
EU: ‘We moeten niet wachten op verkeersveiligheidscrisis’
Slechts één EU-lidstaat is er tussen 2010 en 2020 in geslaagd het EU-doel te behalen om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te halveren, namelijk Griekenland. Nederland sluit de ranglijst, met een vermindering van 5 procent in het afgelopen decennium. “Het is erg jammer dat we de doelstelling weer niet gehaald hebben en we moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen”, aldus Matthew Baldwin, Deputy Director General bij DG Move. “Dit moet onze katalysator zijn om het beter te doen.”
De cijfers over het aantal verkeersdoden in Europa zijn woensdag gepubliceerd door de European Transport Safety Council (ETSC). Er is wel degelijk sprake van een flink afname, namelijk gemiddeld 37 procent in tien jaar. Vooral in 2020 was sprake van een ongekende daling: er vielen 3.900 doden minder dan een jaar daarvoor. Dit komt hoofdzakelijk door het verminderde aantal reisbewegingen door corona.
Doelstelling niet gehaald
Hoewel er door de inspanningen in de afgelopen tien jaar naar schatting ruim 56.000 levens zijn gered en zo’n 156 miljard euro is bespaard, is de Europese transportorganisatie niet tevreden. Tussen 2001 en 2010 werd de EU-doelstelling voor de vermindering van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers ook niet gehaald. Volgens topman Antonio Avenoso van de ETSC bevindt de EU zich op een keerpunt. “Succes is niet gegarandeerd.”
Hij vervolgt: “Europa heeft politiek leiderschap nodig. Elke weggebruiker heeft het recht en de verantwoordelijkheid om te kunnen reizen zonder zijn leven of het leven van anderen in de waagschaal te leggen. Beleidsmakers hebben dus de taak om een systeem te bouwen dat iedereen beschermd. Zullen zij dit oppakken met dezelfde energie en toewijding waarmee ze COVID hebben aangepakt?”
Nieuwe doelen
Voor het komende decennium heeft de Europese commissie….
Lees dit artikel verder op Verkeersnet.nl
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?