Bijna half miljoen auto’s rijden nog op winterbanden

In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto’s op winterbanden. Echter is dat om meerdere redenen niet verstandig. Met warmere temperaturen verslechtert je wegligging, waardoor je zoal meer brandstof verbruikt en je banden sneller slijten.

Op een totaal van bijna 9,1 miljoen personenauto’s betekent dat er 491.000 voertuigen op winterbanden rijden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag dat ze eind juli en begin augustus uitvoerden op parkeerterreinen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Limburg. In totaal werden 1.491 personenauto’s geïnspecteerd, waarvan 81 met winterbanden bleken uitgerust.

Wegligging

De winterbanden werden op een keur aan voertuigen aangetroffen, van relatief nieuw tot heel oud en van klein tot groot en luxe, meldt Bovag. “Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden en daardoor verslechtert de wegligging bij hoge temperaturen aanzienlijk. De remweg is langer en de rolweerstand is hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert meer fijnstof op en resulteert in een hoger brandstofverbruik.’’

Geen wetgeving

Enerzijds lieten automobilisten door het vele thuiswerken afgelopen anderhalf jaar minder vaak de banden wisselen. Maar er is in Nederland ook geen wetgeving die het gebruik van winterbanden in de zomer verbiedt. Banden moeten bij de APK minimaal 1,6 millimeter profiel hebben en daarbij maakt het niet uit of het winter- of zomerbanden zijn. Bovag constateert dat er mede door de overheidscampagne Kies de Beste Band steeds meer bewustzijn is over banden, maar tegelijkertijd blijken banden voor honderdduizenden automobilisten ‘low interest’ en een sluitpost in de autokosten. “En dat is zeer onverstandig, omdat de banden het enige contact met het wegdek vormen en cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid.”

Vierseizoenenbanden

Automobilisten kunnen zelf eenvoudig controleren welke banden er zijn gemonteerd. Winterbanden hebben over het hele loopvlak kleine, gekartelde groefjes in het profiel. Daarnaast staat er doorgaans een aanduiding als ‘Snow’, ‘Ice’, ‘Winter’ of ‘Alpin’ op de zijkant van de band. Naar schatting is tegenwoordig circa 20 procent van de personenauto’s uitgerust met vierseizoenenbanden. Voor de meeste automobilisten die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen en in de winter niet per se afhankelijk van de auto zijn, volstaan dit soort banden. Voor veelrijders en voor wintersporters is het wisselen tussen zomer- en winterbanden nog steeds het devies.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Ruud Peys

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bijna half miljoen auto’s rijden nog op winterbanden | RijschoolPro

Bijna half miljoen auto’s rijden nog op winterbanden

In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto’s op winterbanden. Echter is dat om meerdere redenen niet verstandig. Met warmere temperaturen verslechtert je wegligging, waardoor je zoal meer brandstof verbruikt en je banden sneller slijten.

Op een totaal van bijna 9,1 miljoen personenauto’s betekent dat er 491.000 voertuigen op winterbanden rijden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag dat ze eind juli en begin augustus uitvoerden op parkeerterreinen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Limburg. In totaal werden 1.491 personenauto’s geïnspecteerd, waarvan 81 met winterbanden bleken uitgerust.

Wegligging

De winterbanden werden op een keur aan voertuigen aangetroffen, van relatief nieuw tot heel oud en van klein tot groot en luxe, meldt Bovag. “Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden en daardoor verslechtert de wegligging bij hoge temperaturen aanzienlijk. De remweg is langer en de rolweerstand is hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert meer fijnstof op en resulteert in een hoger brandstofverbruik.’’

Geen wetgeving

Enerzijds lieten automobilisten door het vele thuiswerken afgelopen anderhalf jaar minder vaak de banden wisselen. Maar er is in Nederland ook geen wetgeving die het gebruik van winterbanden in de zomer verbiedt. Banden moeten bij de APK minimaal 1,6 millimeter profiel hebben en daarbij maakt het niet uit of het winter- of zomerbanden zijn. Bovag constateert dat er mede door de overheidscampagne Kies de Beste Band steeds meer bewustzijn is over banden, maar tegelijkertijd blijken banden voor honderdduizenden automobilisten ‘low interest’ en een sluitpost in de autokosten. “En dat is zeer onverstandig, omdat de banden het enige contact met het wegdek vormen en cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid.”

Vierseizoenenbanden

Automobilisten kunnen zelf eenvoudig controleren welke banden er zijn gemonteerd. Winterbanden hebben over het hele loopvlak kleine, gekartelde groefjes in het profiel. Daarnaast staat er doorgaans een aanduiding als ‘Snow’, ‘Ice’, ‘Winter’ of ‘Alpin’ op de zijkant van de band. Naar schatting is tegenwoordig circa 20 procent van de personenauto’s uitgerust met vierseizoenenbanden. Voor de meeste automobilisten die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen en in de winter niet per se afhankelijk van de auto zijn, volstaan dit soort banden. Voor veelrijders en voor wintersporters is het wisselen tussen zomer- en winterbanden nog steeds het devies.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Ruud Peys

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.