Grote stijging van ernstige verkeersgewonden verwacht in 2040

Het is slecht gesteld met de verkeersveiligheid. Volgens voorspellingen zal het aantal ernstig gewonden toenemen naar 37.000 slachtoffers in 2040, terwijl dat er nu jaarlijks nog ’slechts’ 21.500 zijn. Het totaal aantal verkeersdoden zal gelijk blijven met het niveau van rond de 500 verkeersdoden per jaar.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) voerde een verkeersprognose voor 2040 uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin wordt voorspeld dat het aantal ernstige verkeersgewonden tot 2040 flink zal stijgen.

Het aantal verkeersdoden zal stabiliseren rond de 500 per jaar tot 2040. Opvallend is dat naar verwachting het aantal dodelijke ongevallen met scootmobielen van 43 zal toenemen met 160 procent.

Voorzitter Nelly Vollebregt van de Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS) is verbijsterd als ze de prognoses ziet en vertelt aan De Telegraaf: “Het roer moet om. De verkeersveiligheid heeft de afgelopen jaren een beschamende ontwikkeling doorgemaakt, met desastreuze gevolgen en immens veel leed voor verkeersslachtoffers en hun nabestaanden. De langetermijnprognoses laten zien dat er geen andere opties zijn dan per direct het tij te keren.”

(Bron: ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

8 reacties op “Grote stijging van ernstige verkeersgewonden verwacht in 2040”

Hans Jeanson|08.07.21|09:34

Niet zo gek, als er geen handhaving op de naleving van de regels meer is. Met name op datgene wat de mensen met de rijles leren.
Met snelheid maakt men zich er makkelijk van af door een bord te planten, echter het zit em niet in de snelheid 5 km meer of minder, maar juist in de gedragsregels, zoals kijken voorrang verlenen, vóór laten gaan etc. en niet dat mensen geobsedeerd naar hun snelheidsmeter gaan zitten staren om dat de snelheidsmeting om de hoek loert.

A.b|08.07.21|09:53

Hans,

Nee, dat is niet met datgene wat de mensen met rijles leren. Leerling doet bij het CBR examen voordat de leerling de weg op mag, als een leerling bij het CBR slaagt dan ga ik er vanuit dat hij of zij veilig auto kan rijden.

Probleem ligt ergens anders, denk aan te hard rijden, gebruik van mobiele telefoons, drugs etc.

Hans Jeanson|08.07.21|11:53

A.B., Ik denk dat de essentie van mijn reactie niet wordt begrepen.
Te hard rijden is niet het grootste probleem. Het is de totale uitvoering van de verkeersopgave en de toepassing van de verkeersregels en huftergedrag waar het mis gaat.
Iemand die zijn examen haalt of al decennia een rijbewijs heeft, daar kan men niet vanuit gaan dat hij/zij per definitie veilig auto kan rijden.
Snelheidsbeperkingen instellen is slechts symboolpolitiek.

A.b|08.07.21|12:58

Klopt, ervaringen bouw je beetje bij beetje op. Een beginnende bestuurder heeft natuurlijk geen rijervaring. Als ik mijn leerlingen echt goed moet gaan begeleiden inclusief ervaring dan heeft men minimaal 200 rijlessen nodig.

PH Servaas|08.07.21|16:42

Misschien wordt het eens tijd dat er ook eens een bijscholling voor personen auto komt.
Voor instructeur is hij er al voor de vrachtwagen en waarom niet voor de personen auto,maar dan wel deze twee al uitzonderen want die volgen al cursussen om de verkeers veiligheid te verbeteren en het hoeft niet dubbel op nederland kennend.
Het is eigenlijk van de gekke dat je je rijbewijs haalt nu op je 17e en er tot je niet meer kan of mag door kan rijden.

A.b|09.07.21|00:15

PH, eens om de 5 of 10 jaar wat bijscholing volgen voor personenauto/motor lijkt mij ook handig maar is lastig in te voeren met zoveel rijbewijs bezetters en mensen met veel rijervaring.

A.b|11.07.21|10:40

PH, voor bestuurders tot 5 jaar rijervaring eens om de 5 jaar bijscholing volgen en voor mensen die geen autorijden maar wel in het bezit van rijbewijs ook 1 keer om de 5 jaar bijscholing volgen en ook voor ervaren bestuurders die vaak schades en gevaarlijke rijgedrag tonen.

Bijscholing bestaat uit theorie en praktijk. Inderdaad waarom niet voor personenauto en motor.

A.b|11.07.21|13:48

PH, ik zat net te denken die bijscholing komt toch nooit.
Volgens mij is meneer Roemer nu druk bezig met de minister om de kwaliteit in de branche te verbeteren.

Men zoekt altijd de makkelijkste weg en dat zijn wij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.