Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen in vijf jaar

Foto: Pixabay / vrij te gebruiken

In het eerste halfjaar van 2021 waren er in Vlaanderen 109 doden gevallen in het verkeer. Dat is maar liefst een stijging van 24 procent ten opzichte van 2020 en het hoogste aantal sinds 2016. In andere delen van België was er juist een daling te zien van het aantal sterfgevallen.

Er vielen in het Vlaamse gewest niet alleen meer doden, maar ook meer gewonden in het verkeer dan in 2020. Daarbij is het belangrijk om de kanttekening te plaatsen dat het aantal vorig jaar, hoofdzakelijk door het afgenomen verkeer vanwege de coronacrisis, het laagste was in jaren. Dit jaar raakten net iets minder dan 18.758 verkeersdeelnemers gewond bij een ongeval, circa 20 procent minder dan in 2019. De politiecijfers tonen aan dat er vooral veel letselongevallen plaatsvonden met bromfietsen. “Vooral bij Vlaamse jongeren wordt de bromfiets terug populairder en gebeuren er terug meer ongevallen.”

In Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen was er een lichte daling van het aantal doden, respectievelijk van 25 naar 19 en van 15 naar 13. In West-Vlaanderen vielen niet eerder zo weinig verkeersdoden. Toch is er voor heel Vlaanderen sprake van een stijging. Dit komt doordat in Limburg het aantal dodelijke verkeersslachtoffers flink steeg. In Vlaams-Brabant verdubbelde het en in Antwerpen kwamen 28 mensen om het leven: tien meer dan een jaar eerder. Specifiek gekeken naar Vlaanderen verklaart Vias de stijging van het aantal verkeersdoden onder andere door de versoepelingen, zoals de heropening van de horeca en het EK voetbal.

Rest van België

Vlaanderen onderscheidt zich daarmee van de andere gewesten in België. In Wallonië was er namelijk sprake van een forse daling. Er kwamen 70 personen in het verkeer om het leven – een daling van het aantal verkeersdoden van 20 procent ten opzichte van 2020. In de hoofdstad Brussel daalde het aantal dodelijke slachtoffers van tien naar vier in het eerste semester. Deze positieve cijfers zorgen ervoor dat er in het hele land 2 procent minder doden zijn gevallen in het verkeer.

Die nationale daling is niet gelijk verdeeld tussen alle modaliteiten. Voetgangers, motorfietsen en passagiers in auto’s verloren minder vaak hun leven bij een ongeval tussen januari en juli 2021 dan in dezelfde periode in 2020. Maar bij fietsers, bromfietsers en lichte vrachtwagens is juist sprake van een behoorlijke stijging.

Structureel stijgende trend

Het Vias Institute erkent dat 2020 een uitzonderlijk jaar was en dus niet zomaar te vergelijken met andere jaren. Maar tegelijkertijd lijkt er al een structureel stijgende trend waar te nemen voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen, vreest de organisatie. Bovendien zijn de cijfers van de eerste zes maanden van niet echt gunstig, als daarbij in ogenschouw wordt genomen dat de horeca lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.