Fors minder files in 2020 door toename van thuiswerken

Na twee jaar van flinke filegroei is de filezwaarte in 2020 met maar liefst 63 procent gedaald in vergelijking met vorig jaar. Dit concludeert ANWB Verkeersinformatie op basis van haar filecijfers. De oproep van het kabinet op 15 maart om zoveel mogelijk thuis te blijven en zo min mogelijk te reizen had direct effect op de files in Nederland.

Nadat inwoners van de provincie Noord-Brabant op 10 maart het advies kregen om zo min mogelijk te reizen daalde de filezwaarte direct sterk. Niet alleen in Noord-Brabant maar ook in de aangrenzende provincies Gelderland, Utrecht en Limburg nam het aantal files af.

Na de oproep op 15 maart om zoveel mogelijk thuis te blijven en te werken zijn drukke spitsen uitgebleven. Dankzij het mooie weer ontstonden overdag in het voorjaar en in de zomer wel meer files. Tijdens de zomervakantie was het overdag zelfs drukker dan vorig jaar. Het uitblijven van buitenlandse vakanties zal hier zeker aan hebben bijgedragen.

Hiermee komt een einde aan jarenlange filegroei. Vorig jaar om deze tijd meldde de ANWB dat de filezwaarte in 2019 met 17 procent was toegenomen. In 2018 was dat zelfs 20 procent. In 2017 was er bij uitzondering sprake van minder dan een procent groei, maar ook in de jaren daarvoor nam de filezwaarte toe.

Drukste wegen

Op onderstaande wegen stonden in 2020 de meeste files:

  • A7 tussen Hoorn en Heerenveen – op de Afsluitdijk
  • N3 Papendrecht richting Dordrecht – bij Dordrecht
  • A27 Utrecht richting Breda – tussen Lexmond en Werkendam
  • A4 Amsterdam richting Den Haag – tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude
  • A1 Apeldoorn richting Hengelo – tussen Deventer en Bathmen
  • A12 Duitse grens richting Arnhem – tussen Zevenaar en Arnhem
  • A58 Tilburg richting Eindhoven – tussen Moergestel en Oirschot
  • A15 Gorinchem tussen Rotterdam – tussen Hardinxveld-Giessendam en Papendrecht
  • A4 Den Haag richting Rotterdam – tussen Delft en knooppunt Kethelplein
  • A1 Amsterdam tussen Apeldoorn – bij Amersfoort
Onderwerpen:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.