Rotterdam en Den Haag starten campagne tegen asociaal rijgedrag

In Den Haag en Rotterdam ging op 12 juli de campagne ‘VROEMVROEM deed je toen’ tegen asociaal verkeersgedrag van start. Voor de campagne maken rapper Winne en vlogger YousToub video’s waarin ze de straat op gaan en jonge automobilisten interviewen die asociaal rijgedrag vertonen met hun vaak exclusieve auto’s, zoals toeteren, anderen aanspreken en te hard rijden. 

In veel gemeenten is het een herkenbaar beeld: jonge automobilisten met vaak dure, exclusieve wagens, die met opzet te hard rijden, geluidsoverlast veroorzaken, rondjes rijden of ander imponeergedrag vertonen. Zeker in de zomer komt dit gedrag veel voor. Het leidt tot ergernis bij omwonenden en andere weggebruikers en tot gevaarlijke situaties. Om dit aan te pakken hebben het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam en Den Haag de handen ineengeslagen voor deze nieuwe campagne.

Winne en Youstoub

Winne en YousToub spelen de hoofdrol in ‘VROEMVROEM deed je toen’. Zij zijn gepassioneerd voor de campagne omdat zij dit asociale verkeersgedrag ook heel vervelend vinden en jongeren willen inspireren om hun verkeersgedrag aan te passen. Winne: ‘Je kan ook gezien worden zonder luid te zijn, dat is ook een stuk sympathieker en charmanter. Ik hou van prachtige auto’s, die zijn er alleen niet voor om in het centrum lawaai mee te maken. Ik denk dat negen van de tien mensen dit niet zo leuk vinden en die ene persoon die dit wel leuk vindt, zit waarschijnlijk naast je in de auto.’

YousToub: ‘Als Hagenees ben ik vaak te vinden op Scheveningen. Vooral als het lekker weer is, zie ik vaak hoe verkeerd het eraan toe gaat. Jongeren die met mooie dure auto’s langsrijden om vervolgens voor overlast te zorgen. Heel vervelend, niet alleen voor de mensen die op dat moment daar lopen maar vooral ook voor de buurtbewoners. Ouderen die op een rustigere manier willen leven. We begrijpen dat jongeren met mooie auto’s indruk proberen te maken. Alleen de manier waarop ze dat doen, denk aan hard gassen, toeteren, andere aanspreken en ander asociaal rijgedrag is gewoon verkeerd en kinderachtig. ’

Wetenschappelijke inzichten

Het concept voor de campagne ‘VROEMVROEM deed je toen’ is ontwikkeld aan de hand van wetenschappelijke inzichten over de drijfveren van de doelgroep (jonge mannen tussen 18 – 25 jaar). Met de titel, het logo en de campagne-uitingen wordt benadrukt dat het asociale gedrag kinderlijk en onvolwassen wordt gevonden. Niet alleen door bewoners maar ook door belangrijke personen voor de doelgroep. Dit staat haaks op de hang naar volwassenheid, sociale status en autonomie van de jonge autorijders. Als kind speelde je met auto’s en maakte je overdreven geluiden, zoals vroem vroem. Binnen de gemeenten werd er tot nu toe al veel ingezet op handhaving of wegafsluiting. Deze gedragscampagne is deze zomer een aanvullend middel om het asociale verkeersgedrag te verminderen.

Op locatie

Winne en YousToub gaan in hun online video’s op onderzoek uit daar waar het asociale rijgedrag plaatsvindt; de straat zelf. Ze observeren, interviewen en maken videoreportages. In de videoreportages spreken ze de jonge autorijders zelf en hun directe omgeving aan. Het doel is om deze groep tot nadenken aan te zetten over hun eigen gedrag. Winne en YousToub delen de clips via hun eigen socialmediakanalen. Het ROV en de beide gemeenten doen dit via hun eigen kanalen. De campagne is tevens te zien en te horen via radiozender FunX en wordt aangevuld met campagne-uitingen op straat. Zo zullen er binnenkort op een aantal locaties in Scheveningen en Rotterdam ook communicatie-uitingen te zien zijn om het juiste gedrag te stimuleren.

De campagnepartners hebben als doel dat het asociale verkeersgedrag afneemt. De campagne valt onder “Maak een punt van nul”. Deze aanpak beoogt verkeersveilig gedrag tot norm te maken onder de verkeersdeelnemers in Zuid-Holland, zodat iedereen elke dag veilig thuiskomt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.