurs is de vertraging een teleurstelling. Driekwart van de instructeurs geeft aan met de examens mee te willen rijden, bleek eerder uit een poll van RijschoolPro.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.