Opinie: ‘Alle rijscholen moeten nu een lesprijs van 65 euro gaan hanteren’

Marcel Nieuwland wil alle rijinstructeurs in Nederland oproepen om een lesprijs van minimaal 65 euro te hanteren. “Dan kunnen we reserves sparen voor tegenvallers en kunnen instructeurs eindelijk pensioen opbouwen”, verklaart Nieuwland, motorinstructeur en eigenaar van rijschool 1-2 Ride/Drive.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

39 reacties op “Opinie: ‘Alle rijscholen moeten nu een lesprijs van 65 euro gaan hanteren’”

Mart Kuiper|19.02.21|16:08

Prijstechnisch oke, kijk maar naar het uurtarief van de monteur in je garage. Ik zou t zo doen ware het niet dat bestaande klanten 25% lesprijs verhoging echt niet accepteren, die voelen zich voor het blok gezet. En zolang nieuwe leerlingen nog steeds voor een paar tientjes bij prijsvechters en beun de hazen kunnen rijden, loop ik een hoop omzet mis. Dus ja we moeten omhoog maar zo’n grote stap ineens schiet je jezelf mee in de voet.

Herb Rikers|19.02.21|16:21

Maar die 35 euro gaan echt niet allemaal naar de belasting, Marcelletje. Dus leg maar eens uit wat je daar dan mee doet. Volgens mij heb jij echt een verkeert beeld van goed ondernemerschap.

Kees Nas|19.02.21|17:31

Graag. Ook even aanpassen op de website van het Cbr. Is bikkelhard noodzakelijk en was al jaren een doorn in m’n oog. Iedereen even netjes meedoen graag. Niks geen prijsgevechten meer. Beter relaxed een normale boterham verdienen dan je helemaal gek werken voor een zakcentje. Al helemaal omdat we afgelopen periode en vermoedelijk nog wel langer geen enkele euro MOGEN verdienen.
Komende tijd wordt t toch druk zat.
Goed moment?

A.b|19.02.21|18:27

Ja, deze kans komt waarschijnlijk nooit meer terug. Het moet gewoon een keer afgelopen zijn hard werken veel overuren draaien voor weinig geld.

Els van Voren|19.02.21|23:38

Even over de als maar terug kerende (loze) kreet om de btw af te schaffen. Zodra ze in Den Haag zouden besluiten dat de btw eraf gaat, zal dat heel breed en dan bedoel ik dus heel breed in de media aandacht aan worden besteed. Zien jullie de koppen al voor je? Rijlessen worden 21% goedkoper, Den Haag het nieuwe kabinet heeft besloten om de btw voor de rijlessen te schrappen. De grote winnaars zijn de kandidaten….. bla bla.
De lesprijzen zullen eerder dalen dan stijgen!

Els van Voren|19.02.21|23:47

En wat te denken van de grote prijsvechter die straks weer iedere zondag bij Harry zit? Die zal over de ruggen van zijn franchisenemers doodleuk gaan verkondigen dat een les bij hun nog maar 30 euro kost! Dus wat schiet de branche nu echt op met het afschaffen van de btw? Zeker geen hogere lesprijs!
Een vaste lesprijs afspreken mag van de ACM niet dus ook doodlopend. Blijft er over de vrijwillige basis, en als je daar in geloof zou ik een staatslot kopen de kans om te winnen is dan groter!

A.b|20.02.21|17:06

@Herb, 35 euro dat gaat inderdaad niet allemaal naar de belastingdienst maar dat gaat naar andere vaste lasten, uiteindelijk blijft maar een tientje of iets meer van over.

Thalia Kemper|20.02.21|17:16

En, hoe betaald de leerling dit? Weet u wat zij verdienen!!!

A.b|20.02.21|17:31

Thalia,

Idd, meestal betalen de ouders.

A.b|20.02.21|17:33

Een deel of volledig.

Bert de Weerd|20.02.21|18:25

En hij hanteert zelf een lesprijs van 47,50. De held :)

Bert de Weerd|20.02.21|18:27

En zelf hanteert hij een lesprijs van 47,50. De held. :)

Rozjan Mattawka|20.02.21|19:44

Helemaal mee eens ???

Eric Mertens|21.02.21|11:07

60 rijlessen en dan geslaagd,achterstand bij cbr weggewerkt.

Eric Mertens|21.02.21|11:09

60 rijlessen,en dan geslaagd.
Achterstand bij cbr weggewerkt.

A.b|21.02.21|11:38

Eric,

Ja, 60 lesuren TTT verplichten en examinator rechts op de achterbank dan slaagt bijna iedereen.

Mart Kuiper|21.02.21|12:20

TTT moeten we juist eens vanaf, net als faalangst examens. Daar is nu gewoon geen tijd voor. Gewoon een aantal extra rijlessen om beter voorbereid te zijn en meer zelfvertrouwen te creëren en dan even de tanden en kiezen op elkaar en rijden met dat examen…worden de kinderen groot van. Vroeger hadden we dit allemaal niet nodig maar tegenwoordig moet iedereen gepamperd worden, een aai over de bol krijgen en alles voorgekauwd.

A.b|21.02.21|12:23

Erik,

Oh ja, ik heb hele goede ervaringen met faalangstexamen. Inderdaad 60 rijlessen, TTT verplichten en bij iedereen faalangstexamen aanvragen.

A.b|21.02.21|12:31

Mark,

Klopt helemaal wat je zegt. De jeugd van tegenwoordig is anders.

Nienke vd Veen|21.02.21|13:56

Wat belachelijk dat het CBR geen BTW hoeft af te dragen..
En rijscholen wel..
Een rijbewijs is tegenwoordig geen luxe item meer.. als ik de mogelijkheid had om te gaan wonen waar ik werk kan vinden, dan zou ik het prima met fiets en ov redden. Maarja.. problemen op de woningmarkt. dat wordt m eerst nog echt niet.

A.b|21.02.21|14:39

Een rijbewijs is al jarenlang geen luxe meer. Een mens kan tegenwoordig echt niet zonder vervoermiddel.

Blijkbaar is het toch geen luxe daarom betaalt het CBR geen BTW.

Melanie Veen|22.02.21|07:37

65 euro , ben je gek, alsof iedereen dat zomaar kan betalen. Ik vomd 37 euro al schrikbarend. Maar dit… alsof t op mijn rug groeit. Ik ben al 5000 euro kwijt en heb nog niets. Niet eens een pasje

J|22.02.21|10:14

Schandalig dat we nog steeds niet voor vol worden aangezien en hoe de overheid ons heeft laten stikken in deze tijden .
En nu straks zonder een goed vaccinatiebeleid ons als proefkonijnen de auto in sturen omdat men de boel niet voor elkaar heeft .
Gisteren op het nieuws hele ophef we hebben nu 1 miljoen mensen gevaccineerd , wat een misplaatste trots !!!!!
Nog 16 miljoen te gaan dus hou op met die poppenkast als regering JULLIE VERZAKEN !!!!!

J|22.02.21|10:16

Maar waar we wel jarenlang voor hebben betaald is onze omzet&inkomstenbelasting en nu summiere hulp .

Een volwaardige CAO is de oplossing en een landelijk minimum lest tarief zodat we elkaar dan maar de kop boven water weten te houden.

Tijd voor de branche organisatie’s om daar anno 2021 een op in te zetten .

J|22.02.21|10:20

Een CAO is anno 2021 de oplossing en een landelijk minimum les tarief .
Branche organisatie’s waar blijven jullie ?
Is dit niet de basis van elke bedrijfstak in Nederland waarin we als vol worden aangezien onder de juiste arbeidsvoorwaarden.

Mart Kuiper|22.02.21|10:25

Melanie Veen dat €37 voor jou een hoop geld is begrijp ik. Maar als je later groot bent, misschien een eigen bedrijfje runt of in ieder geval weet wat er in de wereld te koop is zul je concluderen dat jouw rijschool waar je dat moet betalen eigenlijk met vrijwilligers werk bezig is.
Dus oordeel niet als je er geen weet van hebt.

Victor Dijk|22.02.21|10:48

Misschien moet de heer Nieuwland eerst zelf eens de prijzen aanpassen naa €65,- i.p.v. stuntprijzen te hanteren. Geef dan het goede voorbeeld en begin er zelf mee!

Lars L|22.02.21|11:03

Ik zie hier veel staan dat ouders alles betalen, de jeugd nergens weet van heeft, etc.
Is natuurlijk allemaal een beetje kort door de bocht.
Ten eerste zal zeker de helft hun rijbewijs zelf moeten betalen, puur uit principe of omdat het geld er simpelweg niet is. Rijbewijzen zijn immers ook geen luxe meer, maar gewoon een levensbehoefte.

En als je eens nagaat dat het minimum loon voor 16 jarigen 3,70 euro is, betekent dat de jeugd 18 uur moet werken per les. Voor 40 lessen is dat ruim 700 uur.

Ron van Maaren|22.02.21|11:10

Marcel Nieuwland. Je roept iedereen op om een prijs te hanteren van 65 euro per uur.
Je weet dat “oproepen tot” al gevaarlijk is. Daarmee maak je prijsafspraken. Dat is in een vrije markt strafbaar.

Je mag wel zeggen om een goed renderend bedrijf te hebben zou eigenlijk de lesprijs wat omhoog moeten. Dan kunnen we een buffer aanleggen. Overigens snap ik wel je verhaal.

Steven Kerstel|22.02.21|11:24

Wacht even, stel je nou echt dat de dank voor het met belasting geld steunen van de rijschool branche is om nu de prijzen fors te verhogen vanwege de schaarste en achterstanden die er zijn ontstaan? Zou het niet eerlijker zijn om dan eerst de ontvangen steun terug te betalen?

Alternatief is om de prijzen te handhaven zoals ze waren en extra uren te maken, zoals andere ondernemers ook doen. Dat genereert ook extra inkomsten.

Daniel Belt|22.02.21|12:51

Zolang de rijschoolhouders in dure audis en amgs en gti’s en grote bakken rijden moet men niet klagen ik zie zat ontiegelijk dure auto’s rijden als je daar nou eens mee begint scheelt al een hoop.

Laura Bergman|22.02.21|16:18

Geldt dan ook: no cure, no pay?

A.b|22.02.21|17:26

Laura,

Wat voor no cure no pay?

Een rijbewijs halen kost geld, no cure, no pay bestaat hier niet.

A.b|22.02.21|17:35

65 euro van Marcel is zelfs aan de lage kant, wij hebben een achterstand van ongeveer 20 jaar.

A.b|22.02.21|17:47

Lars,
Voor je rijbewijs moet je sparen. Als je een auto wilt kopen ga je toch niet tegen de garage zeggen van joh luister ik wil graag die auto kopen maar ik verdien maar 3.70 per uur.

Wim de Jong|22.02.21|20:35

€ 65,00 ????? Schandalig. Dat is eigenlijk pure geldklopperij, en zakkenvullen. Om nu opeens te komen met deze verhoging? Dus zo zet je je klanten voor het blok: stikken of slikken. Accepteer jij dan wel opeens dat een biertje € 12 gaat kosten, omdat de horeca het ook lastig heeft gehad? Kunnen ze ook reserves opbouwen. Een treinkaartje was ook al jaren nagenoeg kostprijs…gaat dat nu 2 keer zo duur worden, NEE !! Zelfde met vliegtickets, dat dan 2 keer zo duur? NEE.

A.b|22.02.21|21:30

Wim,

Zoek maar is op internet en type advies lesprijs autorijles, in 2011 was adviesprijs van minimaal 50 per uur. Wij lopen tientallen jaren achter.

Truus Hoek|25.02.21|14:09

Gezien de opleidingseisen en bijscholingen, instructeurs zijn vakmensen, maar krijgen een salaris, die lang niet in verhouding staat tot de geleverde diensten. Kan hier nog een heel verhaal van maken, maar neem van mij aan:
ALS JULLIE NU DE KOPPEN NIET BIJ ELKAAR STEKEN EN GEEN HOGERE RIJLESPRIJS AFSPREKEN, GEBEURT HET NIET MEER
Hoeft niet in een keer. Marcel succes
Geen behoefte aan reacties, ben gepensioneerd, maar hoop dat jullie het nu eens gezamenlijk aanpakken, HET IS NU OF NOOIT
vrgr John

Arie Stok|25.02.21|16:37

van welke planeet kom jij

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opinie: ‘Alle rijscholen moeten nu een lesprijs van 65 euro gaan hanteren’ | RijschoolPro

Opinie: ‘Alle rijscholen moeten nu een lesprijs van 65 euro gaan hanteren’

Marcel Nieuwland wil alle rijinstructeurs in Nederland oproepen om een lesprijs van minimaal 65 euro te hanteren. “Dan kunnen we reserves sparen voor tegenvallers en kunnen instructeurs eindelijk pensioen opbouwen”, verklaart Nieuwland, motorinstructeur en eigenaar van rijschool 1-2 Ride/Drive.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

39 reacties op “Opinie: ‘Alle rijscholen moeten nu een lesprijs van 65 euro gaan hanteren’”

Mart Kuiper|19.02.21|16:08

Prijstechnisch oke, kijk maar naar het uurtarief van de monteur in je garage. Ik zou t zo doen ware het niet dat bestaande klanten 25% lesprijs verhoging echt niet accepteren, die voelen zich voor het blok gezet. En zolang nieuwe leerlingen nog steeds voor een paar tientjes bij prijsvechters en beun de hazen kunnen rijden, loop ik een hoop omzet mis. Dus ja we moeten omhoog maar zo’n grote stap ineens schiet je jezelf mee in de voet.

Herb Rikers|19.02.21|16:21

Maar die 35 euro gaan echt niet allemaal naar de belasting, Marcelletje. Dus leg maar eens uit wat je daar dan mee doet. Volgens mij heb jij echt een verkeert beeld van goed ondernemerschap.

Kees Nas|19.02.21|17:31

Graag. Ook even aanpassen op de website van het Cbr. Is bikkelhard noodzakelijk en was al jaren een doorn in m’n oog. Iedereen even netjes meedoen graag. Niks geen prijsgevechten meer. Beter relaxed een normale boterham verdienen dan je helemaal gek werken voor een zakcentje. Al helemaal omdat we afgelopen periode en vermoedelijk nog wel langer geen enkele euro MOGEN verdienen.
Komende tijd wordt t toch druk zat.
Goed moment?

A.b|19.02.21|18:27

Ja, deze kans komt waarschijnlijk nooit meer terug. Het moet gewoon een keer afgelopen zijn hard werken veel overuren draaien voor weinig geld.

Els van Voren|19.02.21|23:38

Even over de als maar terug kerende (loze) kreet om de btw af te schaffen. Zodra ze in Den Haag zouden besluiten dat de btw eraf gaat, zal dat heel breed en dan bedoel ik dus heel breed in de media aandacht aan worden besteed. Zien jullie de koppen al voor je? Rijlessen worden 21% goedkoper, Den Haag het nieuwe kabinet heeft besloten om de btw voor de rijlessen te schrappen. De grote winnaars zijn de kandidaten….. bla bla.
De lesprijzen zullen eerder dalen dan stijgen!

Els van Voren|19.02.21|23:47

En wat te denken van de grote prijsvechter die straks weer iedere zondag bij Harry zit? Die zal over de ruggen van zijn franchisenemers doodleuk gaan verkondigen dat een les bij hun nog maar 30 euro kost! Dus wat schiet de branche nu echt op met het afschaffen van de btw? Zeker geen hogere lesprijs!
Een vaste lesprijs afspreken mag van de ACM niet dus ook doodlopend. Blijft er over de vrijwillige basis, en als je daar in geloof zou ik een staatslot kopen de kans om te winnen is dan groter!

A.b|20.02.21|17:06

@Herb, 35 euro dat gaat inderdaad niet allemaal naar de belastingdienst maar dat gaat naar andere vaste lasten, uiteindelijk blijft maar een tientje of iets meer van over.

Thalia Kemper|20.02.21|17:16

En, hoe betaald de leerling dit? Weet u wat zij verdienen!!!

A.b|20.02.21|17:31

Thalia,

Idd, meestal betalen de ouders.

A.b|20.02.21|17:33

Een deel of volledig.

Bert de Weerd|20.02.21|18:25

En hij hanteert zelf een lesprijs van 47,50. De held :)

Bert de Weerd|20.02.21|18:27

En zelf hanteert hij een lesprijs van 47,50. De held. :)

Rozjan Mattawka|20.02.21|19:44

Helemaal mee eens ???

Eric Mertens|21.02.21|11:07

60 rijlessen en dan geslaagd,achterstand bij cbr weggewerkt.

Eric Mertens|21.02.21|11:09

60 rijlessen,en dan geslaagd.
Achterstand bij cbr weggewerkt.

A.b|21.02.21|11:38

Eric,

Ja, 60 lesuren TTT verplichten en examinator rechts op de achterbank dan slaagt bijna iedereen.

Mart Kuiper|21.02.21|12:20

TTT moeten we juist eens vanaf, net als faalangst examens. Daar is nu gewoon geen tijd voor. Gewoon een aantal extra rijlessen om beter voorbereid te zijn en meer zelfvertrouwen te creëren en dan even de tanden en kiezen op elkaar en rijden met dat examen…worden de kinderen groot van. Vroeger hadden we dit allemaal niet nodig maar tegenwoordig moet iedereen gepamperd worden, een aai over de bol krijgen en alles voorgekauwd.

A.b|21.02.21|12:23

Erik,

Oh ja, ik heb hele goede ervaringen met faalangstexamen. Inderdaad 60 rijlessen, TTT verplichten en bij iedereen faalangstexamen aanvragen.

A.b|21.02.21|12:31

Mark,

Klopt helemaal wat je zegt. De jeugd van tegenwoordig is anders.

Nienke vd Veen|21.02.21|13:56

Wat belachelijk dat het CBR geen BTW hoeft af te dragen..
En rijscholen wel..
Een rijbewijs is tegenwoordig geen luxe item meer.. als ik de mogelijkheid had om te gaan wonen waar ik werk kan vinden, dan zou ik het prima met fiets en ov redden. Maarja.. problemen op de woningmarkt. dat wordt m eerst nog echt niet.

A.b|21.02.21|14:39

Een rijbewijs is al jarenlang geen luxe meer. Een mens kan tegenwoordig echt niet zonder vervoermiddel.

Blijkbaar is het toch geen luxe daarom betaalt het CBR geen BTW.

Melanie Veen|22.02.21|07:37

65 euro , ben je gek, alsof iedereen dat zomaar kan betalen. Ik vomd 37 euro al schrikbarend. Maar dit… alsof t op mijn rug groeit. Ik ben al 5000 euro kwijt en heb nog niets. Niet eens een pasje

J|22.02.21|10:14

Schandalig dat we nog steeds niet voor vol worden aangezien en hoe de overheid ons heeft laten stikken in deze tijden .
En nu straks zonder een goed vaccinatiebeleid ons als proefkonijnen de auto in sturen omdat men de boel niet voor elkaar heeft .
Gisteren op het nieuws hele ophef we hebben nu 1 miljoen mensen gevaccineerd , wat een misplaatste trots !!!!!
Nog 16 miljoen te gaan dus hou op met die poppenkast als regering JULLIE VERZAKEN !!!!!

J|22.02.21|10:16

Maar waar we wel jarenlang voor hebben betaald is onze omzet&inkomstenbelasting en nu summiere hulp .

Een volwaardige CAO is de oplossing en een landelijk minimum lest tarief zodat we elkaar dan maar de kop boven water weten te houden.

Tijd voor de branche organisatie’s om daar anno 2021 een op in te zetten .

J|22.02.21|10:20

Een CAO is anno 2021 de oplossing en een landelijk minimum les tarief .
Branche organisatie’s waar blijven jullie ?
Is dit niet de basis van elke bedrijfstak in Nederland waarin we als vol worden aangezien onder de juiste arbeidsvoorwaarden.

Mart Kuiper|22.02.21|10:25

Melanie Veen dat €37 voor jou een hoop geld is begrijp ik. Maar als je later groot bent, misschien een eigen bedrijfje runt of in ieder geval weet wat er in de wereld te koop is zul je concluderen dat jouw rijschool waar je dat moet betalen eigenlijk met vrijwilligers werk bezig is.
Dus oordeel niet als je er geen weet van hebt.

Victor Dijk|22.02.21|10:48

Misschien moet de heer Nieuwland eerst zelf eens de prijzen aanpassen naa €65,- i.p.v. stuntprijzen te hanteren. Geef dan het goede voorbeeld en begin er zelf mee!

Lars L|22.02.21|11:03

Ik zie hier veel staan dat ouders alles betalen, de jeugd nergens weet van heeft, etc.
Is natuurlijk allemaal een beetje kort door de bocht.
Ten eerste zal zeker de helft hun rijbewijs zelf moeten betalen, puur uit principe of omdat het geld er simpelweg niet is. Rijbewijzen zijn immers ook geen luxe meer, maar gewoon een levensbehoefte.

En als je eens nagaat dat het minimum loon voor 16 jarigen 3,70 euro is, betekent dat de jeugd 18 uur moet werken per les. Voor 40 lessen is dat ruim 700 uur.

Ron van Maaren|22.02.21|11:10

Marcel Nieuwland. Je roept iedereen op om een prijs te hanteren van 65 euro per uur.
Je weet dat “oproepen tot” al gevaarlijk is. Daarmee maak je prijsafspraken. Dat is in een vrije markt strafbaar.

Je mag wel zeggen om een goed renderend bedrijf te hebben zou eigenlijk de lesprijs wat omhoog moeten. Dan kunnen we een buffer aanleggen. Overigens snap ik wel je verhaal.

Steven Kerstel|22.02.21|11:24

Wacht even, stel je nou echt dat de dank voor het met belasting geld steunen van de rijschool branche is om nu de prijzen fors te verhogen vanwege de schaarste en achterstanden die er zijn ontstaan? Zou het niet eerlijker zijn om dan eerst de ontvangen steun terug te betalen?

Alternatief is om de prijzen te handhaven zoals ze waren en extra uren te maken, zoals andere ondernemers ook doen. Dat genereert ook extra inkomsten.

Daniel Belt|22.02.21|12:51

Zolang de rijschoolhouders in dure audis en amgs en gti’s en grote bakken rijden moet men niet klagen ik zie zat ontiegelijk dure auto’s rijden als je daar nou eens mee begint scheelt al een hoop.

Laura Bergman|22.02.21|16:18

Geldt dan ook: no cure, no pay?

A.b|22.02.21|17:26

Laura,

Wat voor no cure no pay?

Een rijbewijs halen kost geld, no cure, no pay bestaat hier niet.

A.b|22.02.21|17:35

65 euro van Marcel is zelfs aan de lage kant, wij hebben een achterstand van ongeveer 20 jaar.

A.b|22.02.21|17:47

Lars,
Voor je rijbewijs moet je sparen. Als je een auto wilt kopen ga je toch niet tegen de garage zeggen van joh luister ik wil graag die auto kopen maar ik verdien maar 3.70 per uur.

Wim de Jong|22.02.21|20:35

€ 65,00 ????? Schandalig. Dat is eigenlijk pure geldklopperij, en zakkenvullen. Om nu opeens te komen met deze verhoging? Dus zo zet je je klanten voor het blok: stikken of slikken. Accepteer jij dan wel opeens dat een biertje € 12 gaat kosten, omdat de horeca het ook lastig heeft gehad? Kunnen ze ook reserves opbouwen. Een treinkaartje was ook al jaren nagenoeg kostprijs…gaat dat nu 2 keer zo duur worden, NEE !! Zelfde met vliegtickets, dat dan 2 keer zo duur? NEE.

A.b|22.02.21|21:30

Wim,

Zoek maar is op internet en type advies lesprijs autorijles, in 2011 was adviesprijs van minimaal 50 per uur. Wij lopen tientallen jaren achter.

Truus Hoek|25.02.21|14:09

Gezien de opleidingseisen en bijscholingen, instructeurs zijn vakmensen, maar krijgen een salaris, die lang niet in verhouding staat tot de geleverde diensten. Kan hier nog een heel verhaal van maken, maar neem van mij aan:
ALS JULLIE NU DE KOPPEN NIET BIJ ELKAAR STEKEN EN GEEN HOGERE RIJLESPRIJS AFSPREKEN, GEBEURT HET NIET MEER
Hoeft niet in een keer. Marcel succes
Geen behoefte aan reacties, ben gepensioneerd, maar hoop dat jullie het nu eens gezamenlijk aanpakken, HET IS NU OF NOOIT
vrgr John

Arie Stok|25.02.21|16:37

van welke planeet kom jij

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.